Az idén várhatóan mintegy 5.000 tonna füstölt árut, sonkafélét értékesítenek húsvét előtt a legálisan tevékenykedő húsiparipari cégek a szokásos mintegy 6.000 tonna helyett - tájékoztatta az MTI-t a Hússzövetség ügyvezető titkára.
Berczik Attila szerint ennek egyik oka a fogyasztáscsökkenés, a másik, hogy a magyar húsfeldolgozó cégeknek egyre élesebb versennyel kell számolniuk a hazai piacon a folyamatosan növekvő uniós "import" miatt. Ez utóbb becslésük szerint elérte a belföldi felhasználás mintegy 20 százalékát.
Az ügyvezető titkár úgy vélte: e termékkör eladásából - az átadási árat számolva - a legálisan működő húsipari cégek árbevétele nem lehet több 3,5 milliárd forintnál. A feketegazdaság 25-30 százalékra becsült arányát figyelembe véve pedig több száz millió forint értékű áru után nem fizetnek majd adót.
Emellett a szakember véleménye az, hogy az árletörésen kívül semmi sem indokolja, hogy húsvétra külföldről hozzanak be - sokszor silány minőségű - füstölt árut választékbővítés címén. A legálisan működő magyar cégek megfelelő mennyiségű, minőségű és árfekvésű hazai terméket kínálnak a kiskereskedőknek, rajtuk keresztül pedig a vásárlóknak - tette hozzá.
Berczik Attila szerint a legális piaci szereplők érdekében pártolandó, hogy az agrártárca első embere nemrégiben egy szakmai tanácskozáson meghirdette a zéró toleranciát a feketegazdasággal szemben. Ehhez azonban a jelenlegi több, az ellenőrzést finanszírozó forrásra volna szükség.
A kiskereskedelmi forgalom tendenciáit elemezve az ACNielsen Piackutató Vállalat kiskereskedelmi indexe azt mutatja, hogy húsvét előtt emelkedik a sonkaeladás. Ez ellentétes tendenciát mutat az húsipar legális szereplőinek adataival, amit Berczik Attila a behozatal növekedésével és a feketegazdaság előretörésével magyaráz.
A piackutatók szerint a húsvét körüli két hónapban négyszer-ötször annyi füstölt sonkát és húsfélét adtak el tavaly a szervezett kiskereskedelemben, mint az év más kéthónapos periódusaiban. Ez több mint 2.400 tonna füstölt csülök, sonka, lapocka és egyéb hasonló húsárut forgalmazását jelentette a múlt év március-áprilisban. Így tavaly egész évben összesen mintegy 5.300 tonnát tett ki a forgalom. A legutóbbi húsvéti szezonban a füstölt áru mellett közel 2.700 tonna főtt sonkát és mintegy 1.700 tonna főtt-füstölt húst értékesített a kiskereskedelem. A húsvéti szezon szóban forgó három hagyományos termékcsoportjából értékben az eladások megközelítették a 8 milliárd forintot tavaly március-áprilisban. Ez az évi teljes forgalom közel egynegyed része a piackutatók szerint.
Tavaly a sonkafélék mennyiségi eladásai 20 százalék körüli vagy annál is nagyobb mértékben nőttek a harmadik-negyedik hónapban, az előző hasonló periódushoz képest. Főtt-füstölt húsokból az éves forgalom több mint 30 százalékát bonyolította le a húsvéti szezon két hónapjában a kiskereskedelem.
A Hússzövetség szakértői szerint a sonkafélék ára általában a bennük található színhús mennyiségével arányos, hiszen e termékek árának legnagyobb része alapanyag-költség. Jó minőségű termék kiskereskedelmi árának szerkezetét 50-55 százalékban az
alapanyag, 20–30 százalékban az előállítás költségek - azaz a gyártási-, bér- , energia- és szállítási költség -, továbbá 0–30 százalékban a kiskereskedelmi árrés és 20 százalékban az általános forgalmi adó határozza meg.
Berczik Attila példaként utalt arra is, hogy a Magyar Élelmiszerkönyv előírása szerint készülő hagyományos termék, a parasztsonka. Ez bőrrel és szalonnával fedett, megfelelően formázott sertés comb vagy lapocka. Tartósítását sózással, lassú pácolással és füstöléssel végzik, előállításának időtartama legalább 6–8 hét. Összetevői: sertéssonka, konyhasó, cukor, tartósítószer. Hústartalma: 100 százalék. A tájékoztató jellegű kiskereskedelmi bruttó ára: kilogrammonként 1.150 forinttól. A megadott ár az elvárható húsipari átadási árat, a 20 százalékos forgalmi adót és 10 százalékos kiskereskedelmi árrést tartalmazza.
A Hússzövetségnél felhívják a fogyasztók figyelmét, hogy csak megbízható kereskedőtől vásároljanak. A termék kiválasztásakor pedig ellenőrizzék a terméken a címkét: keressék a gyártó nevét, a minőség-megőrzési időt. Ha a termék csomagolása sérült vagy több címke van a terméken, akkor azt ne vásárolják meg. A Hússzövetség tagjainak termékei megbízható forrásból származó, mindig biztonságos húsáruk - szögezte le az ügyvezető titkár. (MTI Eco)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.