A BOM ma sajtótájékoztatón mutatta be a PricewaterhouseCoopers (PwC) által aktualizált budapesti rendezésű olimpia megvalósíthatósági tanulmányát, amelyre 2006. májusában adott megbízást. A PwC januárban fejezte be az elemzést egy 2016-os, illetve egy 2020-as rendezésre vonatkozóan. Ennek makrogazdasági opponensi feladatát a Kopint-Datorg Zrt. látta el.
A PwC által készített megvalósíthatósági tanulmány ismeretében a BOM elnöksége arra az álláspontra helyezkedett, hogy a 2020-as olimpia reális és elérhető cél Magyarország számára. Ahhoz, hogy hazánk 2011-ben ütőképes pályázattal szálljon versenybe a 2020-as olimpia rendezési jogáért, a BOM véleménye szerint már idén számos feladatot meg kell oldani.
Fontos teendő az ország és a Főváros hosszútávú fejlesztési terveinek összehangolása egy 2020-as ötkarikás játékok szükségleteivel, akárcsak az olimpia helyszíneinek előzetes kijelölése. E lépések megtételére a BOM vezetése egy önálló Olimpia Törvény megszületésében látja a garanciát, ezért a Kormánnyal, az öt parlamenti párttal és a Fővárossal folytatott előzetes egyeztetéseket követően a civil szervezet megbízta a Siegler Ügyvédi Irodát (a Weil/Gotschal & Manges LLP budapesti irodáját) a törvénytervezet elkészítésével.
A BOM a törvénytervezet megírásának szakmai előkészítését saját forrásaiból finanszírozza, annak elkészülte után pedig vállalja a politikai egyeztetést, hogy a Parlament ötpárti konszenzussal tudja elfogadni azt.
A BOM elnökségének véleménye szerint a Kormány már ebben a ciklusban meg tud tenni egy sor olyan előkészületi lépést, amely a költségvetést egy forinttal sem terheli, viszont nélkülözhetetlen feltétele annak, hogy a 2010-ben kezdődő ciklusban a hatalmon lévő kormány megalapozottan támogathassa Budapest jelentkezését 2011-ben a 2020-as Nyári Olimpiai és Paralimpiai Játékok megrendezésére.
A Kopint-Datorg opponensi véleménye megerősíti a PwC-tanulmány azon megállapítását, miszerint a 2016-os olimpia megrendezése makrogazdasági szempontból nem reális, a 2020-as olimpiarendezés lehetősége azonban nem zárható ki - a tanulmányban is felsorolt előfeltételek teljesülése esetén. Alapvető feltétel ehhez a konvergencia-program sikeres megvalósítása, az euró bevezetése 2013-ig, és évi 3-4%-os átlagos éves gazdasági növekedés a következő évtizedben.
A Kopint-Datorg további kockázatot lát abban, hogy az államháztartási stabilizációt közvetlenül követő - a stabilitás fenntartásának szempontjából még rendkívül érzékeny - időszak egy 2020-as rendezés esetén is összeérne az intenzív olimpiai felkészülés éveivel.
A Kopint-Datorg opponensi véleménye leszögezi, hogy ma az államháztartási egyensúly helyreállítása a gazdaság elsődleges érdeke, ezért semmilyen pótlólagos állami beruházást nem szabad elkezdeni az olimpia rendezése jegyében, a stabilizáció éveiben. Célszerű azonban az Új Magyarország Fejlesztési Terv infrastruktúra-fejlesztési fejezeteinek koordinálása során már most figyelembe venni egy későbbi olimpia szempontjait is. VGO
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.