BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dollármilliárdos Wizz Air-üzlet

Másfél milliárd dollárért összesen 24 új Airbus repülőgépet vásárol a Wizz Air a következő négy évben. Mivel a legtöbbször fordulnak gépei, ezzel a legnagyobb kapacitása lesz Közép-Európában.

Közép-Európa legnagyobb székkapacitását ajánlhatja fel hamarosan a Wizz Air, a diszkont-légitársaság ugyanis - az opciót is beszámítva - 33 darab nagy befogadóképességű Airbus repülőgéppel működhet majd, s decemberben a havi utasszámot tekintve megelőzheti a Malévet. Ám ami ennél is fontosabb, a legtöbbször forduló járműveket tudhat magáénak - közölte lapunkkal Váradi József vezérigazgató. A társaság az idén két, jövő év elején egy új Airbus A320-as lízingelt géppel gyarapszik, továbbá 12 darab új A320-ast vásárol és 12-re vásárlási opciót tart fenn. A 24 újonnan vásárolt járművet 1,5 milliárd dolláros listaáron szerzi be.

A vezető nem közölt részleteket a finanszírozásról, de megemlítette: a konkrét módozatot később kell eldönteniük. Három lehetőségük van: eladás+visszabérlés, államilag (Airbus-tulajdonosok) garantált hitelfinanszírozás vagy kereskedelmi hitelezés. Váradi szerint az eszközfinanszírozás manapság elég egyszerű és biztonságos a légi közlekedésben, ugyanis az eszközérték megjelenik a finanszírozással szemben, és a maradványérték is viszonylag magas.

A mostani vásárlási tranzakciót az teszi lehetővé, hogy a Wizz Air immár nyereséget termel, a közelmúltban komoly tőkeemelést hajtottak végre a tulajdonosok, és a folyamatos fejlődés elengedhetetlené tette a kapacitás jelentős növelését. Mint mondta: az első (áprilistól áprilisig tartó) pénzügyi évben 11 hónap alatt érték el az egymillió utast, a következő milliót várhatóan már 5-6 hónap alatt. Új kelet-közép-európai bázisrepülőteret és új célállomásokat jelölnek ki a közeljövőben.

Az A318-as, az A319-es, az A320-as és az A321-es a világon ma a leggazdaságosabban üzemeltethető keskeny törzsű gépcsalád. A hasonló nagyságú repülőgépek közül (a 100-220 üléses kategóriában) egyedül ez biztosítja az azonos pilótafülke által nyújtott további előnyt: így mindig a legmegfelelőbb méretű és hatótávolságú gép állítható sorompóba - mondta lapunknak egy repülési szakértő.

A SkyEurope hasonlóan dinamikus terveket jelentett be májusban: a szlovák cég egy összesen 1,6 milliárd dollárra rúgó repülőgép-megrendelést adott le az amerikai Boeingnek. A következő három évben 16 jármű biztosan a diszkontcéghez kerül, további 16-ra pedig opciót tart fenn, de a forgalom növekedése láttán bizonyosnak tűnik, hogy fel is használja azt 2009 végéig.

A szlovák cég fejlesztésével kapcsolatban Váradi József megjegyezte: az számít, hogy melyikük hatékonyabb. A Wizz Air eleve nagyobb befogadóképességű gépeket használ és többször fordul naponta, mivel a másodlagos repülőtereken kisebb a sűrűség, mint a központiakon. Ráadásul a költségeit is alacsonyabban tarthatja, mert a gépek a sajátjai lesznek, és nem kell lízingelni azokat. Manapság jóval drágább lízingelni, mint venni. Hiába növeli esetleg a SkyEurope a 24 órán belüli repült órák számát, az egy székre vetített költségei biztosan magasabbak lesznek, mint a Wizz Airé - érvelt a vezető, utalva arra, hogy a mostani dinamikával számolva a Wizz Air 2-3 év múlva legalább 40 százalékkal nagyobb cég lesz (utasszámot tekintve), mint versenytársa.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.