BUX 44,034.83
+1.30%
BUMIX 3,777.58
-0.62%
CETOP20 1,851.66
+1.48%
OTP 9,290
+4.03%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,400
0.00%
0.00%
ANY 1,585
+2.92%
RABA 1,125
-0.88%
+4.46%
+0.32%
-0.66%
0.00%
-0.52%
+4.17%
-4.99%
0.00%
-0.95%
OTT1 149.2
0.00%
-1.77%
MOL 2,936
+1.24%
DELTA 39.15
+0.90%
ALTEO 2,760
-0.72%
0.00%
+0.91%
0.00%
0.00%
-0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.05%
+1.11%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+0.29%
+5.08%
-3.33%
0.00%
-0.77%
+5.29%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,490
0.00%
+0.94%
NAP 1,192
-3.09%
0.00%
-5.84%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Soha nem fogynak el a kényes orosz-magyar ügyek?

Magyarországot érzékenyen érintheti az orosz tranzitolaj fehérorosz "megvámolása", vélték moszkvai megfigyelők, de bizakodtak a vita rendeződésében. Ugyanakkor a Molnál az MTI-nek úgy nyilatkoztak, hogy sem a szállításban sem az ár szempontjából nem várnak problémákat.

Minszk jelezte, hogy a tonnánként 45 dolláros "tranzitvám" kivetésével arra a tonnánként 180 dolláros exportvámra reagált, amelyet Moszkva a fehéroroszországi orosz olajszállításokra rótt ki ugyancsak január elsejétől.

Minszkben és Moszkvában egyaránt azt hangsúlyozták, hogy szavatolják az Oroszországból az európai országokba irányuló olaj akadálytalan áthaladását Fehéroroszországon.

Moszkvai megfigyelők rámutattak, hogy fehérorosz területen át halad a Druzsba (Barátság) vezeték mindegyik ága, és a Mol jelenleg a Druzsba déli ágán keresztül bonyolítja szinte teljes olajimportját Magyarország és Szlovákia számára.

Ha Fehéroroszország nem tágít a pótdíj kivetésétől az orosz tranzitolajra, s orosz részről nem vállalják át annak legalább egy részét, akkor a Mol importja a Druzsbán át több mint tíz százalékkal megdrágulhat, és ez óhatatlanul lecsapódna a magyarországi üzemanyagárakban is - jegyezték meg a megfigyelők. A Molnál az MTI-nek elmondták, hogy hosszú távú szerződések szabályozzák az olajimportot. A szerződésben az ár határparitáson rögzített.

- Az Urals márkájú olajkeverék jelenleg tonnánként 340-350 dollárba kerül piaci áron, a szállítási költség 30-40 dollár körül van a Druzsbán át Oroszországtól a százhalombattai finomítóig, s ehhez járul a 45 dolláros fehérorosz pótdíj - mondta egy moszkvai elemző, hozzátéve: így a fehérorosz pótdíj 12-13 százalékkal növeli az alapárat. 

A Mol, amely jelenleg évi nyolcmillió tonna olajat importál Magyarország számára, ebből hatmillió tonnát terelhetne át a készenlétben lévő Adria-vezetékre - jegyezték meg a megfigyelők, akik azonban nem számítanak fennakadásra a Druzsbán áramló szállításokban, és bíznak az orosz-fehérorosz olajvita magyar szempontból is megnyugtató rendeződésében.

A Druzsbán évi 70 millió tonna orosz olaj halad át, ami a teljes export egyötödét teszi ki. Ez nemcsak Oroszország, hanem Európa számára is jelentős mennyiség, amit nehéz lenne más útvonalakra átterelni - érvelt az említett elemző, aki szerint Oroszország számára fontos a Druzsbán át áramló olajexport versenyképességének fenntartása is.

Moszkva azért vetette ki az exportvámot a Fehéroroszországba közvetlenül szállított évi húszmillió tonna orosz olajra, mert nem tudott megegyezni Minszkkel az ebből az olajból fehéroroszországi finomítókban készült olajtermékek nyugati eladására kivetett fehérorosz exportvám Oroszországgal való megosztásáról vámuniós sémájuk keretében.

Olajkereskedők szerint a tranzitra kivetett fehérorosz illeték nagyjából kompenzálhatja az orosz exportvámot, és még a diktátori hajlamú Aljakszandr Lukasenka fehérorosz vezető sem fogja kockáztatni az európai tranzit megzavarását.

Az orosz gazdasági minisztérium mindenesetre jogszerűtlennek minősítette a fehérorosz "tranzitvámot", rámutatva: vámot csak olyan árukra lehet kivetni, amelyeket az adott országban fogyasztanak vagy termelnek. (MTI )

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek