BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Airbus: milliárdos ügyletekben

Akár 25 milliárd dollár értékű üzlethez is hozzájuthat a közeljövőben az európai Airbus repülőgépgyártó. Ennek csaknem felét, a 10 milliárd dolláros kínai megrendelést már megszerezte, az ausztrál Qantas légitársaság flottamegújításáért pedig célegyenesbe fordult a küzdelem az ősi versenytárs amerikai Boeinggel.

Ven Csia-pao kínai miniszterelnök hétfőn kezdődött franciaországi látogatása alkalmából írják alá azt az egyezményt, amely szerint Kína legalább 150 Airbust rendel az A320-as gépcsaládból, a járművek listaáron számított értéke elérheti a 10 milliárd dollárt.

Az Airbusnak a franciaországi Toulouse-ban lévő bázisát felkereső kínai miniszterelnökkel abban is megállapodtak a cég vezetői, hogy megvizsgálják egy kínai összeszerelő üzem létesítésének a lehetőségét. Az Airbusnak Európán kívül még nincs gyártóhelye, így a kínai lenne az első. A China Southern Airlines is a közelmúltban adott megrendelést az Airbusnak: az európai vállalat tíz A–330 típusú repülőgépet gyárt neki 1,5 milliárd dollár (1,2 milliárd euró) értékben.

Ennél is nagyobb üzlettel kecsegtet a Qantas pályázata: az ausztrál légitársaság már régóta fontolgatja flottájának cseréjét, és most arra készül, hogy a közeljövőben kiválassza a 100 repülőgépre szóló, mintegy 15 milliárd dolláros megrendelés szállítóját.

Az Airbusnak egyébként mostanában több szerencséje van a rendelések terén, mint amerikai versenytársának. Az ILFC, a világ legnagyobb kereskedelmi repülőgép-bérbeadó társasága például november utolsó harmadában jelentette be, hogy 12 Airbus A350 megvételéről kötött szerződést az európai gyártóval. Ezenkívül a TAP Portugal és az Alafco is vásárolt A350-eseket, összesen 22 darabot.

Az őszi Airbus-meneteléshez tartozik az indiai ügylet is. Az Indian Airlines Tony Blair brit kormányfő újdelhi látogatásához igazítva közölte, hogy 43 Airbus repülőgépet vásárol 2,2 milliárd dollárért (1,76 milliárd euró). Akkor az indiai kormányfő arról nem szólt, hogy milyen típusú repülőgépeket szerez be az Airbustól az indiai állami légitársaság, amely jórészt belföldi járatokat szolgál ki. A PTI indiai hírügynökség ugyanakkor úgy értesült, hogy a légicég 2010-ig 19 A–319, 4 A–320 és 20 A–321 típusú gépet vásárol. Az Airbusban 80 százalékos részesedése van a francia–német–spanyol konzorciumból 2000-ben részvénytársasággá alakított EADS-nek és 20 százaléka a brit BAe Systemsnek. (MN)

Miközben az Airbus és a Boeing látványos új fejlesztésekkel vonja magára a figyelmet, a háttérben csendben átrendeződik a regionális hatósugarú közepes méretű gépek piaca. Egyre több regionális szolgáltatást nyújtó társaság keresi a 70 és 120 férőhely közötti kapacitású gépeket. A kereslet kielégítésére a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártója, a kanadai Bombardier mellett a brazil Embraer indul a legjobb esélyekkel.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.