BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sztrájkoló Airbus-dolgozók

Azonnali sztrájkot hirdetett a németországi fémipari dolgozók szakszervezete az Airbus napokban bejelentett programja miatt. Az alsó-szászországi Varelben a dolgozók felhagytak a munkával, ugyanis az 1350 főt foglalkoztató gyár felkerült az Airbus eladási listájára. Ugyanígy tettek a nordenhami és a laupheimi tiltakozók is. Az európai repülőgépgyártó konszern a napokban jelentette be, hogy tízezer embert bocsát el és hat üzemet zár be a Power 8 névre keresztelt intézkedéscsomag alapján. Franciaországból megközelítőleg 4300, Németországból 3700, Nagy-Britanniából 1600, Spanyolországból 400 főt küldenek el. A leépítés fele a cég üzemeire, másik része a beszállítókra vonatkozik. Az Airbus a nyugat-európai repülési, űr- és hadiipari csoport, az EADS tulajdonában lévő repülőgépgyártó.

A költségcsökkentő intézkedéseket leginkább az Airbus 380-as modellje elkészültének késése idézte elő. A szuperjumbót ugyanis legelőbb 2007 második negyedévében tudják átadni, ez pedig két év csúszást jelent az eredeti határidőhöz képest. Az idén ráadásul mindössze egyetlen példányt tudnak legyártani az 555 utas szállítására alkalmas gépből, szemben a júniusban beharangozott kilenccel. A problémás modell 2010-ig 4,8 milliárd eurós bevételkiesést okoz a cégnek. Emellett az Airbusból tavaly kiszállt kisebbségi tulajdonos brit BAE Systems hadiipari cég részvényeit is az EADS vásárolta meg. A húszszázalékos csomagért 1,9 milliárd fontot (közel 2,8 milliárd euró) fizetett a konzorcium.

Az A380-as késése miatt a cég jelentős kárpótlási díjat fizet az érintett légitársaságoknak. A Singapore Airlines például közel kétszázmillió dollárt kap. A tíz repülőt rendelő ázsiai vállalat eredetileg már 2007-ben szolgálatba állította volna a gépeket, ám a modell terveinek megvalósításához kilenc-tíz milliárd euróra van szükség.

Az Airbus a továbbiakban nagyobb hangsúlyt fektet az A350-es modell fejlesztésére, illetve eladására, mert ezzel a típussal tudja felvenni a versenyt a konkurens Boeinggel, annak is 787-es Dreamlinerével. Hosszú évek után ugyanis 2006-ban megelőzte a Boeing az Airbust az éves megrendelések tekintetében. Az amerikai gyártótól tavaly 1058 gépet rendeltek, a cég 398-at adott át. Az Airbus tavaly 824 megrendelést kapott és 434 példányt szállított le. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.