BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Stadler nyerte a vonattendert

A svájci Stadler Bussnang AG ajánlatát fogadta el a MÁV Rt. az elővárosi vonatokra kiírt tenderen. A cég egyedüli pályázóként győzött, miután riválisát, a német Bombardier Transportationt a vasúttársaság kizárta a versenyből.

Ismét a svájci Stadler Bussnang nyerte a MÁV elővárosi motorvonattenderét. Ajánlata szerint 66,21 milliárd forintért szállítja a 30 FLIRT vonatot, és 6,5 éven át gondoskodik azok karbantartásáról. Ha a MÁV további 30 vonatot rendel tőle, és az összes vonat 30 éves karbantartását igényli, azért 102 milliárd forintot kell fizetnie. A Stadler márciusban 130 milliárd forintos ajánlattal nyerte meg azt a tendert, amelynek eredményét a versenytárs német Bombardier Transportation kifogásai nyomán a közbeszerzések tanácsa döntőbizottsága érvénytelenítette.

Közleményében a Bombardier több mint meglepőnek nevezte, hogy kizárták a ten-derből. A választandó jogi lépésről azonban csak a kizárás írásos indoklásának kézhezvétele után dönt. A Bombardier ajánlatát "az ajánlatkérési feltételeknek való meg nem felelés" miatt zárták ki. Utolsó árajánlata során ugyanis mindkét versenyző jelentős kedvezményt adott egyes áraiból, ezért a vasúttársaság felszólította őket az irreális engedmények számításokkal való alátámasztásra. A Stadlertől arra kért és kapott magyarázatot, hogyan tudja az előző árnál 63 százalékkal olcsóbban karbantartani a vonatokat. A Bombardier esetében arra volt kíváncsi, hogyan lehet egy ülőhelyet egy éven át karbantartani és tisztítani 1-1 eurócentből. Utóbbi társaság számítás helyett jogi indoklást küldött be. A MÁV Rt. igazgatósága a Stadler válaszát elfogadta, a Bombardier-ét nem - ismertette Gaál Gyula -, mert nem teljesül az a feltétel, hogy az ajánlati ár nyújtson fedezetet az elvégzett szolgáltatásra. A Bombardier az egyéb karbantartási tételeknél viszont az előző ár mintegy kétszeresét írta. A cég nyilvánvalóan e bevételből kívánja fedezni a tisztítás és a karbantartás költségeit, ám a kiírás szerint keresztfinanszírozásra nincs mód.

Az új vonatokat Budapest három elővárosi vonalán, a tatabányain, a székesfehérvárin és a pusztaszabolcsin kívánja közlekedtetni a MÁV. A nagyon szoros gyártási határidő miatt a Stadler a szerződés mielőbbi aláírására törekszik - jelentette ki közleményében Peter Spuhler, a cég vezérigazgatója. A motorvonatok gyártásának svájci részaránya induláskor mintegy 75 százalék. A 30 vonatból 15-öt összeszerelt állapotban szállítanak Bussnangból Magyarországra. A további 15 vonat esetében a felépítményt, valamint a futóműveket Svájcban gyártják, az összeszerelés viszont már Magyarországon, a Ganz Transelektro koordinálásával történik. A magyar hozzáadott érték aránya a karbantartással együtt az induló 20 százalékról 40 százalékra nő. A beruházással 2250 új magyar munkahely jön létre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.