Ön már karrierjének elejétől külföldi cégekkel került kapcsolatba. Mennyiben határozta meg ez a későbbi pályafutását?
A kilencvenes években, amikor még kevesen beszélték jól az idegen nyelveket, különösen jó versenyhelyzetben volt az, akitől a külföldiek gond nélkül kérdezhettek és ő érthetően tudott válaszolni. A nyelvtudás ahhoz is hozzásegített, hogy a külföldi munkatársak gondolatvilágát, mozgatórugóit is megismerjem. Ez pedig különösen fontos abban a globális világban, ahol a kommunikációé a kulcsszerep. Az idegen környezetben megtanultam azt is: semmi jóra nem vezet, ha a régi magyar betegségben szenvedünk, és mindig azt keressük, hogy a feladatot miért nem tudjuk megoldani. Jellemző, hogy az egyik angol főnököm először azt a szót tanulta meg magyarul, hogy "sajnos".
Sokak szerint a multinacionális cégek azért nem jó munkaadók, mert a tisztes fizetésért szinte a nap 24 órájában igényt tartanak az alkalmazottra. Annak idején ezért igazolt át az egyik, világpiaci szempontból is meghatározó olajtársaságtól a másikhoz?
Ahogyan a sikeres párkapcsolatban, a céges világban is meghatározó szerepe van az egymásra hangolódásnak. Attól még egyik fél sem lesz kevesebb, ha a mentalitásuk, az érzelemviláguk nem illik egymáshoz. Mindössze annyi történik, hogy elválnak útjaik. Így van ez az üzleti életben is: az ember vagy beleillik egy rendszerbe, vagy olyat keres, ahol erre lehetősége nyílik. Nekem jó a véleményem a multikról, amelyek biztonságot adnak a munkavállalónak, ugyanakkor az ő esetükben is rendkívül meghatározó a belső vállalati kultúra. Ott, ahol a kevésbé kreatív, a végrehajtó típusú alkalmazottakat kedvelik, nem sok esélyt adnak a szellemi kiteljesedésre. De hát a hadvezérek sem kérdik meg a támadás előtt, hogy a közlegény melyik oldalról indítaná a rohamot.
Mi az, amit mindenképpen meg lehet tanulni a multiknál?
A rendszerben gondolkodást és azt, hogy miképpen működik, milyen szempontokat figyelembe véve hoz döntést egy nagy szervezet. Másrészt azokat a legújabb üzleti fogásokat, amelyek a legélesebb versenyhelyzetben is sikeressé teszik ezeket a tőkeerős szervezeteket. A multinacionális olajcégek például a kinti tapasztalataik alapján már eleve azzal a stratégiával jelentek meg a piacon, hogy az üzemanyag-értékesítés mellett a shopok forgalmára is nagy hangsúlyt fektettek. Az is érdekesség, hogy a nagy társaságoknál mindig mindenre fel kell készülni. A számítógépek átállításáról nevezetes 2000 szilveszterén például úgy volt, hogy a saját szemünkkel kell ellenőrizni a zökkenőmentes üzemelést. Hónapokig tréningeztünk arra, mit kell tenni egy esetleges fennakadás esetén. Ezért aztán december 30-ára hoztam előre a baráti szilveszterezést. Másnap reggel jött a hír, hogy mégiscsak leállnak a kútjaink?
Ön, aki a Jet regionális központjában, Londonban és Prágában is dolgozott, milyen tapasztalatokat szűrt le a kinti munkavégzésből?
Legfőképpen azt, hogy a szüleinkkel ellentétben nekünk már arra kell felkészülnünk, hogy nem feltétlenül Magyarországon éljük le az életünket vagy annak egy részét. Egy olyan világvárosban, mint London, korántsem olyan a beilleszkedés, mint amit idehaza megszoktunk. Mivel mindenki legalább másfél órát utazott a munkahelyére, a magánéletben nemigen akadt találkozási pont. A munkahelyen pedig mindenki az adott feladatra összpontosított, ezért a hozzánk hasonló kultúrájú Prágát sokkal emberközpontúbbnak éreztem. Szakmai oldalról leginkább az volt az érdekes, hogy a nagyobb ívű karriernek szinte elengedhetetlen állomása a regionális szintű munka, ahol jóval nagyobb a rálátás a helyi, operatív munkára.
Miért döntött úgy, hogy saját cégalapítással is próbálkozik?
Úgy éreztem, eljött az ideje annak, hogy önállóan is megméressem a tudásomat. Rockefeller egyszer olyasmit mondott, hogy a sikerhez mindenképpen szükség van tehetségre, tudásra, kitartásra, de mindez mit sem ér, ha nem találsz olajat. Mivel olajat nem találtam, a mifelénk egészen új, felfutóban lévő internetes fejlesztés-marketing területen - amit a Jet regionális projektjének vezetőjeként ismertem meg - indítottam másodmagammal vállalkozást. Hamar kiderült azonban, hogy a magyar piacon akkor még a cégek többsége vagy nem akart saját honlapot, vagy jó esetben csak az olcsó félmegoldásokat kereste, és ez az igénytelenség nem volt a legmegfelelőbb terep a vállalkozás felfuttatásához. Ugyanakkor az sem adott nagyobb önbecsülést, hogy a saját üzletemet viszem. Ezért is fogadtam el a Goodyear felkérését, ahol éppen akkor kerestek új embert a társaság élére.
