BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új vágányon a térség vasútjai

Komoly, több tízezer főt érintő leépítések, az évtized végéig elhúzódó vállalatátszervezések, regionális öszszefonódások, valamint esetenként több milliós hitelfelvételek. Mostanában nemcsak a MÁV, de a legtöbb kelet-közép-európai vasúttársaság üzleti döntését is ilyen és ehhez hasonló lépések jellemzik.

A kelet-közép-európai régió személy- és teherszállítási vasúti piacán zajló folyamatok - így a szükségszerű karcsúsítások és az azzal együtt járó profiltisztítás - természetes része az uniós csatlakozás kikényszerítette változásoknak, de ugyanúgy adódnak a több évtizede elmaradt vasúti fejlesztésekből, a régóta halogatott reformokból, valamint a szűk költségvetési keresztmetszetből.

A szlovák államvasutak (?SR) vezetését egy éve például válságmenedzsment vette át. A legsürgetőbb teendő a cég hatalmas, 48,6 milliárd koronát kitevő adósságállományának csökkentése. Első lépésként - a korábbi többtucatnyi területi igazgatóság helyett - az év elején négy igazgatóságot hoztak létre a vállalatnál.

Ez 151 millió koronás azonnali megtakarítást eredményezett, ugyanakkor feleslegessé vált 403, addigi adminisztrációs munkahely betöltése. A jövő év elejétől további megszorító intézkedések és elbocsátások várhatók. A jelenlegi, mintegy 22 ezres alkalmazotti létszámot ennek értelmében 2008-ra 17,5 ezer főre kívánják csökkenteni, miközben az átlagbér elérné a 16,554 ezer koronát. A vállalat fokozatosan meg kíván szabadulni kiegészítő, vagyis a vasút működtetéséhez nem közvetlenül kapcsolódó ágazataitól; ezek egy részét magánosítják, valamint kiszervezik.

A cseh vasút hasonló profiltisztítás előtt áll, mint amilyet a szlovák vasutaknál terveznek végrehajtani. A cseh vállalat vezetése már hozzá is látott a társaság szétdarabolásához, ám a folyamatot lassíthatja, hogy a legerősebb vasúti szakszervezet kilátásba helyezte: októberben sztrájkba lépnek, tiltakozva a nagyarányú elbocsátások ellen.

A lengyel államvasutak (PKP) nagyarányú átszervezést, és egyes üzletágak privatizálását jelentette be a napokban a lengyel közlekedési tárca illetékese. A PKP elnöke, Maciej Meclewski lemondott posztjáról.

A román államvasutak (CFR) illetékesei is a napokban jelentették be, hogy a cég 70-ről 55 ezerre csökkenti alkalmazottainak létszámát. A 15 ezer munkahely megszüntetése része a társaság 2007-2008-ig - Románia várható európai uniós csatlakozásáig - tartó átalakítási programjának.

A román államvasutak működésének átszervezéseként a jelentős létszámleépítés mellett komoly modernizációt is végrehajtanak az állami cégnél. A CFR-től 2003-ban már elbocsátottak több mint 15 ezer alkalmazottat, az idén pedig várhatóan további 8 ezer vasutast küldenek el.

Az orosz államvasutak a Siemens AG és a BNP Paribas szervezésében huszonnégymilliárd eurós hitel felvételével szeretné a közeljövőben a szovjet időkből örökölt gördülőállományát, valamint elavult vasúti infrastruktúráját a kor követelményeinek megfelelő szintre fejleszteni - adta hírül az amerikai Bloomberg hírügynökség.

Az állami tulajdonú orosz vasút igazgatósága már korábban 30 százalékkal megemelte a következő hat évre szóló beruházási tervét, hogy finanszírozni tudja a szükséges fejlesztéseket. A beruházási programhoz az orosz állam 120 milliárd rubeles támogatást folyósít, amit nagyrészt a szomszéd államokba, így az Ukrajnába irányuló pályaszakaszok felújítására fordítanak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.