Egyre több a környezeti jelentés
Miközben az utóbbi években külföldön egyre több cég jelentet meg környezeti jelentést, számuk itthon még nem éri el az ötvenet sem. A beszámoló ideális esetben a vállalat tevékenységeinek környezeti hatását, a jogszabályoknak való megfelelést, a kapcsolódó pénzügyi kérdéseket ismerteti. Bemutatja a megvalósult lépések mellett a terveket, és szerepel benne a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos vállalati álláspont is, miközben elkészítése során szoros kapcsolatot építenek ki a vállalati tevékenység érintettjeivel.
A dokumentumot összeállító és közlő társaságok az elért előnyök között ugyan a kedvezőbb megítélést az elsők közé sorolják, ám a hasznok listája ennél jóval hosszabb. A jelentés elkészítése segíti a belső információs rendszer fejlesztését, problémákat és megoldási lehetőségeket tárhat fel, s előnyt jelenthet bizonyos pályázatok elkészítésénél is. A beszámoló persze arculati eszközként is jól beválik, ám igazán akkor jó, ha nem imázsteremtésre használják.
Ma még csak nem egészen három tucatra tehető azoknak a magyarországi cégeknek a száma, amelyek eddig efféle dokumentumot bocsátottak ki. A hazai környezetijelentés-történelem a Mol Rt. 1996-os beszámolójával kezdődött - a cég azóta is rendre számot ad teljesítményéről ebben a formában is. A jelentők többsége alkalmanként, egy-egy évben rukkol elő magáról környezeti információval, ahogy például a Dreher, amely 1998-as első jelentése után az idén készíti a másodikat.
Azok a cégek, amelyek évente tesznek közzé ilyen adatokat, egyre inkább már nem csupán környezeti, hanem úgynevezett fenntarthatósági jelentés keretében teszik ezt. Ez utóbbi egyszerre több szempontból elemzi a társaság működését: a környezeti és gazdasági adatok mellett a működés társadalmi hatásait is áttekinti. Eddig a Denso Gyártó Magyarország, a Budapesti Erőmű és a Mol adott ki ilyet, ám az idén - a hírek szerint - a Matáv és az MVM is "csatlakozik a klubhoz".
Ezt az információközlést nem szabályozza hatóság vagy törvény: önkéntes alapon történik, s így tartalma is szabadon választott. Mindazonáltal a környezeti információikat az ISO 14 001-es szabvány szerint tanúsított cégeknek illik elárulniuk, ha pedig - az ugyancsak önkéntes uniós rendszer - az EMAS szerint szervezik környezeti menedzsmentjüket, akkor kötelező publikálniuk e dokumentumot.
A fenntarthatósági jelentéshez iránymutatóul egyébként az úgynevezett Global Reporting Initiative (GRI, Globális jelentési kezdeményezés) szolgál. Ez mindenekelőtt azzal ad fogódzót a cégeknek, hogy listát tesz közzé a vállalati tevékenység hatásait hitelesen és körültekintően bemutató ismérvekről.
A környezeti kiadványok ugyanakkor meglehetősen változatos képet mutatnak. Vannak olyanok, amelyek pusztán néhány oldalra rúgnak, s csupán bizonyos, szelektált adatokat tesznek közzé. Elmondható, hogy a környezettudatosságról formájában sem árulkodó kiadványtól a körültekintően szerkesztett változatig terjed az ilyen kiadványok széles skálája.
Pedig megéri ilyet készíteni. Már csak abból a szempontból is, amire a Denso Gyártó Magyarország Rt. hívja fel a figyelmet. A cégnél ugyanis úgy látják, hogy számukra ismertséget és elismerést hozott e kiadvány (amely a kitűnően szerkesztett változathoz sorolandó), hiszen a társaság e külső tanúsítóval is ellenőriztetett kiadványával több díjat is nyert.
Az idén mégis változtatnak: a fenntarthatósági jelentésében nem csupán közölni akarják az adatokat, hanem az említett három fő pillérről elméleti tájékoztatót is adnak. Az értelmezésbeli segítségnyújtáson kívül ez tehát egyfajta oktatási misszió is.
A piaci kínálatból a hagyományos auditorokkal szemben ezúttal egy civil szervezetet választottak: 2004-ben a Követ-INEM Hungária tekinti át a jelentést. Ezenkívül a működés érintettjeinek véleményét is kikérik, fórumra hívják a beszállítóktól a helyi önkormányzaton át a zöldekig számos érdekelt fél képviselőit. Ez utóbbi révén nem csak az válik bizonyossá, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek, hanem az is, hogy ezek a ténylegesen releváns, a működést valóban jellemző információk, s nem csupán a cég számára kedvezőek.
A Denso azonban nemcsak díjat nyert a jelentéseivel. Vizy Antal, a Denso környezeti vezetője azt is előnyként sorolja, hogy a jelentéshez összegyűjtött adatok egyszerűvé tesznek bármilyen más célú adatközlést is. Sem pályázaton, sem hatóságok kérdéseinél nem kellett adataikat keresgélni, minden rendelkezésre állt. Mindezen túl az adatgyűjtés révén szorosabb lett a cég osztályai között a kapcsolat, és ezzel kapott képet a vállalat számos környezeti problémáról, javítási lehetőségről is.

