BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új pályán a Geomédia Kiadó Zrt.

Átszervezték s új pályára állították az idén a Geomédia Kiadót. A korábban a szaklappiac egyik aktív résztvevőjeként ismert céget a Geoholding Zrt. tavaly vásárolta vissza. Egy számottevő portfóliótisztítás után a céget ez évben egyesítették a Szabad Lap Kft.-vel, s a teljes vállalatcsoport nyomtatott médiához kapcsolható tevékenységét e társaságba szervezték. A jelenleg 17 lapot, egy könyvkiadót s egy rendezvényszervező vállalkozást magában foglaló társaságot néhány éven belül a vidéki Magyarország kommunikációjának központi szereplőjévé kívánják fejleszteni.

A napokban bejelentett szervezeti átalakítás többéves munka egy szakaszának a lezárása. Mint Horváth László, a Geo-

holding meghatározó tulajdonosa, s egyben a Geomédia vezérigazgatója lapunknak elmondta: a csoport 2000-ben kezdte meg

a lapkiadáshoz kapcsolódó tevékenységének átszervezését, amikor értékesítette a Geomédia Szaklapkiadót. Ebben az időszakban a legfontosabb célcsoportnak (a 18–49 év közötti, magas jövedelmű rétegnek) szóló termékekkel, kipróbált marketingstratégiával belépő nemzetközi csoportokkal egy hazai magánszemélyek birtokában lévő kiadó nem vehette fel a versenyt. Jól mutatják ezt a mára kialakult arányok is, a mintegy 100–150 milliárd forint közötti magyar lappiac háromnegyedét négy nagy kiadó – az Axel Springer, a Ringier, a Sanoma és a Westdeutsche Allgemeine Zeitung – leányvállalatai uralják. Ebben a helyzetben a Geoholding olyan új területet keresett, amely kívül esett a nagyok érdekeltségi körén.

Az építkezés első lépését a Szabad Föld 2003-as megvásárlása jelentette. A vidéki Magyarország tradicionális hetilapjának olvasótábora mind korösszetétele, mind jövedelmi helyzete alapján távol esett a hirdetők számára legfontosabb célcsoporttól. (Az előfizetők 65 százaléka még ma is 55 év feletti.) Az uniós csatlakozás idején azonban kézenfekvőnek tűnt a vidék elérésére igen alkalmasnak látszó lapba fektetni. Később egyértelművé vált az is, hogy e réteg ragaszkodása a megszokott márkájához lényegesen erősebb, mint amilyent a kiadó a korábbi kiadványainál tapasztalt. Az elmúlt több mint három év alapvetően igazolta a várakozásokat – hangsúlyozta a vezérigazgató. A politika- és bulvármentes, korszerű informatív családi hetilappá formált Szabad Föld mára stabil, heti 400 ezer fő elérését biztosító olvasói bázissá formálódott.

Egy lappal azonban nem lehet megmaradni a piacon – mondta Horváth László. Így tudatos építkezésbe kezdtek. Először a megcélzott olvasókörnek szóló magazinokat, majd – a Mezőlap Kft. 50 százalékának megszerzésével – szaklapokat vásároltak, s a Mezőgazda Kiadónak a csoporthoz kapcsolásával a terület szakkönyvpiacán is megjelentek. Miután pedig tavaly visszavásárolták a Geomédiát, időszerűvé vált a célkitűzések újragondolása, a szervezeti keretek átalakítása. Ennek döntő eleme a nyomtatott kiadványokhoz kötődő tevékenység – rendezvény, kiállítás, szakmai és kulturális programok – egy cégbe szervezése volt. A csoport azonban a jövőben az elérhető valamennyi eszközre, így az elektronikus tájékoztatás kínálta lehetőségekre is támaszkodni kíván. Minderre a Geomédia újjászervezésével párhuzamosan létrehozták a Geo.hu Kommunikációs Zrt.-t, amely ezután ezt a tevékenységet fogja össze. NTK

Még mindig százezer fölött

A Szabad Földet a Geoholding 2003-ban szerezte meg. A lap kiadását a Szabad Lap Kft.-be szervezték.

A kiadói jogot a Magyar Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft.-től vásárolták, az alapítói jogot privatizációs pályázaton nyerték el.

Az újságnak a vásárláskor 150 ezer előfizetője volt, ám éves hirdetési árbevétele mindössze 14 millió forintra rúgott, s mind tartalmilag, mind technológiailag megújításra szorult.

A kiadó szándéka szerint politika- és bulvármentes informatív családi lapot ma hetente 400 ezren olvassák, az eladott példányszám 130 ezer. Számottevően emelkedett a hirdetési árbevétel is, a múlt évi karácsonyi szám például e téren 31 millió forintot hozott.

A Geoholding eddig 800 milliót költött a lap megvételére és fejlesztésére.



A kiadói jogot a Magyar Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft.-től vásárolták, az alapítói jogot privatizációs pályázaton nyerték el.

Az újságnak a vásárláskor 150 ezer előfizetője volt, ám éves hirdetési árbevétele mindössze 14 millió forintra rúgott, s mind tartalmilag, mind technológiailag megújításra szorult.

A kiadó szándéka szerint politika- és bulvármentes informatív családi lapot ma hetente 400 ezren olvassák, az eladott példányszám 130 ezer. Számottevően emelkedett a hirdetési árbevétel is, a múlt évi karácsonyi szám például e téren 31 millió forintot hozott.

A Geoholding eddig 800 milliót költött a lap megvételére és fejlesztésére. Vissza az alapítóhoz A Geomédia 1997-ben, a Geoholding lapkiadási divíziójának önálló cégbe szervezésével jött létre. A társaságot 2000-ben értékesítették a Láng Holdingnak, valamivel több mint egymilliárd forintért. Akkor a szaklapkiadóhoz 17 kiadvány tartozott. A portfólió folyamatosan formálódott.

A cég jövedelmezősége szempontjából ennek kiemelkedő eleme volt az Adó értékesítése a KJK-nak (ma Complex Kiadónak). A lapcsaládért több mint egymill-iárdot fizettek.

A kiadó többévnyi befektetőkeresés után tavaly került vissza a Geoholdinghoz, amely a még meglévő szaklapok többségét eladta.

A vételár nagyjából fe-dezte a cég visszavásárlására fordított 800-900 millió forintot. Az egyéb kiadványok a csoporthoz tartozó Geopress Kiadóba kerültek.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.