A projektmenedzsment az erőforrások szervezésével és irányításával foglalkozó szakterület, s az a célja, hogy az erőforrások felhasználásával egy adott időtartam alatt, illetve meghatározott költségkereten belül sikeresen teljesítse a projektet. Minden projektmenedzsernek előre meghatározott korlátok (idő, költség, feladatkör) figyelembevételével, az erőforrásokat optimálisan és integrált módon hasznosítva kell a tervezet célját megvalósítania.
A projektfolyamat mindig egy indítási (előkészítési) szakasszal kezdődik, ennek célja az igények, feladatok, kockázatok felmérése – hangsúlyozta Farkas Hajnalka, a DTZ üzletágvezetője. Mint írta: ezt követi a részfeladatokat pontosító és összefogó tervezési szakasz. A végrehajtási szakaszban a tervek alapján történik a projekt irányítása, folyamatos teljesítményértékeléssel. Az ellenőrzési szakasz tulajdonképpen a végrehajtásival párhuzamosan fut, hiszen a tervezett és tényleges eredményeket össze kell vetni, s ha szükséges, változtatni. A zárószakaszban történik a projekt adminisztratív és pénzügyi elszámolása.
A DTZ-t tavaly bízta meg egy nemzetközi amerikai cég, hogy Budapesten létrehozandó regionális pénzügyi központjuk számára keresse meg a legmegfelelőbb irodát, és alakítsa ki a teljes irodabelsőt, amely 40-45 fő munkahelyéül szolgál majd. Az időbeli korlátot reálisan jelölték ki, hiszen a cég a nyár végi beköltözést tűzte ki célul, nyolc hónapot biztosítva a projekt teljesítéséhez.
Megismerve a cég igényeit és elvárásait, az anyagi erőforrások számításaink szerint elegendőnek bizonyultak – vélte a szakértő. A projektmenedzser feladatköre magában foglalta az irodaterület teljes építészeti és gépészeti kiépítésének a felügyeletét, a gyengeáramú rendszer (integrált telekommunikációs hálózat, biztonsági rendszer) megtervezését és kivitelezésének szervezését, az irodabútorok kiválasztását, megterveztetését, megrendelését, a növényzet, illetve néhány irodai eszköz beszerzését. A terület fizikai és műszaki adottságainak a felmérése után elkészültek a leendő iroda építészeti és gépészeti tervei, bútorozási alaprajzai, látványtervei és a gyengeáramú rendszer teljes műszaki specifikációja. A megvalósulási ütemterv befejezésekor nem várt adminisztratív nehézség adódott a megbízó részéről, s ez veszélyeztette a projekt sikerét. A helyzet elemzése után a projektmenedzser a végrehajtási helyett az előkészítési szakaszhoz kényszerült visszatérni – emlékeztetett.
Az első két szakasz újbóli – a korábbiakhoz képest gyorsabb ütemű – teljesítése után a végrehajtási és az ellenőrzési viszonylag zökkenőmentesen zajlott. A projektmenedzser a munkaterületen történt látogatását jegyzőkönyvben dokumentálta, és folyamatosan egyeztetett az egyes szakterületeken dolgozó szakemberekkel. A megbízónak küldött folyamatos visszacsatolást – a kontinensnyi távolság miatt – a rendszeres heti telefonos konferenciabeszélgetésekkel, illetve az elektronikusan küldött fényképekkel dokumentált beszámolókkal oldotta meg a DTZ.
A projekt időben, az előre megállapított költségvetési korláton belül, és ami a legfontosabb, a megbízó minőségi elvárásainak megfelelően teljesült, amely nagymértékben megkönnyítette az adminisztratív és pénzügyi lezárást, értékelést. A kijelölt csoport a végrehajtási szakasz előtt közvetlenül fellépő problémára, illetve a projekt egészére vonatkozóan levonta a további megbízások során is kiválóan alkalmazható tanulságokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.