Boom az online hirdetési piacon
Az internetes hirdetési bevételek 30-40 százalékos növekedése várható az idén 2004-hez képest - közölte lapunk érdeklődésére Mester Sándor, az Axelero értékesítési igazgatója. Bár ez a fejlődés a teljes reklámpiac bővülésénél ötször-hatszor gyorsabb, elmarad a 2004-es, valamivel több mint 50 százalékos online reklámbevétel-növekedéstől. A fejlődés várható lassulásának oka, hogy 2005-ben nem lesznek olyan nagy, a hirdetőket vonzó események, mint a labdarúgó Eb vagy az olimpia voltak tavaly - tette hozzá Mester Sándor. Az Axeleróhoz tartozó Origo internetes portálnál a piaci átlagnál nagyobb mértékű hirdetésibevétel-növekedést terveznek az idén. Ehhez igyekeznek új hirdetőket is megnyerni, így az online hirdetések szegmensében immáron hagyományosnak mondható szektorok - autóipar, pénzügyi szféra, távközlés, informatika - reklámjai mellett egyre gyakrabban lehet majd mindennapi fogyasztási termékek és kiskereskedelmi hálózatok ajánlataival találkozni a világhálón - mondta el Mester Sándor.
Múlt évben a meghatározó magyar internetes médiatulajdonosok összesített reklámbevétele 2,46 milliárd forint volt az Online Hirdetési Index (OHI) adatai alapján.
Az indexben a webes hirdetési piac mintegy 90 százalékát ellenőrző nyolc médiatulajdonos ténylegesen befolyó reklámbevételei - áfa nélkül - szerepelnek.
Az Online Hirdetési Index a Habostorta, a HáziPatika.com, az Index.hu, a Napi Online, az Axelero (Origo), a Portfólió.hu, a Ringier Online és a Sanoma Online hirdetési bevételeit tartalmazza és hasonlítja össze a korábbi időszakok hasonló bevételeivel.
Az internetes reklámbevételek dinamikus bővülése világszerte megfigyelhető jelenség, és az előrejelzések szerint a következő években a legnagyobb piacnak számító USA-ban 20, míg a világ többi részén 30 százalék körüli átlagos éves növekedésre lehet számítani. Különösen az internetes keresők, mint a Google vagy a Yahoo! profitálnak sokat az online hirdetési piac fejlődéséből, hiszen egyes becslések szerint a tavaly 15 milliárd dolláros szegmens 40 százalékát ők ellenőrzik. Az általuk bevezetett új szolgáltatások, úgy mint a keresésekhez kapcsolódó hirdetések nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy az amerikai internetes reklámpiac az idén először átlépje a 10 milliárd dolláros határt. Ezzel a teljes reklámtortából a tavalyi 3,5-ről 4 százalékra nő a részesedése. Hirdetési szempontból a szórakoztató-, gyógyszer- és autóipar lesznek a húzóágazatok 2005-ben az Egyesült Államokban.


