A horvát kormánypárti képviselők a napokban beadott javaslatukban azt követelik, hogy az ország szálljon ki az év végén átadandó Adria-Barátság olajvezeték-projektből. Indoklásként olyan környezetvédelmi kockázatokra hivatkoznak, amelyek veszélybe sodorhatják az érintett omisalji kikötő környékén a turizmust és halászatot. A Magyarországon összekötött két vezetéken az év végétől az oroszországi Szamarától szállítanák az olajat 3200 kilométeren át az Adriai-tengerig. Ehhez az Adria-vezetéken meg kell fordítani az olaj szállításának irányát. A beruházás átadásának időpontját 2002 óta már többször elhalasztották. Ám csak most merült fel először, hogy esetleg meg sem kezdheti működését a csőrendszer.
Ha a horvát képviselők végigviszik a tervüket, a többi tranzitország mellett Magyarország is jelentős tranzitdíjtól esik el. Ennek mértéke nem hivatalos források szerint száz kilométerenként és tonnánként 0,64 dollár. A mintegy 200 kilométeres magyarországi vezetékszakasszal és az évi ötmillió tonnás induló kapacitással számolva az országnak ez 6,4 millió dolláros tranzitdíjat jelentene. A szállítórendszer kapacitása később tíz, majd tizenötmillió tonnára nőne.
Mint beszámoltunk, a horvát környezetvédők már egy éve megtámadták a beruházás tervét az esetleges tartályhajó-katasztrófáktól tartva. A horvát környezetvédelmi miniszter akkor részletes hatástanulmányt kért a projektben érintett Janaf horvát olajtársaságtól.
A szállításról szóló, 2002. december 16-án született egyezményt az összes érintett ország - Orosz-, Fehérorosz-, Magyar-, Horvátország, Ukrajna és Szlovákia - törvényhozása is ratifikálta már. A vezetéken elsősorban a magyarországi olajellátás 70 százalékáról gondoskodó orosz Jukosz olajtársaság olaját továbbítanák a mediterrán térségbe, s onnan a világ bármely pontjára.
A társaságnak azonban akkor is marad két útvonala a mediterrán vizekig, ha netán nem tudja majd igénybe venni az Adria-Barátság vezetéket. Továbbíthatja az olajat egyrészt a zsúfolt Boszporuszt kikerülő bypass vezetéken át, és szállíthatja a Burgasz-Alekszandropolisz útvonalon is. Igaz, mindkét csőrendszer végpontjához a Fekete-tengeren, tartályhajón kellene eljuttatni az olajat, pluszköltség árán. Az is kedvezőtlen lenne számára, ha nem használhatná a nagyobb tankerek befogadására alkalmas omisalji kikötőt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.