A Budapest Airport (BA) Rt. sikeres privatizációját követően (azaz feltehetően novemberben - a szerk.) mindenképp napirendre kívánja tűzni a ferihegyi gyorsvasút kérdését a Demján Sándor érdekeltségi körébe tartozó TriGránit csoport - értesült a Világgazdaság. Elképzelhető ugyanakkor, hogy a magánosítást követően már "birtokon belülről" tárgyalhat a TriGránit, mint ismert ugyanis, a BA Rt. megszerzéséért - az OTP Bankkal, a Mollal és a Save olasz repülőtér-üzemeltető társasággal közösen - a cég is ringbe szállt. Egy biztos, a BA Rt. majdani új tulajdonosa és annak tervei nagyban befolyásolják a projekt egészét mind üzleti, mind pedig műszaki értelemben - mondta lapunknak Sokorai István, a projektért felelős Duna Sétány Székház Ingatlanfejlesztő és Hasznosító Kft. ügyvezető igazgatója.
Kérdés persze, hogy milyen szándékai vannak a MÁV Rt.-nek. Mint arról beszámoltunk, a vasúttársaság a BA Rt.-vel közösen készül a gyorsvasút építésére; erről a napokban szándéknyilatkozatot is aláírtak (a megvalósíthatósági tanulmány várhatóan az év végére készül el). A vasútcég terveiben ugyanakkor nem szerepel annak a Ferihegy Express Kft.-nek a bevonása, amelyet még 2001-ben a TriGránittal közösen hozott létre - tudtuk meg Kozák Tamástól, a MÁV Rt. stratégiai vezérigazgató-helyettesétől. A cég kihagyását a vasúti vezető az azóta jelentősen megváltozott körülményekkel és azzal magyarázza, hogy ma már teljesen új üzleti modell szükséges (a MÁV Rt. a beruházás költségein és kockázatain PPP-program keretében az állammal és magánbefektetőkkel kívánna osztozni).
Némileg bonyolítja a helyzetet, hogy időközben a Ferihegy Express Kft. több hatástanulmányt, mérnöki tervet és gazdaságossági számítást is készített a Nyugati pályaudvart a ferihegyi repülőtérrel összekötő gyorsvasútról. Sokorai István tájékoztatása szerint a hatástanulmányokat beadták a gazdasági minisztériumhoz, de érdemi választ nem kaptak.
Potenciális szereplő a történetben a BKV Rt. is, amelynek 2005-2013-as, Podmaniczky Frigyes elnevezésű fejlesztési terve is tartalmazza a ferihegyi gyorsvasút megépítését (azon 24 projekt egyikeként, amelyet uniós, illetve kormánytámogatással kíván megvalósítani). Konkrét tervek ugyanakkor még nem készültek - válaszoltak lapunknak a közlekedési társaság sajtóosztályán. Csak annyi biztos, hogy a főváros kötött pályás megoldásban gondolkodik. A BKV Rt. egyezteti elképzeléseit a MÁV Rt.-vel - erősítette meg lapunknak Kozák Tamás és a közlekedési társaság is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.