BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erőteljesen emelkedő papírárak

A jelentős papírár-emelkedés miatt nehéz esztendőt tudhatnak maguk mögött a csomagolóanyag-gyártó cégek. A társaságok többsége arra törekedett, hogy minél kisebb veszteséggel zárja az évet. Jellemző, hogy az ágazatban az idén elmaradtak a nagyberuházások, s új üzemek sem létesültek.

A magyarországi piacvezető Dunapack Zrt. értékesítési igazgatója, Hopka Imre elmondta, hogy az áremelkedések már 2005 negyedik negyedévében megkezdődtek, majd az idén több hullámban folytatódtak A hulladéktartalmú alappapíroknál egy év alatt a drágulás euróban 37–47 százalék között mozgott, míg a cellulózalapúnál a növekedés mértéke elérte a 27 százalékot.

A drágulás több okra vezethető vissza. A papírgyártás meglehetősen energiaigényes ágazat, s a gyorsan emelkedő energiaárak miatt jó néhány cég vált versenyképtelenné. Európában másfél év alatt több nagy papírgyár bezárt, s ez 1,6 millió tonnás kapacitáskiesést jelentett. A meghatározó európai piacokon – Német-, Francia-, Olaszországban, Nagy-Britanniában – 2005-ben dekonjunktúra volt, ugyanakkor ebben az évben nőtt a hullámtermékek iránti kereslet – Európában meghaladta a négy százalékot. Árfelhajtó szerepe volt annak is, hogy kevesebb alapanyag volt a piacon, az élénkülő keresletre nem tudtak gyorsan reagálni a gyártók. Hopka Imre úgy fogalmazott: 2006 az iparág legrosszabb éve volt. Az előrejelzések azt mutatják, az áremelkedés 2007 első negyedévében sem áll le, s elképzelhető, hogy további drágulásra számíthatnak a csomagolóanyag-előállítók.

Az igazgató kiemelte: ilyen mértékű árnövekedést nem lehet „lenyelni”, és ez „kikezdi” a megrendelőkkel való kapcsolatokat is. A vevők megpróbáltak új forrásokat keresni, sokan a délszláv vonal felé orientálódtak – az ottani gyárakat kevésbé érintették a nyugat-európai történések –, sok esetben nem törődve a minőséggel, a rugalmas szállítással, a szervizzel. A gondokat tetézte a forint gyengülése és az üzemanyag árának emelkedése is.

A nehéz helyzetben a Dunapacknál is megpróbálták lefaragni a költségeket, mivel azonban a csomagolóanyag árának hatvan százaléka a papírár, a drágulást nem lehetett csupán takarékossági intézkedésekkel ellensúlyozni. Így a Dunapacknál sem volt az idén jelentős beruházás, csak kisebb fejlesztésekre futotta.

A cég osztrák anyavállalatánál hasonló folyamatok játszódtak le. Ismert, hogy a régióban a Dunapacknak több leánya van, ezeket különböző módon érintette a drágulás. Az igazgató elmondta, a kép vegyes, a horvát és a lengyel piacon érződött leginkább a kedvezőtlen hatás: visszaesett az értékesítés. Az uniós belépés előtt álló országokban – Bulgáriában, de különösen Romániában – ugyanakkor fellendülés érezhető. Ezekben az országokban a csatlakozás miatt növekszik a beruházási kedv, jó néhány multinacionális cég alapít vállalatot, s így a csomagolóanyagok iránti kereslet is bővül. Az ukrajnai gyárban zsákot, zacskókat, hullámtermékeket gyártanak, ezekben a termékcsoportokban növekedést könyvelhettek el. VG

Bővülő piac

A magyarországi hullámtermék-gyártásban a 2005. évi stagnálás után 2006-ban 4,8 százalékos volt a növekedés.

A papírgyártás az előző évi 270 ezer tonnával szemben 302 ezer tonna eladást produkál.

A papírgyártás az előző évi 270 ezer tonnával szemben 302 ezer tonna eladást produkál. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.