Dollármilliárdos Wizz Air-üzlet
Közép-Európa legnagyobb székkapacitását ajánlhatja fel hamarosan a Wizz Air, a diszkont-légitársaság ugyanis - az opciót is beszámítva - 33 darab nagy befogadóképességű Airbus repülőgéppel működhet majd, s decemberben a havi utasszámot tekintve megelőzheti a Malévet. Ám ami ennél is fontosabb, a legtöbbször forduló járműveket tudhat magáénak - közölte lapunkkal Váradi József vezérigazgató. A társaság az idén két, jövő év elején egy új Airbus A320-as lízingelt géppel gyarapszik, továbbá 12 darab új A320-ast vásárol és 12-re vásárlási opciót tart fenn. A 24 újonnan vásárolt járművet 1,5 milliárd dolláros listaáron szerzi be.
A vezető nem közölt részleteket a finanszírozásról, de megemlítette: a konkrét módozatot később kell eldönteniük. Három lehetőségük van: eladás+visszabérlés, államilag (Airbus-tulajdonosok) garantált hitelfinanszírozás vagy kereskedelmi hitelezés. Váradi szerint az eszközfinanszírozás manapság elég egyszerű és biztonságos a légi közlekedésben, ugyanis az eszközérték megjelenik a finanszírozással szemben, és a maradványérték is viszonylag magas.
A mostani vásárlási tranzakciót az teszi lehetővé, hogy a Wizz Air immár nyereséget termel, a közelmúltban komoly tőkeemelést hajtottak végre a tulajdonosok, és a folyamatos fejlődés elengedhetetlené tette a kapacitás jelentős növelését. Mint mondta: az első (áprilistól áprilisig tartó) pénzügyi évben 11 hónap alatt érték el az egymillió utast, a következő milliót várhatóan már 5-6 hónap alatt. Új kelet-közép-európai bázisrepülőteret és új célállomásokat jelölnek ki a közeljövőben.
Az A318-as, az A319-es, az A320-as és az A321-es a világon ma a leggazdaságosabban üzemeltethető keskeny törzsű gépcsalád. A hasonló nagyságú repülőgépek közül (a 100-220 üléses kategóriában) egyedül ez biztosítja az azonos pilótafülke által nyújtott további előnyt: így mindig a legmegfelelőbb méretű és hatótávolságú gép állítható sorompóba - mondta lapunknak egy repülési szakértő.
A SkyEurope hasonlóan dinamikus terveket jelentett be májusban: a szlovák cég egy összesen 1,6 milliárd dollárra rúgó repülőgép-megrendelést adott le az amerikai Boeingnek. A következő három évben 16 jármű biztosan a diszkontcéghez kerül, további 16-ra pedig opciót tart fenn, de a forgalom növekedése láttán bizonyosnak tűnik, hogy fel is használja azt 2009 végéig.
A szlovák cég fejlesztésével kapcsolatban Váradi József megjegyezte: az számít, hogy melyikük hatékonyabb. A Wizz Air eleve nagyobb befogadóképességű gépeket használ és többször fordul naponta, mivel a másodlagos repülőtereken kisebb a sűrűség, mint a központiakon. Ráadásul a költségeit is alacsonyabban tarthatja, mert a gépek a sajátjai lesznek, és nem kell lízingelni azokat. Manapság jóval drágább lízingelni, mint venni. Hiába növeli esetleg a SkyEurope a 24 órán belüli repült órák számát, az egy székre vetített költségei biztosan magasabbak lesznek, mint a Wizz Airé - érvelt a vezető, utalva arra, hogy a mostani dinamikával számolva a Wizz Air 2-3 év múlva legalább 40 százalékkal nagyobb cég lesz (utasszámot tekintve), mint versenytársa.


