Cseh-, Lengyelországban, Magyarországon és Szlovákiában egyelőre folytatódik az elmúlt évekbeli bevásárlóközpont-építési láz, és egy-másfél éven belül mintegy egymillió négyzetméterrel tovább gyarapodhat a bérelhető kiskereskedelmi terület - írja az Europaproperty az EC Harris elemzésére hivatkozva. Szerbia és Montenegró ugyan még elmaradott ezen a téren, ám a jövőben itt is a beruházási igény és kedv növekedése várható.
A kínálati verseny erősödésével Közép-Európában is egyre inkább szükségessé válik, hogy kedvezményes konstrukciókkal élénkítsék a bérlői keresletet, például bérletidíj-mentességet adnak bizonyos időre. De még gyakoribb az, hogy az ingatlanfejlesztő átvállalja a belső szerelési, illetve berendezési, röviden az úgynevezett fit-out munkákat. Ez utóbbi országonként, régiónként eltérő mértékben alkalmazott konstrukció további előnye, hogy a kiadásokat rendszerint marketingköltségként lehet elszámolni építési helyett. Márpedig ezek nem elhanyagolhatók: 2-5 százalékkal növelhetik az építési ráfordításokat.
A bérlőcsábítási módszerek jelentősége a jövőben a kiskereskedelmi piac telítődésével csak tovább nő. Ugyanakkor persze a bérlőknek is számolniuk kell azzal, hogy az ingatlanfejlesztők sem szívesen fordítanak több tíz millió eurónyit a megtérülés szempontjából egyre kockázatosabb, évekig tartó beruházásokra. Ezért várható, hogy az emiatti költségnövekedést igyekszenek majd más területeken (például karbantartás) megtakarítani.
Mindenekelőtt Lengyelországra jellemző, hogy a máris kialakult túlkínálat miatt a bérlők egyre inkább ragaszkodnak a fit-out konstrukcióhoz. A fejlesztő által a bérlő kívánságára végzett munkák értéke több mint megháromszorozódott az elmúlt három évben. Ráadásul a lengyel nagyvárosokból (Varsó, Lódz, Wroclaw, Krakkó, Poznan, Gdansk/Gdynia) még mindig nagy projektekről szólnak a hírek, amelyek részben tervezési, részben már kivitelezési szakaszban tartanak.
Csehországban és Szlovákiában mind a városon kívüli, mind a főútvonal melletti kiskereskedelem erős maradt a globális gazdasági növekedés megtorpanása ellenére, így jelentős az új területek iránti igény is. Ennek nagysága azonban helytől függően erősen változik, ezért itt is kedvezményekkel ösztönözik a bérlőket, beleértve a licenckonstrukciót is. Csehországban például adózás szempontjából főleg a díjmentes időszakok tűnnek előnyösnek.
Más a helyzet Magyarországon, ahol egyelőre nem erős a díjkedvezmények vagy fit-out szolgáltatások iránti igény. Budapesten és a nagyobb városokban ugyanis egy-két évig még várhatóan élénk lesz a bérlői kereslet a közepes nagyságú bevásárlóközpontok iránt, jóllehet Westend City vagy Mammut nagyságú projektekből már nem kell több. Ám nem kétséges, hogy az ingatlanfejlesztőknek idővel hazánkban is egyre inkább meg kell majd "édesíteni" a kínálatukat a kiskereskedők becsábításához.
Százalékosan még kisebb a fit-out szolgáltatás Szerbia és Montenegróban, ahol a korlátozott kereslet óvatossá teszi a beruházókat. Hosszabb távon azonban, az Európai Unióhoz való közeledés mértékében, ígéretes piac lehet, főleg Belgrád és Újvidék környékén.
A szomszédos balkáni országot azért is tartják kedvező terepnek az ingatlanfejlesztők számára korszerű, jól felszerelt nagy bevásárlóközpontok építéséhez, mert ott egyelőre kicsi a konkurencia, következésképp kevesebb pénzt kell áldozniuk a potenciális bérlők megnyerésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.