BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre több a környezeti jelentés

Itthon immár közel negyven cég készít többé-kevésbé rendszeresen környezeti jelentést, amelyet újabban a társadalmi hatások ismertetésével is kiegészítenek. A beszámoló a népszerűségnél kézzelfoghatóbb hasznokat is hozhat.

Miközben az utóbbi években külföldön egyre több cég jelentet meg környezeti jelentést, számuk itthon még nem éri el az ötvenet sem. A beszámoló ideális esetben a vállalat tevékenységeinek környezeti hatását, a jogszabályoknak való megfelelést, a kapcsolódó pénzügyi kérdéseket ismerteti. Bemutatja a megvalósult lépések mellett a terveket, és szerepel benne a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos vállalati álláspont is, miközben elkészítése során szoros kapcsolatot építenek ki a vállalati tevékenység érintettjeivel.

A dokumentumot összeállító és közlő társaságok az elért előnyök között ugyan a kedvezőbb megítélést az elsők közé sorolják, ám a hasznok listája ennél jóval hosszabb. A jelentés elkészítése segíti a belső információs rendszer fejlesztését, problémákat és megoldási lehetőségeket tárhat fel, s előnyt jelenthet bizonyos pályázatok elkészítésénél is. A beszámoló persze arculati eszközként is jól beválik, ám igazán akkor jó, ha nem imázsteremtésre használják.

Ma még csak nem egészen három tucatra tehető azoknak a magyarországi cégeknek a száma, amelyek eddig efféle dokumentumot bocsátottak ki. A hazai környezetijelentés-történelem a Mol Rt. 1996-os beszámolójával kezdődött - a cég azóta is rendre számot ad teljesítményéről ebben a formában is. A jelentők többsége alkalmanként, egy-egy évben rukkol elő magáról környezeti információval, ahogy például a Dreher, amely 1998-as első jelentése után az idén készíti a másodikat.

Azok a cégek, amelyek évente tesznek közzé ilyen adatokat, egyre inkább már nem csupán környezeti, hanem úgynevezett fenntarthatósági jelentés keretében teszik ezt. Ez utóbbi egyszerre több szempontból elemzi a társaság működését: a környezeti és gazdasági adatok mellett a működés társadalmi hatásait is áttekinti. Eddig a Denso Gyártó Magyarország, a Budapesti Erőmű és a Mol adott ki ilyet, ám az idén - a hírek szerint - a Matáv és az MVM is "csatlakozik a klubhoz".

Ezt az információközlést nem szabályozza hatóság vagy törvény: önkéntes alapon történik, s így tartalma is szabadon választott. Mindazonáltal a környezeti információikat az ISO 14 001-es szabvány szerint tanúsított cégeknek illik elárulniuk, ha pedig - az ugyancsak önkéntes uniós rendszer - az EMAS szerint szervezik környezeti menedzsmentjüket, akkor kötelező publikálniuk e dokumentumot.

A fenntarthatósági jelentéshez iránymutatóul egyébként az úgynevezett Global Reporting Initiative (GRI, Globális jelentési kezdeményezés) szolgál. Ez mindenekelőtt azzal ad fogódzót a cégeknek, hogy listát tesz közzé a vállalati tevékenység hatásait hitelesen és körültekintően bemutató ismérvekről.

A környezeti kiadványok ugyanakkor meglehetősen változatos képet mutatnak. Vannak olyanok, amelyek pusztán néhány oldalra rúgnak, s csupán bizonyos, szelektált adatokat tesznek közzé. Elmondható, hogy a környezettudatosságról formájában sem árulkodó kiadványtól a körültekintően szerkesztett változatig terjed az ilyen kiadványok széles skálája.

Pedig megéri ilyet készíteni. Már csak abból a szempontból is, amire a Denso Gyártó Magyarország Rt. hívja fel a figyelmet. A cégnél ugyanis úgy látják, hogy számukra ismertséget és elismerést hozott e kiadvány (amely a kitűnően szerkesztett változathoz sorolandó), hiszen a társaság e külső tanúsítóval is ellenőriztetett kiadványával több díjat is nyert.

Az idén mégis változtatnak: a fenntarthatósági jelentésében nem csupán közölni akarják az adatokat, hanem az említett három fő pillérről elméleti tájékoztatót is adnak. Az értelmezésbeli segítségnyújtáson kívül ez tehát egyfajta oktatási misszió is.

A piaci kínálatból a hagyományos auditorokkal szemben ezúttal egy civil szervezetet választottak: 2004-ben a Követ-INEM Hungária tekinti át a jelentést. Ezenkívül a működés érintettjeinek véleményét is kikérik, fórumra hívják a beszállítóktól a helyi önkormányzaton át a zöldekig számos érdekelt fél képviselőit. Ez utóbbi révén nem csak az válik bizonyossá, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek, hanem az is, hogy ezek a ténylegesen releváns, a működést valóban jellemző információk, s nem csupán a cég számára kedvezőek.

A Denso azonban nemcsak díjat nyert a jelentéseivel. Vizy Antal, a Denso környezeti vezetője azt is előnyként sorolja, hogy a jelentéshez összegyűjtött adatok egyszerűvé tesznek bármilyen más célú adatközlést is. Sem pályázaton, sem hatóságok kérdéseinél nem kellett adataikat keresgélni, minden rendelkezésre állt. Mindezen túl az adatgyűjtés révén szorosabb lett a cég osztályai között a kapcsolat, és ezzel kapott képet a vállalat számos környezeti problémáról, javítási lehetőségről is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.