BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágább lehet a repülőtéri taxi

A taxis cégek szerint a drosztokon elhelyezendő reklámfelület-üzlet áll a fővárosi önkormányzat tarifatervezete hátterében. A kötelező kilométerdíj miatt megszűnnének az olcsó repülőtéri tarifák is.

Megszűnnek a kedvezményes repülőtéri taxitarifák, ha életbe lép a fővárosi önkormányzat kilométerenkénti 240 forintos díjat tartalmazó tervezete. A beszállástól Ferihegyig az út megszakítása nélküli, úgynevezett transzfertarifákat több társaság kínálja, s egyikük, a Taxi 2000 éppen tegnap emelte árait a többiek szintjére.

A Világgazdaság magukat megnevezni nem kívánó forrásai szerint ugyanakkor bizonyos körök anyagi érdeke állhat a fixtarifa-tervezet mögött, ami telefonos taxirendelés esetén kötelezővé tenne egy 300 forintos kiállási díjat is. Informátoraink szerint ez nem szolgál mást, mint a forgalom beterelését a drosztokra, ahol egyébként szinte senki nem száll taxiba, mert mindenki telefonon rendel kocsit. A drosztokon elhelyezendő reklámfelületekkel kapcsolatban pedig százmilliós reklámszerződésről hallani a városban.

A drosztokkal ugyanakkor az a fuvarozók fő baja, hogy amíg az agglomerációból bejárókkal együtt több mint hatezer kocsi fut a fővárosban, csupán 1400 férőhely várja a szabad taxikat. Amint Sipeki József, a Taxi 2000 igazgatója s egyben a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxiszakmai kollégiumának vezetője elmondta, nem lehet csupán egyik tényezőt módosítani az alábbiak közül: taxik és a drosztférőhelyek helyes aránya, tarifa, ellenőrzés.

Ami a tarifát illeti, a fuvarozók évek óta javasolták, hogy legyen egy szabott díj, mert a kíméletlen árverseny megnehezítette a járműállomány frissítését. Azt is javasolták, hogy egy kilométer díja egy liter benzin árával legyen egyenlő. Most azonban sokallnák a telefonos rendelés esetén 165-180 forintos tarifa 240 forintra emelését.

Fejér Gábor, a City Taxi szakmai igazgatója szerint a piac már tízforintos emelést is megérez, és a magyar vásárlóerő egyszerűen nem fogadná el a 60 százalékos drágulást.

A fővárosi önkormányzat kereskedelmi és turisztikai bizottsága által összehozott tervezetet egyenesen vállalkozásellenesnek tartja Veszlényi Gábor, a Főtaxi forgalmi igazgatója, és rámutat: nem lenne szabad összetéveszteni a fix árat (nyugati példa) a minimálárral. Emlékeztetett arra, hogy a főváros a 90-es évek végén éppen 240 forintban maximálta a nappali kilométerdíjat (ez máig hatályban maradt), ám soha senki nem tudott szabályosan ennyiért utast szállítani.

Az utasok érdekében alkották meg a népszerű reptéri transzferdíjakat, mert így mindenki biztos lehetett benne, hogy nem csapják be az óra ugratásával - emelte ki a 6X6 taxi vezetője, Orbán Lajos, aki szerint a 160 forintos kilométerdíj is elegendő volna, ha nem lenne túl sok taxis a piacon. Jelenleg csupán 25-35 százalékos a gépkocsik kihasználtsága, ám ha visszavonnák azok engedélyét, akiknek súlyos köztartozásaik vannak, már kétezerrel kevesebb taxi futna Budapesten, s jelentősen nőne az egy autóra jutó utaskilométer is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.