Augusztus eleje óta közlekedik Moszkva és Szentpétervár között aGrand expressz, Oroszország első magánkézben lévő luxusvonata. Egy út ára egy személynek 3150 rubelről (110 dollárról) indul, ennyit az osztott hálókocsiban lévő helyért kell fizetni. Az egyszemélyes fülke külön fürdőszobával, DVD-lejátszóval és internet-hozzáféréssel 12 500 rubelbe (437 dollárba) kerül a kilencnapos útra.

A vonatot üzemeltető Grand Service Express társaság 1,2 milliárd rubelt (42 millió dollárt) költött a vállalkozására - írja a The Moscow Times -, a luxusvonat az orosz állami vasúttársaság, az RZD infrastruktúráját használja. Utóbbinak is van luxusvonata, a fentinél szerényebb kínálatú Nyikolajevszkij expressz.

Világszerte kéttucatnyi luxusvonat jár, tavaly például Ausztráliában, Indiában és Magyarországon bővült e kínálat, az idén Oroszországban, jövőre pedig az USA-ban tervezik új járat indítását. E vonatokkal elsősorban különleges és nosztalgiaigényeket elégítenek ki, erősen kötődve az idegenforgalomhoz. A vonatjegyeket gyakran olyan csomagokban árulják, amelyek turistaprogramokat, éjszakai, vonaton kívüli elszállásolást is tartalmaznak. A kényelem szempontjából alapértelmezett, azaz a "fapados luxus" összetevője a légkondicionálás, a fülkéhez járó tévézési, zenehallgatási lehetőség, zuhanyzó és a különféle szolgáltatásokat kínáló szervizkocsik használata.

A világ első luxusvonata, az Orient expressz a kontinensünkön indult 1883-ban. A hetvenes években leállították, s 1982 óta üzemel ismét. Nosztalgiajárataiból kettő áthalad Budapesten, egynek itt van a végpontja. Nosztalgiavonat a magyar Royal Hungarian Train is. A szerelvényt többek között olyan kocsikból állították össze, amelyeket Horthy Miklósnak, illetve Kádár Jánosnak alakítottak ki. A mahagóni borítású kocsikat eredetileg a brit Wagon Lits gyártotta 1926-ban. Egy angol utazási iroda megbízásából évente hétszer kel útra a Royal Hungarian Train, további ötször speciális megrendelésre és még négyszer bárki által igénybe vehető, de mindig háromnapos utakra - válaszolt lapunknak Szigeti András, az üzemeltető MÁV Nosztalgia Kft. értékesítési vezetője. Mód van charterjáratok indítására is. A szakember szerint az egy főre számított 100-500 ezer forintos ár nemzetközi viszonylatban alacsony, a vonatok telt házzal közlekednek, egyes programokra kétszeres az érdeklődés. Szigeti András tájékoztatása szerint Európában a Venice Simplon Orient és a Royal Hungarian közlekedteti a legtöbb luxusvonatot, szinte már kapacitásaik felső határán működnek. Fő idényük a nyár eleji és a nyári végi-őszi hónapokra esik.

Tavaly óta közlekedik a vállalkozás három óra menetidejű pezsgős, élő szalonzenés, luxus- vacsorás vonata. A Nyugati pályaudvarról induló Gyertyafény expressz Nagymaroson fordul vissza, majd megáll Veresegyházon is, ahol a helyi asszonykórus dalaival és frissen sütött ré-tessel várják az utasakat - tudtuk meg Takács Judittól, a cég kommunikációs vezetőjétől.

Nem luxust, de extrakényelmet a közforgalomban is kínál a MÁV. A Budapestről Bécsbe, illetve München felé utazók vehetik igénybe - egyelőre csak nemzetközi járatokon - a MÁV és a Deutsche Bahn közös, Business Abteilung szolgáltatását. Erre a Lehár eurocityn és a Bartók Béla eurocityn van mód. Az első osztályú jegy megváltása mellett 15 eurót, illetve egy négyszemélyes, légkondicionált, fekete bőrüléses fülke lefoglalása esetén 24 eurót kell fizetni. A fülkékben a számítógépek számára van áramvételi lehetőség, de internetezni nem lehet.