Franciaországban a nagy benzinforgalmazó társaságok marketingoffenzívát indítottak az olcsóbb kutakhoz átszokott vevőik visszacsalogatására - írja a Le Monde. Azzal érvelnek, hogy az általuk a piacra bevezetett minőségi üzemanyaggal nagyobb távolságot tudnak megtenni egy tankolással. A Shell és a BP után a Total is előállt prémium kategóriájú üzemanyagával, az Excelliummal. A 35 millió eurós költséggel kifejlesztett üzemanyagot ezt megelőzően több száz autóval tesztelték, s 350 ezer kilométeres futásteljesítmény után tették közzé a megtakarítási adatokat. E szerint az égést tökéletesebbé tevő és a motort kímélő Excellium használatával az autó benzinből 3,7, gázolajból 3,8 százalékkal kevesebbel is beéri. További előny, hogy a dízelautók zajkibocsátását 37 százalékkal csökkenti az új üzemanyag, amelynek égéstermékei is kevésbé szenynyezik a levegőt. A Shell V-Power és a BP Ultimate nevű is prémium üzemanyaga is hasonló tulajdonságokkal felvértezett. Az eredményeket a PSA Peugeot Citroën autógyártó tesztjei is megerősítették.

A marketingakciók időzítése nem véletlenszerű; az olcsó benzinkutak térnyerése Franciaországban megállíthatatlannak tűnik, becslések szerint már a piac 53 százalékát ők uralják. A Total válaszul "diszkontosította" az Elf hálózat egy részét, az Esso pedig Esso Express kutak kialakításával vette fel az odadobott kesztyűt. Az árkülönbség eközben egyre olvad: a TNS Secodip piackutató szerint a tavalyi első négy hónap 5 százalékos árelőnye az idei évre 3,6 százalékra csökkent.

Hogy ki lesz a nyertes a színes és a diszkontkúthálózatok párviadalában, nem lehet tudni. A környezetkímélő hajtóanyagot a Total tízforintnyi összeggel adja drágábban, mint a hagyományost. Ennyit, úgy tűnik, mégis megér a franciáknak, hogy a klímaváltozás ellen tegyenek is valamit: a Total-kutaknál a forgalom ötödét már a Excellium adja. (VG)