BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Papírszatyor a termékdíj ellen

A budapesti és budaörsi áruházaiban kísérleti jelleggel bevezette a papírzacskók használatát a Tesco, miután az Országgyűlés a műanyag szatyrok után január 1-jén darabonként 3-25 forint környezetvédelmi termékdíjat vetett ki. Alternatív megoldásként lehetővé tesszük, hogy a vásárlók a pénztáraknál 20 literes papírzacskókat vásárolhassanak, darabonként 25 forintos áron, ugyanakkor az eddig használt műanyag szatyrokat továbbra is ingyen lehet megkapni - közölte kérdésünkre Danks Emese, a Tesco Global Áruházak Rt. szóvivője. Ezzel párhuzamosan a cég a következő hónapokban a műanyag szatyrok gyártásánál egy olyan adalékanyag bevezetését tervezi, amely segíti a gyorsan hulladékká váló csomagolóeszköz lebomlását. Harmadik lehetőségként pedig egy nagyméretű, visszaváltható műanyag szatyrot is bevezetnének, amelyet megvétele esetén minden vásárlásnál kicserélnének a fogyasztóknak.

Az Országgyűlés novemberben döntött úgy, hogy januártól új, darab alapú termékdíjat vet ki a műanyag hordtáskákra. Ugyanakkor az érintett kiskereskedelmi cégek ellenezték a változtatást, mivel a papírszatyrok az ötször-hatszor magasabb előállítási költség miatt a termékdíjteher emelése mellett sem lehetnek versenyképesek a műanyag szatyrokkal szemben. Épp ezért a legtöbb szakértő azt valószínűsíti, hogy nem várható lényeges változás: a cégek többsége továbbra is díjtalanul fogja adni a műanyag zacskókat, s egyszerűen beépíti a fogyasztói árakba a "szatyoradó" költségeit. A Tescónál az első tapasztalatok kedvezők a fizetős papírzacskó használatának lehetővé tételéről, ugyanakkor más kiskereskedelmi láncok egyelőre nem tervezik a papírszatyrok bevezetését, legalábbis múlt héten mind az Auchan Magyarország Kft.-nél, mind a Spar Magyarország Kft.-nél így nyilatkoztak lapunknak.

Egyelőre nem okozott változást az árakban a nem újratölthető italcsomagolásokat sújtó darab alapú termékdíj hatása sem. A január 1-jével kivetett darabdíj - a hasznosítási kötelezettségek teljesítése esetén - a söröknél 16-17 forint, a szénsavas üdítőknél 1,5-2,5 forint, az ásványvizeknél pedig 25-30 fillér áremelkedést okozhat éves szinten, ám a részletes szabályok olyan későn jelentek meg, hogy a legtöbb cég még nem döntötte el, milyen stratégiát alkalmazzon. Értelmezési problémák is felmerültek, ezek tisztázására az érdekképviseletek tegnap levélben fordultak az igazságügyi tárcához. Emiatt a legnagyobb ásványvíz- és üdítőital-gyártó cégeknél megkeresésünkre arról számoltak be, hogy egyelőre változatlan árakat alkalmaznak.

Nem lódult még meg az import dobozos sörök ára sem, melyeknél a legnagyobb áremelkedés várható. Mindenesetre az üdítőital- és ásványvízgyártók ágazati szinten az év egészére nagyjából egymilliárd forint pluszkiadásra számítanak, amely a következő években többszörösére emelkedhet. (NIG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.