BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Éleződő fapadosküzdelem

Új célállomások, alacsonyabb ferihegyi költségek, egyes vidéki bázisok megjelenése és még keményebb árverseny vár jövőre a diszkont-légitársaságokra, amelyek nem olyan gyorsan nőttek az idén, mint tervezték. A lanyha téli hónapokban a két magyar repülőtérre (Ferihegy és Sármellék) közlekedő cégek folyamatos akciózással akarják csökkenteni a visszaesést, és abban reménykednek, hogy az üzemanyag ára nem emelkedik látványosan az időszak végére.

Budapest továbbra is a legfőbb bázis a fapadosok szemében. A SkyEurope is több új járatot (Bukarest, Palermo, Isztambul, Rimini, Szaloniki, Belgrád, Ma-

laga) indít a nyári menetrendben. Christian Mandl vezérigazgató a 85 százalékos járatkihasználtság elérését tűzte ki célul, és kifejtette: a cég Magyarország legnagyobb fapados légitársasága kíván lenni 2007-ben. Ezt egyebek között a Wizz Air is igyekszik megakadályozni. A társaság már szeptembertől kezdve látványosan növelte kapacitását és célállomásai számát, s ezzel a téli időszakban reményei szerint biztosan megelőzi a SkyEurope-ot, majd később még jobban elhúz. Váradi József vezérigazgató jelezte: jövőre 15 százalékos növekedést terveznek Budapesten, a közelmúltban pedig négy újabb repülőgép finanszírozásáról írtak alá szerződést. A budapesti növekedést annak ellenére végrehajtják, hogy előzőleg a Ferihegyről való elköltözés lehetőségét is meglebegtették.

A budapesti vonzerőt tovább csökkenő díjakkal akarja ösztönözni a Budapest Airport. Szóvivője tegnap azt mondta lapunknak, hogy a 2-es terminál díja hamarosan megközelíti az 1-esét a Polgári Légügyi Hatóságnak (PLH) beadott terv szerint. A PLH várhatóan még ezen a héten adja ki az új, januártól érvényes tarifát. Új, kisebb fapadosok megjelenése indokolt lehet, főleg olyanoké, amelyek a kevéssé lefedett brit, skót, francia vagy skandináv területekről hoznák az utasokat. Az újak megjelenésében és a már itt lévők további piaci döntéseiben persze az is szerepet játszik, hogy mi lesz a Malév-privatizáció kimenetele.

Sármellék látványosan feljött, és adottságaihoz mérten még inkább felzárkózik. Legutóbb a Germanwings jelentette be, hogy Ferihegy mellett oda is közlekedik, illetve a Ryanair közölte: London után Frankfurt Hahn repülőterére is járatot indít. Úgy tudjuk, hogy a Malév a nyári időszakban ismét üzemelteti majd két németországi járatát a Balatonnál lévő légikikötőből.

Nagy kérdés, hogy a debreceni repülőtérnek sikerül-e megállapodnia valamelyik jelentősebb diszkontcéggel. Az üzemeltető azt közölte lapunkkal: több ilyen vállalattal is megbeszéléseket folytat, de nem árulta el, hogy melyikkel közeli a megállapodás. A legvalószínűbb, hogy a Ryanair vagy az Air Berlin, esetleg valamelyik kisebb brit vagy skandináv cég jelenik meg a hajdúsági megyeszékhelyen, a térségben erősödő idegenforgalmi potenciálra összpontosítva.

A KSH napokban közzétett gyorsjelentéséből kiderült, hogy a Ferihegyen üzemelő diszkont-légitársaságok közül a SkyEurope szállította a legtöbb utast 2006 első kilenc hónapjában. A statisztikai hivatal ugyanakkor nem tett közzé konkrét számokat, csak rangsort állapított meg az utazók száma alapján.

A konkrét számok hiányának okáról megkérdeztük Bagó Esztert, a KSH elnökhelyettesét, aki közölte: egyedi adatokról van szó, s ezeket nem tehetik közzé. Korábban, amíg nem volt ilyen éles a verseny, és a Malév egyeduralkodó volt, ezt megtették, de most adatvédelmi okok miatt sem adhatják közre a pontos számokat és az egyes cégek teljesítményén belüli arányokat.

Szakértők szerint a magyar rezidens légitársaságok nemhogy ellenzik, inkább támogatják, ha független forrásból ismét nyilvánosságra kerülnének az egyes cégekre vonatkozó utasforgalmi adatok. Mindegyiket pozicionálja ugyanis egy ilyen statisztika, és segíti őket az üzleti tervek elkészítésénél. A képhez ugyanakkor hozzátartozik, hogy a vezető közép-európai diszkonttársaságok közül csak a SkyEurope-ról tudni hiteles adatokat, mivel egyedül ez a cég lépett a tőzsdére, ahol a tájékoztatás kötelező.

A SkyEurope úgy tudott két helyet javítani, hogy a két legtöbb induló és érkező utast adó országba, Németországba és Angliába nem is üzemel. Adatai szerint összesen 176 363 utast szállított 2006 novemberében, ez 46 százalékos növekedés a tavalyi év azonos hónapjához képest. Az elmúlt 12 hónap adatait nézve pedig 22 százalékkal növekedett Budapestről az előző év hasonló időszakához képest.

A KSH rangsorából nem szabad következtetést levonni – mondta a helycsere kommentálására a Wizz Air kommunikációs vezetője, Kázmér Natasa. Mint kifejtette: sérelmezték a KSH-nál, hogy a korábbi gyakorlatot megszüntetve nem közölnek konkrét számokat. MN

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.