Az orosz-ukrán gázár-vitát követően a Gazprom orosz gázipari monopólium az európai megrendelők zavarmentes ellátásának biztosítására kezdeményezte a Kék Áramlat gázvezeték meghosszabbítását Magyarországon keresztül, amihez saját érdekekeinek megfelelő pragmatikus megközelítéssel viszonyul a MOL - vélekedett csütörtöki elemzésében az International Herald Tribune című napilap.
A Párizsban megjelenő angol nyelvű újság emlékeztet: a tavalyi ukrán-orosz gázár-vita alatt a MOL, Magyarország legnagyobb olaj- és gázipari cége - amely Közép-Európa egyik legjelentősebb energiatársasága - elsősorban a magyar háztartások gázszükségleteinek kielégítése miatt nyugtalankodott. A vita rontott Oroszország hírnevén, amely addig Európa megbízható gázellátója volt. Ezért döntött úgy a Gazprom, hogy az Ukrajnától való függőségének csökkentésére új tranzit útvonalakat keres az orosz gáznak Európa felé.
A vita ugyanakkor Gyurcsány Ferencet, a magyar kormány szocialista vezetőjét országa energiastratégiájának újragondolására késztette. Magyarország gázellátásnak több mint 85 százaléka ugyanis Oroszországból érkezik, és a háztartások 90 százaléka földgázt használ - mutat rá a lap.
Az IHT szerint a magyar kormány és a MOL a jövőbeni hiányok elkerülésére két stratégiában egyezett meg. Az első: a tárolási kapacitások növelése a Gazprom segítségével, annak ellenére, hogy Európa aggódik az energiaigényeken túli orosz befolyás növekedése miatt.
A másik stratégia: újfajta tárolási lehetőségek létrehozása azzal a szándékkal, hogy Magyarország váljon Közép-Európa központjává. Az elképzelés azért is volt ambiciózus, mert a szomszédos Ausztriának hasonló tervei vannak - jegyzi meg az IHT.
A magyar kormány stratégiai földgáztároló kifejlesztésére kiírt tenderét a MOL nyerte meg, melynek elnöke, Hernádi Zsolt, a lapnak elmondta: azért fontos a tároló, mert ha a gázvezetékben nincs gáz, akkor a MOL nem tudja a lakossági igényeket kielégíteni. Hozzátette: a Kék Áramlat vezeték meghosszabbításának - amely a Fekete-tenger alatt Törökországtól Észak-Olaszországig szállítaná a gázt - megvalósíthatósági tanulmánya már készül, és a MOL szeretne részt venni a 4 és 6 milliárd euró közé becsült vállalkozásban.
A MOL és a Gazprom abban is egyetért, hogy Oroszországnak létre kellene hoznia egy 10 milliárd köbméter kapacitású tárolót. Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója úgy véli, hogy a Kék Áramlat több lehetőséget biztosítana Oroszországnak ahhoz, hogy hosszú távon biztosítsa a földgáz szállítását európai piacaira.
Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank ugyanakkor a gáztermelés és elosztás koncentrált tulajdonának a versenyre gyakorolt hatásaira hívja fel a figyelmet - hangsúlyozza az IHT. Hernádi szerint a MOL és Oroszország együttműködése a gázvezeték meghosszabbításában nem sért érdekeket, még akkor sem, ha a MOL tagja annak a konzorciumnak, amely az Európai Unió Nabucco gázvezetékének megépítésével foglalkozik. A MOL elnöke hangsúlyozza: a Nabuccóval egyetlen probléma van, mégpedig az, hogy még nem kezdődött el az építése.
Hernádi számára az IHT szerint az alapkérdés az, hogy ki fogja Magyarországot gázzal ellátni, s ezért az EU figyelmeztetése ellenére - amely túlzónak tartja az Oroszországtól való függőséget - pragmatikusan viszonyul a Gazprommal való szoros együttműködéshez. "Oroszország diverzifikálni akarja tranzitútjait, Magyarország is diverzifikálni akar. Oroszország ellátja Európát, de problémái vannak a tranzitországokkal, és ezért kezdeményezte a Kék Áramlat meghosszabbítását. Miért ne működnénk vele együtt?" (MTI Eco)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.