Philips LCD-tévék Fehérvárról
Lapos képernyős (LCD-technológiájú) televízió gyártásával bővítette fehérvári üzemének portfólióját a Philips - jelentette be tegnap Pierre Bourgogne gyárigazgató. Európa legnagyobb elektronikai konszernjének magyarországi végszerelő üzemében az első időkben az európai piacra szánt mennyiség egyharmadát állítják elő - tette hozzá lapunk kérdésére. Utóbbin a Philips piaci részesedése jelenleg közel 17 százalék. A magyarországi gyártókapacitás a júliustól indult idei tört évben 700 ezer darabot jelent, ez közel a háromszorosa az eredetileg tervezett kezdő kapacitásnak. A következő évben a mai elképzelések szerint közel másfél millió LCD-tévét gyártanak Fehérváron. A holland cég a távolabbi jövőben azonban még nagyobb szerepet szán az itteni üzemnek, ide kerülhet a Philips-fejlesztésű háttérvilágításos, úgynevezett "ambilight" technológiájú, valamint a HDTV-készülékek összeszerelése is. A magyarországi üzemben jelenleg DVD-lejátszók, -felvevők, LCD-monitorok és házimozirendszerek gyártása is folyik.
A fehérvári üzem átlaglétszáma jelenleg kétezer fő, ez - az üzem méretét tekintve - legfeljebb 2500-ra bővíthető. A dolgozók fele Philips-alkalmazott, a többieket bérlik a környékbeli munkaerő-kölcsönző cégektől. A körzetben elegendő a munkaerő-kínálat, emiatt csak néhányan járnak át Szlovákiából dolgozni.
A lapos képernyős televíziók árának emelkedésére számíthatnak a következő hónapokban Nyugat-Európában. A gyors árcsökkenés kora véget ért, a di-
namikusan növekvő kereslet ugyanis hamarosan meghaladja majd a gyártókapacitásokat, ami egyes modellek esetében már a közeljövőben árnövekedést okoz - nyilatkozta Ronald de Jong, a Philips németországi szórakoztatóelektronikai részlegének vezetője a Financial Times Deutschlandnak. A nyereségüket felemésztő árcsökkenés megállítására többször is kísérletet tettek a gyártók, eddig sikertelenül. A folyamat miatt szeptember közepén a dél-koreai Samsung bejelentette, hogy visszafogja termelési és fejlesztési beruházásait, mivel az árrés további csökkenésére számítanak. A Philipsnél más megoldást keresnek a nyereség stabilizálására. A társaság igyekszik nyomást gyakorolni a kereskedőkre, és akik nem fogadják el a magasabb árakat, azok elveszítik az esélyt a karácsonyi szezonban az utánrendelésekre - mondta el Ronald de Jong.
Magyarországon egyelőre nem várható a lapos képernyős televíziók árának emelkedése, inkább csökkenésre lehet számítani, igaz, jóval kisebb mértékűre, mint az előző évben - közölte érdeklődésünkre Kiss Zoltán, az Euronics műszaki áruházlánc beszerzője.
Rendkívüli mértékben megnőtt az érdeklődés az LCD-tévék iránt a Euronicsnál is, egy év alatt többszörösére emelkedett az eladott készülékek száma. Az alsóbb árkategóriájú televízióknál pedig már hiány mutatkozik a piacon, a gyártók nem képesek kiszolgálni az igényeket - tette hozzá Kiss Zoltán. Egyedül a kisebb méretű, 38-48 centiméter képátlójú készülékek esetében várható áremelkedés, mivel az ilyen méretű LCD-panelek iránti kereslet ugrásszerűen megnőtt a noteszgépek és a sík képernyős monitorok értékesítésének felfutásával párhuzamosan - mondta el az Euronics munkatársa.
A lapos képernyőjű televíziók népszerűségét mutatja, hogy csak LCD-tévékből mintegy nyolcmilliót értékesítettek világszerte az év első felében az iSupply piackutató adatai szerint. A teljes évre a gyártók többsége húszmilliónál is több LCD-tévé értékesítésével számol, míg tavaly közel kilencmillió ilyen készüléket adtak el.


