Tátrai Miklós / A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium közgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkára
"A hulladék keletkezésének csökkentését célzó hazai termékdíjas szabályozás megfelel az Európai Unió csomagolási direktívájába foglaltaknak, a tagállamok ugyanis elősegíthetik az újrahasználati rendszereket, amennyiben ez nem kötelezést, hanem ösztönzést jelent. Márpedig a magyar szabályozás kötelező jelleggel csak a hasznosítást írja elő, amellyel a gazdasági szereplők többsége is egyetért. Az italcsomagolásoknál az újratöltésre vonatkozó darab alapú díjtétel lényege, hogy az eldobható italcsomagolásokban lévő italok árának növelésével, azaz a fogyasztói szokások megváltoztatásával próbálja elérni a keletkező hulladék mennyiségének csökkenését. Éppen ezért nem beszélhetünk diszkriminációról sem, hiszen a szabályozás valamennyi termékre egységesen vonatkozik mind a fizetési kötelezettségre, mind a mentességre vonatkozó szabályok esetén, így az áruk szabad áramlását nem befolyásolja.
Nem értünk egyet azzal sem, hogy a kereskedelmi csomagolás körébe tartozó termékcsoportok definícióját külön meg kellene határozni a termékdíjas szabályozás keretében, hiszen a fogalmakat az egyéb vonatkozó jogszabályok és jegyzékek pontosan körülhatárolják. Éppen a jogi túlszabályozottság elkerülését szolgálja, hogy a törvény és végrehajtási rendelete nem definiálja újra az egyszer már meghatározott fogalmakat. Emellett úgy látjuk, hogy a kormánynak nem volt kötelezettsége az Európai Bizottság tájékoztatására az új előírásokról, tekintettel arra, hogy a szabályozás nem jogharmonizációs kötelezettséget teljesít, hanem csupán egy új gazdasági ösztönzőt vezetett be a kevésbé környezetterhelő italcsomagolások használatának elterjesztése érdekében."
Miklósvári Géza / A Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségének elnöke
"Az italcsomagolásokra vonatkozó termékdíjas előírásokkal szembeni észrevételeinket már a jogalkotás során megfogalmaztuk, ám kifogásainkat azóta is eredménytelenül hangoztatjuk, ezért jutott az ügy végül az Európai Bizottság elé. A kezdetektől fogva azt mondjuk, hogy a csomagolásokról szóló európai uniós direktíva rendelkezéseivel ellentétes előnyben részesíteni az italcsomagolások újratöltését a palackok további hasznosításával szemben, amely környezetvédelmi szempontból sem indokolható. Az újrahasználható italcsomagolások használatának ösztönzését célzó meghatározott minimális újratöltési arány versenyellenes, s az áruk közösségen belüli szabad mozgását is gátolhatja. Ez ellentétes az egységes piacra vonatkozó brüsszeli célokkal, ráadásul a jogalkotó súlyos eljárásjogi hibát vétett, mivel Brüsszelt sem tájékoztatta az új előírásokról. Mindezeken túl a szabályozás több helyen értelmezhetetlen, így a pontatlan megfogalmazások miatt az sem egyértelmű, hogy egyes termékcsoportokra - jeges teákra, sport- és energiaitalokra - kiterjednek-e az előírások, vagy sem.
A nem újratölthető italcsomagolást használó hazai palackozók és importőrök év eleje óta kötelesek egy plusz - "újratöltési" - termékdíjtételt fizetni, s emellett piacvesztést okozhat, hogy a szabályozás a kereskedőket a nem újratölthető csomagolású termékek egy részének kilistázására késztetheti. Ugyanakkor, amennyiben a benyújtott panaszok alapján az Európai Bizottság végül eljárást indít, és a jogszabály felfüggesztését rendeli el, az érintett cégek akár milliárdos kártérítési pereket is indíthatnak a magyar állammal szemben veszteségeik megtérítése érdekében."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.