Előtérben a mobil-IP és -tévé
A szélessávú mobilhálózatokra épülő szolgáltatások túlzottan lassú indulását jelző piaci felméréseket megcáfolandó minden eddiginél nagyobb érdeklődés kísérte a mobilipar legnagyobb világrendezvényét, a 3GSM-konferenciát a katalán fővárosban. A résztvevők száma elérte az 50 ezret, a kiállítóké megközelítette az ezret, mindkettő hozzávetőlegesen negyven százalékkal haladta meg az egy évvel korábbiét.
Az üzleti lehetőségeit ezen a piacon kereső készülék- és hálózatgyártók, infrastruktúra- és tartalomszolgáltatók az új generációs (3G, UMTS) technológiával kapcsolatos optimizmusukat a ma széles körben használt GSM-technológia robbanásszerű fejlődésére alapozzák. A 90-es évek elején megjelenő digitális mobilszolgáltatók számottevően alábecsülték az ügyfélszám növekedését, amelyet az ezredfordulóra még alig néhány száz millióra tettek, szemben a milliárdot jóval meghaladó ténnyel.
Jelenleg a világon mintegy 1,8 milliárd mobil-előfizető van, a meghatározó többség még a hagyományos GSM-hálózatokat alapvetően a hanghívásokra, illetve a szöveges üzenetküldésre használja. A szolgáltatók azonban újabb bevételi forrásokat keresnek, amit az adatátvitelen alapuló mobilalkalmazások – televíziózás, internetezés, videotelefonálás, zeneletöltés stb. – nyújthatnak az erre alkalmas szélessávú hálózatokon. Ráadásul a mobilpiacon is megjelenik az internetes (IMS-) technológia, a gyártók 50 százalékos üzemeltetési költségtakarékossági érvekkel győzik meg a szolgáltatókat a hálózatok ilyen irányú megújításáról.
A barcelonai rendezvényen az alkalmazások középpontjába a mobiltelevíziózás került. Az MTV tévétársaság három mobilos csatornát is működtetett, amelyen egyebek mellett a megszokott zenei műsorokat, illetve a Nickelodeon programjait lehetett mobileszközön nézni. Hasonló projektet mutatott be a British Telecom.
Míg a mobiltévét nagyon ígéretes új szolgáltatásnak tartják a szolgáltatók, a videotelefonálás egyelőre nem nagyon váltja be a hozzá fűzött reményeket. Ennek egyebek mellett az is lehet az oka, hogy ma még kevésbé elterjedtek az erre is alkalmas készülékek. Pedig ma már a gyártókon nem múlik; a katalán fővárosban számtalan új 3G-készüléket mutattak be, a piacvezető Nokia és Motorola éppúgy, mint az egyre erősebb trónkövetelő távol-keletiek, a Samsung és az LG. Utóbbiak már olyan modellekkel is előjöttek, amelyek kompatibilisek a 3G-hálózatok adatátviteli sebességét megsokszorozó HSDPA adatletöltési technológiával. A szolgáltatók megítélése szerint ez adhat tényleges lökést az új generációs hálózatoknak. A T-Mobile Magyarország Rt. vezérigazgatója, Winkler János a konferencián lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a társaság a jelenlegi tesztfázis után a hazai piacon még az idén és elsőként akarja ezt a technológiát alkalmazni a kereskedelmi szolgáltatásokban is, ennek várható időpontját azonban nem kívánta elárulni.


