BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felfutóban a cseh autóipar

Az elmúlt pár napban két autóipari beszállító is jelezte, hogy gyárat építene Csehországban. Az indiai CTS tegnapelőtt hozta nyilvánosságra beruházási szándékát, a japán Daido Metal a múlt héten jelentette be, hogy Brno közelébe tervezett gyárából látná el csapágyakkal az európai piacot. Arról, hogy a környező országok szektorbeli vállalatai se tűnjenek tétlennek a Kiekert gondoskodott: a német cég a napokban kezdte meg prelouci üzemének építését. Egyre inkább úgy fest, Csehország válhat a kelet-közép-európai autóipar fellegvárává - írja a Czech Invest.

Az autóipari beruházások összértéke az elmúlt öt évben meghaladta a 3,5 milliárd dollárt Csehországban, ennek következtében ma már a világ ötven legnagyobb alkatrész-beszállítójának fele képviselteti magát ott. A Czech Invest felmérései szerint 1994 óta ez a szektor gondoskodott a külföldi beruházások 43 százalékáról. Jelenleg mintegy 130 ezren dolgoznak az autóiparban, s ez a szám akár évi ötezerrel is növekedhet a következő években. Az ipari termelésből húsz, az exportból huszonöt százalékkal veszi ki a részét a szektor, amely mára egyértelműen a gazdaság motorjává vált.

Az idén várhatóan mintegy 750 ezer autót gyártanak le Csehországban, ez közel 70 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőttit. A gyors növekedés a TPCA (Toyota-Peugeot-Citroën) márciusban üzembe helyezett gyárának köszönhető: a világ legmodernebb Toyota-üzemében jövőre már 320 ezer autó is elkészülhet. Gyorsan bővíti termelését az ország másik autógyártója, a Skoda is, amely a tavalyi 444 ezer után az idén 490 ezer, tíz esztendő múlva pedig évi egymillió személygépkocsit szeretne gyártani hazájában.

A növekvő helyi gépkocsigyártás is vonzza az autóipari beszállítókat, ám egyre több alkatrészgyártó dönt úgy, hogy nemcsak a cseh, hanem az egész európai piacot Csehországból látja el. Az indiai CTS például a 2006 közepére elkészülő ostravai üzemében gyártott termékek kontinensszintű forgalmazásával szeretné öt éven belül duplájára növelni európai árbevételét. A vállalat azért döntött Ostrava mellett, mert a város térségében viszonylag olcsón juthatnak szakképzett munkaerőhöz, s a szükséges infrastrukturális rendszer is adott. Hasonló okokból bővíti csehországi kapacitásait a Kiekert is, amelynek elnöke, Wolfgang Theis közölte: versenyképességük szempontjából nélkülözhetetlen a társaság német cég második gyára még ebben az évben felépülhet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.