BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekszik a Schwarzmüller

Az EU-csatlakozás utáni fellendülés lanyhulása után a kelet-európai piacban bízik a kamionpótkocsi-gyártó Schwarzmüller Kft. A cég nyeresége megsínyli az acélárak robbanását.

Az EU-csatlakozás révén jelentősen fellendült a Schwarzmüller GmbH magyar gyára, a Schwarzmüller Járműgyártó és Kereskedelmi Kft. teherautópótkocsi-értékesítése, ám mára a rendelésállomány a szokásos szintre esett vissza. A Dunaharasztin összesen 35 ezer négyzetméternyi üzemcsarnokkal bíró cég ügyvezető igazgatója, Cziegler József a piacélénkülés okairól elmondta, hogy a csatlakozás révén azok a vállalkozások is belevágtak a nemzetközi fuvarozásba, amelyek korábban ezt nem tehették az EU-tevékenységi engedély hiányában. Így a belföldi értékesítés márciustól júliusig olyan mértékben emelkedett, hogy az első féléves eladásokat a tavalyi hasonló időszakban teljesített 380-nal szemben 570-re emelte. Hasonló volt a helyzet a lengyelországi kivitellel is, amely viszont szeptemberre csengett le. A cég célországai - fontossági sorrendben - Lengyelország, Ausztria, Szlovénia, Horvátország, Románia és Ukrajna. Az első fél évben az export 240-nel, 660 járműre emelkedett a bázishoz képest.

A magyar és a lengyel kereslet visszaállása a korábbi szintre nem aggasztja Cziegler Józsefet, noha a szaporodó megrendelések révén a dolgozóinak létszámát két év alatt 260-ról 420-ra növelte társaság, és bevezette a második műszakot is. Az idei terv 2200 teherautó-utánfutó gyártását tartalmazza, miután szépen fejlődik a román és bolgár értékesítés. A Schwarzmüller Kft. tavaly óta négyre emelte kereskedelmi képviseleti irodáinak számát, az idén pedig megvetette a lábát Szerbiában, Boszniában és Ukrajnában is.

A cég félkészalváz-gyártása viszont 180-200-ra csökken az idei évben, mert a késztermék-megrendelés növekedése miatt nem volt erre kapacitás, másrészt a megrendelő, az anyacég csehországi gyára maga is eljutott az összeszereléstől egyes modellek saját gyártásig.

A gondot leginkább az acélipari árrobbanás okozza a társaság számára. A megfelelő minőségű acéllemez kilója a januári 135-ről 168-170 forintra emelkedett. Amint Cziegler József elmondta, ezt az eladási árakban csak nagyon kis mértékben tudják érvényesíteni, mert az európai fuvarozópiacon dúló kenyérharc miatt a fuvardíjak sem emelkednek. Így csupán a hatékonyság további növelése, valamint a nyereség csökkenése marad.

A több lábon álló, a gyártás mellett alkatrész-értékesítéssel, szervizeléssel, lízingeléssel is foglalkozó kft. forgalomarányos nyeresége ugyan kilencszázalékos, ám ha csupán a gyártást nézzük, ma már csak 3-4 százalékról beszélhetünk.

Mindezt azok után, hogy az elmúlt év végén fejezte be 1,8 milliárd forintos beruházását az 1,05 milliárdos alaptőkéjű Schwarzmüller Kft. Egy háromezer négyzetméteres fényezőcsarnokot és egy tízezer négyzetméteres végszereldét is épített. A jórészt saját tőkéből és hitelből megvalósult beruházásokat többlépcsős fejlesztés előzte meg. A Magyarországon először 1989-ben megjelent osztrák Schwarzmüller először kereskedelmi képviseletet hozott létre. 1995 óta gyárt utánfutót Dunaharaszti ipari zónában, ahol növekvő megrendelései miatt 2000-ben jelentősen bővítette gyártócsarnokát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.