BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új koncepció jelent meg

Tizenegy éve nyílt meg az első, nyugati stílusú bevásárló- és szórakoztató-központ Magyarországon, a Duna Plaza. A később született Mammut és a West End példája rámutat egy magyar sajátosságra is: a bevásárlás mellett igen nagy hangsúlyt kapott a szórakoztatójelleg, amely közrejátszott egy új életstílus kialakításában is. Az Árkád üzletközpontot üzemeltető német cég ezzel szemben szigorúan azt a szemléletet képviseli, hogy a minőségi szolgáltatók, márkák kiválasztásával jól tervezett, tisztán bevásárlásra, szolgáltatásra szakosodott üzletközpontokat hozzon létre.

Magyarországon jelenleg több mint 230 ezer négyzetméternyi bevásárlóközpont készül. A tendencia a fővárosi beruházások felől a vidék irányába mutat, és amint a 20-30 ezer lakosú városok piaca telítődik, a kínálat tovább mozdul a 9-10 ezres lélekszámú települések felé is. Új trend egyes klasszikus bevásárlóközpontok felújítása, továbbá a kiegészítő szolgáltatást nyújtó Stop.Shop, illetve a Buy-Way típusú miniközpontok létesítése. Egy másik koncepció az egyedülálló márkák diszkontáruházai számára készített outlet center.

A fejlődés iránya és a jövő tendenciája, hogy a hipermarketek és barkácsáruházak nagy dobozait a kisebb szakáruházakkal együtt egyetlen óriási méretű kereskedelmi parkban integrálják. Utóbbiak nem csupán nálunk, de egész Európában fejlődnek, és a teljes kiskereskedelmi piacnak ma már egynegyedét teszik ki. A bérlői kereslet továbbra is magas Európa-szerte, különösen Kelet-Közép-Európában, ahol a barkács- és elektronikai szakáruházak tovább kívánják növelni piaci részarányukat. Dél-Európában egyre több divatmárka-kereskedő terjeszkedik városon kívüli helyszíneken, ez a trend növekvő tendenciát mutat, és egyre inkább kulcsfontosságúvá válik.

Az AIG/Lincoln Market Central nevű formátuma a kereskedelmi parkok ezen új koncepcióját jeleníti meg Magyarországon, elsőként Vecsésen. A komplexumban egyszerre vannak jelen a több ezer négyzetméteres nagy terű áruházak és a kisebb divatüzletek, szakáruházak. Az amerikai fejlesztő először Olaszországban létesít ilyen egyszintes, középen nyílt parkolóval ellátott, több nagy áruházmárkának egyszerre helyet adó bevásárló- és szolgáltató központot, amely az idén ősszel nyitja meg kapuit Rómában, a Fiumicino repülőtér közelében.

A koncepció felhagy a sokemeletes, bevásárló-központi jelleggel, inkább a szintbeli parkolóból közvetlenül megközelíthető, városias külsőt, hangulatot helyezi előtérbe, ahol az áruházak mégis nagy alapterületen a teljes kínálatukat megmutathatják, a látogatók pedig a szabadban, de fedett passzázs alatt sétálhatnak az üzletek között, vásárolhatnak, ehetnek és ihatnak.

Az év végén nyíló Market Central Ferihegy területén azonnal láthatók és megközelíthetők lesznek az egyes áruházak és márkák, amint megérkeznek a látogatók a felszíni parkolóba, ez a fejlesztő szerint nagy előny a hagyományos plázákhoz vagy a hipermarketekhez képest, mivel lehetővé teszik a teljesen célzott vásárlást is. A versenyképességet növeli, hogy a bérlőknek megtakarítása származik abból, hogy a zárt központokhoz képest itt nincsenek jelentős közös területi kiadások, mint például a belső folyosók fűtése-hűtése és világítása stb.

Vecsésen 44 000 m2-nyi kereskedelmi és szolgáltatóegység és 1500 felszíni parkoló lesz. A két mágnesbérlő a Tesco és a Praktiker lesz, nagy áruházat nyit az Intersport, a Retz Bútor és várhatóan a C&A is. A teljes bérterületnek már több mint 75 százalékát lekötötték. A fejlesztő további hasonló központokat szeretne építeni más vidéki városokban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.