Harmadszorra lett új győztes
A Viadom Rt. vezette Győr– Gönyű VBK konzorcium végezheti a győr–gönyűi kikötő vasút- és egyéb infrastruktúra-építési munkáit. A több mint 7 milliárd forintos, nagyrészt európai uniós pénzekből finanszírozott beruházás tendergyőztese vállalta, hogy 2008 elejéig elkészül a kivitelezéssel.
Az észak-dunántúli vízügyi igazgatóság 2007. január 4-én harmadszor írt ki nyílt pályázatot a kikötő vasúti infrastruktúrájának a kiépítésére. A második pályázat szerződéskötéssel zárult ugyan, de az Édukövizig elállt a szerződéstől a Környezetvédelmi és infrastruktúra-fejlesztési operatív program irányító hatóság beavatkozása miatt, így akkor hiába nyert a Vegyépszer által vezetett konzorcium.
Janák Emil, az észak-dunántúli vízügyi igazgatóság igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, hogy a harmadik pályáztatásnál néhány területen jelentősen enyhítettek a kiíráson, hogy minél több sikeres pályázó legyen. A mostani tenderen összesen öt konzorcium vett részt. Ugyanakkor a pályázatokat elbíráló bizottság négy jelentkezőt kizárt a versenyből, különféle formai okok miatt. A győztes, a Viadom vezette Győr–Gönyű VBK konzorcium bruttó 6,834 milliárdos (nettó 5,695 milliárd forint) ajánlatával nyert. A kivitelező feladata lesz a vasúti kapcsolat megteremtése a kikötő és a győrszentiváni vasútállomás között, ez egy 11 kilométer hosszú iparvágányt jelent. Elkészül egy rendező pályaudvar is, amely az
1-es fő közlekedési út déli oldalán kap majd helyet. A külön szintbeli keresztezés elkerülése érdekében a vasút fölött egy felüljárót is létesítenek. A pályázat a kikötőn belüli vasúthálózat mintegy 70 százalékának, valamint a 25 hektáros terület egyéb infrastruktúrájának a kiépítését is tartalmazza.
A versenyből kizártak nyolc napon belül megtámadhatják a döntést, így ezt is figyelembe véve az igazgató úgy véli, ez év március végén elindulhat a vasút kivitelezése, s a kiírás szerint 2008 elejére be kell fejezni a munkát. Janák Emil hangsúlyozta, hogy amennyiben a munka most elindulhat, akkor lehívhatják az uniós pénzeket.
Pintér Ákos, a Győr–Gönyű Kikötő Zrt. vezérigazgatója azt mondta: e fejlesztés elsősorban azért nagy jelentőségű, mert a kikötő azt követően olyan logisztikai központ szerepet tölt majd be, ahol a közút, a vasút és a vízi út egy csomópontban találkozik, a fejlett infrastruktúra pedig a mögöttes kikötői területek hasznosítását is lehetővé teszi. A gönyűi kikötőnél mintegy 75 hektár olyan ipari hasznosításra alkalmas terület van, ahol elsősorban logisztikai társaságok végezhetnek beruházást.


