Az elmúlt pár napban két autóipari beszállító is jelezte, hogy gyárat építene Csehországban. Az indiai CTS tegnapelőtt hozta nyilvánosságra beruházási szándékát, a japán Daido Metal a múlt héten jelentette be, hogy Brno közelébe tervezett gyárából látná el csapágyakkal az európai piacot. Arról, hogy a környező országok szektorbeli vállalatai se tűnjenek tétlennek a Kiekert gondoskodott: a német cég a napokban kezdte meg prelouci üzemének építését. Egyre inkább úgy fest, Csehország válhat a kelet-közép-európai autóipar fellegvárává - írja a Czech Invest.
Az autóipari beruházások összértéke az elmúlt öt évben meghaladta a 3,5 milliárd dollárt Csehországban, ennek következtében ma már a világ ötven legnagyobb alkatrész-beszállítójának fele képviselteti magát ott. A Czech Invest felmérései szerint 1994 óta ez a szektor gondoskodott a külföldi beruházások 43 százalékáról. Jelenleg mintegy 130 ezren dolgoznak az autóiparban, s ez a szám akár évi ötezerrel is növekedhet a következő években. Az ipari termelésből húsz, az exportból huszonöt százalékkal veszi ki a részét a szektor, amely mára egyértelműen a gazdaság motorjává vált.
Az idén várhatóan mintegy 750 ezer autót gyártanak le Csehországban, ez közel 70 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőttit. A gyors növekedés a TPCA (Toyota-Peugeot-Citroën) márciusban üzembe helyezett gyárának köszönhető: a világ legmodernebb Toyota-üzemében jövőre már 320 ezer autó is elkészülhet. Gyorsan bővíti termelését az ország másik autógyártója, a Skoda is, amely a tavalyi 444 ezer után az idén 490 ezer, tíz esztendő múlva pedig évi egymillió személygépkocsit szeretne gyártani hazájában.
A növekvő helyi gépkocsigyártás is vonzza az autóipari beszállítókat, ám egyre több alkatrészgyártó dönt úgy, hogy nemcsak a cseh, hanem az egész európai piacot Csehországból látja el. Az indiai CTS például a 2006 közepére elkészülő ostravai üzemében gyártott termékek kontinensszintű forgalmazásával szeretné öt éven belül duplájára növelni európai árbevételét. A vállalat azért döntött Ostrava mellett, mert a város térségében viszonylag olcsón juthatnak szakképzett munkaerőhöz, s a szükséges infrastrukturális rendszer is adott. Hasonló okokból bővíti csehországi kapacitásait a Kiekert is, amelynek elnöke, Wolfgang Theis közölte: versenyképességük szempontjából nélkülözhetetlen a társaság német cég második gyára még ebben az évben felépülhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.