BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üzemanyag-piaci kiszorítósdi?

A Mol Rt. egyes benzinkútjainál eltérő mértékű, 0-4 forint közötti áremelést hajtott végre kedden. Piaci hírek szerint a nagykereskedelmi árat az olajcég eközben 6-8 forinttal növelte, felbőszítve versenytársait. A Shellnél úgy vélik, ezzel a lépésével a Mol hosszú távon befolyásolhatja a hazai kiskereskedelmi piacon folyó versenyt.

A Mol Rt. keddtől literenként 0-4 forint között emelte meg üzemanyagai árát. A cég az egyes töltőállomásain eltérő mértékű korrekciót alkalmazott, így a 95-ös benzin ára 270, a gázolajé 263 forint környékén mozog. Az egységes áremelés már a múlté: ahol diszkontkút van a Mol-állomás közelében, csekélyebb volt a drágulás, mint például az autópályák mentén - mondta lapunknak Ferencz I. Szabolcs. A kommunikációs igazgató nem kommentálta azt a lapértesülést, hogy a Mol nagykereskedelmi partnerei számára eközben nyolc forinttal növelte a benzin és hattal a gázolaj egységárát. Hozzátette azonban: ötszáz kilométeres körzetben nyolc olajfinomító működik, úgyhogy partnereiknek van más beszerzési lehetőségük, ha sokallnák a világpiaci árral együtt emelkedő tarifákat.

A Mol tartja magát ahhoz az ígéretéhez, hogy a jövőben nem közli előre a benzinárváltozásokat a fogyasztókkal. Az üzemanyag-forgalmazókat viszont másfél nappal az emelést megelőzően tájékoztatnia kell, így azok a régi áron vásárolhatnak egy-egy nagyobb készletet, hogy tompítsák az áremelés hatásait. Az így lekötött mennyiséget az áremelés után is a régi áron szállítják le - mondta Ferencz I. Szabolcs.

Lapunknak ugyanakkor több forrásból is megerősítették a nagykereskedelmi ár nyolcforintos emelését. Szakértők szerint ezzel a Mol veszélyes vizekre evez, mivel a versenyt számára kedvezően befolyásolja, ha vetélytársai ugyanekkora összeggel kénytelenek emelni az üzemanyagárakat, miközben ő mindössze 0-4 forintos drágítást hajt végre kútjainál. Elképzelhető, hogy a helyzet rendezésére a Mol a "maradék" négyforintos áremelést is meglépi, s ezzel rendeződik a versenytársak számára hátrányos, az árrést szűkítő állapot. A nagykereskedelmi piacon a társaság részesedését nyolcvanszázalékosra becsülik.

Varga István, a Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy kiskereskedelmi áraikat mindig az adott piaci helyzethez igazítják, úgy, hogy azok minden esetben versenyképesek legyenek a környező benzinkutakéhoz képest. Ami a beszerzési portfólió szélesítését illeti, hiába van a körzetben nyolc finomító, ha kénmentes, minőségi üzemanyagot csak néhányuk tud előállítani. Úgy látja, hogy éppenséggel a Molnak az utóbbi hónapokban tapasztalható, a világpiaci tendenciákat nem követő nagykereskedelmi árképzése teszi gazdaságilag lehetetlenné, hogy versenyképes áron beszerezhető, alternatív forrásból származó, jó minőségű üzemanyagokkal tudják portfóliójukat bővíteni.

Mindenesetre a drágábban vett és olcsóbban kínált üzemanyag kedvezőtlen hatást válthat ki a piacon, s hosszú távon versenykorlátozó tényező lehet. Emiatt egyes vállalatok idővel akár ki is vonulhatnak a magyar piacról. Amit a Mol elveszíthet egy kisebb áremeléssel a kiskereskedelemben, azt a finomítói árrése növelésével visszanyerheti a feldolgozásban. Erre a magyarországi üzemanyag-kereskedelmi cégek többségének nincs lehetősége - sommázta Varga István.

A legnagyobb hazai diszkontállomás-hálózatot, a Klubpetrolt üzemanyaggal ellátó Hungaronafta Kft. már lépett: a 95-ös benzin árát 4,5 forinttal, 261,5 forintra, a gázolajét hárommal, 252 forintra növelte. Hajdu Vilmos ügyvezető igazgató a Mol áremeléseket "elhallgató" taktikáját nem tartja szerencsésnek, s azon gondolkozik, hogy a távirati iroda útján a jövőben ők fogják kiadni az új üzemanyagáraikat, amelyhez tíz forintot hozzáadva meg lehet tudni, hogy éppen hol is tart a Mol. Ha az olajár nem drágul tovább, az autósoknak már csak 7 forint körüli nyári áremeléssel kell "megbarátkozniuk".

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.