A kelet-közép-európai régió személy- és teherszállítási vasúti piacán zajló folyamatok - így a szükségszerű karcsúsítások és az azzal együtt járó profiltisztítás - természetes része az uniós csatlakozás kikényszerítette változásoknak, de ugyanúgy adódnak a több évtizede elmaradt vasúti fejlesztésekből, a régóta halogatott reformokból, valamint a szűk költségvetési keresztmetszetből.
A szlovák államvasutak (?SR) vezetését egy éve például válságmenedzsment vette át. A legsürgetőbb teendő a cég hatalmas, 48,6 milliárd koronát kitevő adósságállományának csökkentése. Első lépésként - a korábbi többtucatnyi területi igazgatóság helyett - az év elején négy igazgatóságot hoztak létre a vállalatnál.
Ez 151 millió koronás azonnali megtakarítást eredményezett, ugyanakkor feleslegessé vált 403, addigi adminisztrációs munkahely betöltése. A jövő év elejétől további megszorító intézkedések és elbocsátások várhatók. A jelenlegi, mintegy 22 ezres alkalmazotti létszámot ennek értelmében 2008-ra 17,5 ezer főre kívánják csökkenteni, miközben az átlagbér elérné a 16,554 ezer koronát. A vállalat fokozatosan meg kíván szabadulni kiegészítő, vagyis a vasút működtetéséhez nem közvetlenül kapcsolódó ágazataitól; ezek egy részét magánosítják, valamint kiszervezik.
A cseh vasút hasonló profiltisztítás előtt áll, mint amilyet a szlovák vasutaknál terveznek végrehajtani. A cseh vállalat vezetése már hozzá is látott a társaság szétdarabolásához, ám a folyamatot lassíthatja, hogy a legerősebb vasúti szakszervezet kilátásba helyezte: októberben sztrájkba lépnek, tiltakozva a nagyarányú elbocsátások ellen.
A lengyel államvasutak (PKP) nagyarányú átszervezést, és egyes üzletágak privatizálását jelentette be a napokban a lengyel közlekedési tárca illetékese. A PKP elnöke, Maciej Meclewski lemondott posztjáról.
A román államvasutak (CFR) illetékesei is a napokban jelentették be, hogy a cég 70-ről 55 ezerre csökkenti alkalmazottainak létszámát. A 15 ezer munkahely megszüntetése része a társaság 2007-2008-ig - Románia várható európai uniós csatlakozásáig - tartó átalakítási programjának.
A román államvasutak működésének átszervezéseként a jelentős létszámleépítés mellett komoly modernizációt is végrehajtanak az állami cégnél. A CFR-től 2003-ban már elbocsátottak több mint 15 ezer alkalmazottat, az idén pedig várhatóan további 8 ezer vasutast küldenek el.
Az orosz államvasutak a Siemens AG és a BNP Paribas szervezésében huszonnégymilliárd eurós hitel felvételével szeretné a közeljövőben a szovjet időkből örökölt gördülőállományát, valamint elavult vasúti infrastruktúráját a kor követelményeinek megfelelő szintre fejleszteni - adta hírül az amerikai Bloomberg hírügynökség.
Az állami tulajdonú orosz vasút igazgatósága már korábban 30 százalékkal megemelte a következő hat évre szóló beruházási tervét, hogy finanszírozni tudja a szükséges fejlesztéseket. A beruházási programhoz az orosz állam 120 milliárd rubeles támogatást folyósít, amit nagyrészt a szomszéd államokba, így az Ukrajnába irányuló pályaszakaszok felújítására fordítanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.