Miként fogadták az üzleti életben úgy, hogy nem egy világcég neve szerepelt a névjegyén?
Tanulságos volt megtapasztalni, hogy az üzleti életben az ember, mondjuk, ötven százalékban önmaga, a másik ötven százalék pedig az a cég, amelyet képvisel?
Miközben a legnagyobb konkurensek, amelyek a Forma-1-ben is szerepet kapnak, önálló gyártóbázist hoznak létre Magyarországon, a Goodyear nem ezt teszi.
Mennyiben nehezíti ez az önök dolgát?
A Goodyear más stratégiát folytat: Lengyelországban a Debica, Szlovéniában a Sava gyár vásárlásával vetettük meg lábunkat a régióban. Mindez megfelelő logisztikai hátteret biztosít számunkra ahhoz, hogy a magyar piacot a lehető legrövidebb idő alatt ellássuk az alacsonyabb árfekvésű és a csúcskategóriás termékekkel. Ami a Forma-1-et illeti, volt idő, amikor kizárólag a Goodyear abroncsaival futottak a versenyautók, de mivel ez rengeteg pénzt emésztett fel, úgy gondoltuk, hogy azt a pénzt inkább kutatásra-fejlesztésre, a vevői igények még mélyebb szintű megismerésére fordítjuk, és kiszálltunk a száguldó cirkuszból.
Milyen kihívást jelent az, hogy már a magyar piacon is egyre keményebb a verseny?
A cég különlegessége és egyben versenyelőnye, hogy a többi gyártótól eltérően két nagy világmárkája van, a Goodyear és a Dunlop. Mivel hosszú ideig a két márka értékesítése külön szervezetben zajlott, a közelmúltban a külső versenyképesség növeléséért, az azonos vállalati kultúra megteremtésének szándékával, egységes szervezetet hoztunk létre. Amíg korábban akadt olyan munkatárs, aki csak az alacsonyabb árfekvésű, míg más kizárólag a nagy teljesítményű termékekkel foglalkozott, most mindenki abban érdekelt, hogy a számunkra legprofitábilisabb termékekből növekedjen a forgalom.
Mennyiben változott a piac azzal, hogy Magyarország az EU részévé vált?
Jó, hogy leomlottak a határok, és ezzel a szállítási és adminisztrációs idő is lényegesen lerövidült. Hátrányt jelent viszont az, hogy felerősödött a szürkeimport, és a feketepiac is tovább virul: az áfa nélkül behozott, számla és termékdíj nélkül árult abroncsok nemcsak nekünk, de az államnak is jelentős veszteséget okoznak.
Miként lehet így eredményeket elérni?
A lényeg, hogy az egymástól eltérően növekvő, illetve csökkenő kereskedelmi csatornákban egyaránt megfelelő pozíciót érjünk el, hiszen egészen mást igényel a kis- és mást a nagykereskedő, illetve az, aki flottához vásárol abroncsot. A hazai állapotokra jellemző, hogy közel háromezer eladási pontot tartunk számon, miközben a lényegesen nagyobb vásárlóerejű Ausztriában maximum a feléről beszélhetünk.
Milyen hosszú távú hatásai lehetnek ennek?
A piac előbb-utóbb konszolidálódik, a tőkeszegény kényszervállalkozások jó része előbb-utóbb eltűnik a színről. Ugyanakkor mifelénk is bekövetkezik az, amikor a szolgáltatások értéke reális szintre kerül: amíg Amerikában, mondjuk, egy egység az abroncs ára és másfél a felszereléséhez kapcsolódó szolgáltatásé - felszerelés, centrírozás stb. -, nálunk jó, ha pár százalékot kérhetnek el ez utóbbi tevékenységért. Ezt a folyamatot figyelembe véve igyekszünk támogatni a legjobb partnereinket.
Az elmúlt évek mennyire változtatták meg vezetői ars poeticáját?
Ahhoz, hogy az ember vezetőként sikeres legyen, a veleszületett tulajdonságok mellett mindenképpen szükség van arra a tudásra, amelyet csak az évek során szerzett tapasztalatok adhatnak meg. Jómagam a munkatársakkal való hatékony együttműködést és a kommunikációt tartom a siker egyik legfontosabb zálogának, hiszen a legnagyobb szervezetben is emberek ülnek: jók, rosszabbak, középszerűek, okosabbak. De még az úgynevezett nehéz emberekhez is adott az a képzeletbeli kulcs, amellyel közelebb lehet kerülni a lelkükhöz. A kérdés csak az: ki akarja ezt megkeresni, és ki tudja megtalálni? Aki igen, abból lehet csak sikeres vezető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.