Négyszáz bolttal bővül a Coop Hungary franchise-hálózata, miután a Honiker Kft. beszerzési társulás kiskereskedelmi tevékenységet folytató tagjainak többsége pénteken csatlakozik a jelenleg mintegy 2500 üzletet összefogó lánchoz.

A csatlakozókat összefogó BÉE-Hálózat Élelmiszerkereskedelmi Kft. vezérigazgatója, Matuszka Gábor elmondta, hogy cégük - amely a Honiker legnagyobb tagvállalata volt - ügynöki nagykereskedelmi koordinációs iroda, így nincsenek saját boltjai. A háromszáz partnerbolt több mint fele, illetve az egyéb Honi-ker-boltok együttesen teszik ki a négyszázas számot, s a tervek szerint a BÉE Kft. partnereinek mindegyike aláírja a franchise-szerződést ez év végéig. A továbbiakban a Honi Coop logó alatt dolgozó üzleteket a BÉE Kft. négyezer négyzetméteres halásztelki központi magasraktára szolgálja ki, így a Coop Hungary Rt.-hoz tartozó logisztikai központok száma hatra bővül.

A Coop Hungary Rt. azon dolgozik, hogy jövőre az energiapiacon kedvezményesen vásároljon elektromos áramot - jelentette be Murányi László, a társaság általános vezérigazgató-helyettese. A GfK áprilisi adatai szerint az élelmiszernapicikk-piacot 13,2 százalékos részesedéssel vezető Tesco mögött 11,3 százalékkal a második helyen álló Coop arra készül, hogy 2006-ban mint nagyfogyasztó versenyeztesse az árampiaci nagykereskedőket.

Ez a nagyság, illetve a franchise egyik előnye, hiszen partnereink a gépjárműbeszerzések, üzemanyag- és telefonköltségek tekintetében is kedvezményben részesülnek - emelte ki Murányi László, aki szerint a négy magyar tulajdonban lévő lánc - a Coop, a CBA, a Reál és a Héliker - közül rövid időn belül akár kettő is elvesztheti önállóságát, hiszen még a háromezer boltot összefogó Coop sem lesz elég erős a multinacionális cégekkel szemben. A független kis- és középvállalkozásoknak pedig a fennmaradásuk érdekében kell csatlakozniuk valamelyik csoporthoz. Hosszú távon a franchise-rendszer látszik életrevalóbbnak, hiszen a sok tulajdonos kezében lévő beszerzési társulások - mint a CBA és a Reál - kohéziós ereje kisebb - mondta a Coop vezérigazgató-helyettese, rámutatva: nem a beszerzés, hanem az értékesítés szervezése a lényeg, a beszerzési áron is lehet spórolni, de a nyereségesség főként a költségszinttől függ. A franchise-rendszer azonban egységes árubeszerzési hátteret, logisztikai rendszert, csoportszintű beszerzésekkel járó előnyöket és egységes know-how-t biztosít a vállalkozások számára. Azóta, hogy a Coop három éve létrehozta franchise-rendszerét, mintegy 400, zömében 1-2 boltot létesített vállalkozás között szerződést a hálózattal.

Az 1997-ben alakult Coop Hungary Rt. 2003-ban 335 milliárd, 2004-ben 355 milliárd forint forgalmat ért el.