Az európai átlagot meghaladó mértékben növekszik a Ferihegyi repülőtér légiáru-forgalma, az idén várhatóan mintegy 70 ezer tonna fordul meg itt. A jövő év elején mintegy 14 milliárd forintos beruházással új cargoközpont építése kezdődik.

Míg a globális légifuvarozás az idei év első hét hónapjában 14 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, a ferihegyi repülőtéren ez az arány 17 százalék volt. Az áruforgalom év végére várhatóan meghaladja a 70 ezer tonnát, és ezzel a ferihegyi repülőtér megelőzi a prágai Ruzyne repteret - tájékoztatta lapunkat a Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatósága. A jelenlegi 8700 négyzetméteres ferihegyi raktárbázis fejlesztésre szorul, idejétmúlt műszaki állapotú.

A fenntartható fejlődés érdekében a Budapest Airport Rt. 2004-ben kidolgozta Ferihegy hosszú távú fejlesztési koncepcióját, s több nagyszabású fejlesztési tervet indított el. A szeptemberben elkezdődött 1-es terminál átépítése mellett kiemelkedik az új cargo bázis megépítése, mely a ferihegyi logisztikai központ első állomása. A Budapest Airport Rt. egyik stratégiai célja, hogy a légiáru-szállítás terén regionális elosztó központtá váljon. A 14 milliárd forintos beruházással felépülő, 2006-ra elkészülő új cargoközpontnak 19 ezer négyzetméter alapterületű raktárhelyisége és ötezer négyzetméteres irodakapacitása lesz majd. A legmodernebb infrastruktúrát vonultatja fel, mely a logisztikai folyamatokon túl az okmányolás és vámkezelés feladatait is gyorsan, helyben el tudja látni. Kapcsolódni fog a 2006-ra elkészülő M0-s körgyűrűhöz, így a közúti kapcsolat révén a fuvarozó kamionok kiszolgálását is koordinálni tudja.

Az új cargobázis kelet és nyugat között Európán belüli elosztóbázis lehet. A leggyorsabban és legolcsóbban innen érhető el közúton Belgrád, Bécs, Krakkó, Ljubljana, Rijeka, Zágráb, Kijev, Pozsony, Kolozsvár. Légi úton pedig Kelet-Európa, Nyugat-Európa, Afrika, Ázsia, Amerika célállomásai kedvező feltételekkel érhetők el. Esély van arra, hogy a nagy nemzetközi vállalkozások kelet-közép-európai elosztóhelyévé váljon Ferihegy. A lehetőségeket növeli, hogy a nemzetközi tendencia szerint nő a légi fuvarozás aránya a teljes áruszállításon belül.

A cargoüzletág sajátossága és előnye az utasszállítással szemben, hogy a fő szempont a kedvező ár, s nem az úti cél. A csomagnak mindegy, hogy Budapestet, vagy Bécset érintve jut el Krakkóba, a szállítmányozónak viszont az alacsonyabb ár és a gyors lebonyolítás a döntő.

A legnagyobb szállítmányozó cégek üzletpolitikájában fontos szerepet játszik Ferihegy. A partnerek számítanak a fejlesztésre, szándéknyilatkozatot tettek, hogy az új cargo-bázisba át kívánnak költözni. A vám- és pénzügyőrség kétezer négyzetméteres igényt jelzett, a Magyar Posta is szándéknyilatkozatot tett.

A TNT Express - amelynek kelet-romániai és szerbiai disztribúciója Magyarországon keresztül történik - a közeljövőben a bécsi kelet-európai elosztó központ Budapestre költözik át, szándéknyilatkozatuk szerint 2500 négyzetméter raktár és irodahelyiségre tart igényt. A regionális központját Budapestre helyezni kívánó DHL pedig legalább kétezer négyzetméter raktárigényt jelzett.