Üzlet. Az ÁBP Ápisz-BudaPiért a papír-írószer piac korábbi kis-, illetve nagykereskedelmével foglalkozó, több mint ötvenéves hagyományú Ápisz és Piért jogutódjainak egyesülésével jött létre 2005-ben. Berta Zsolt szerint a piac néhány százalékából részesedő két cég a fúzió nélkül is valószínűleg működőképes maradt volna, ám a mainál sokkal sérülékenyebb lenne. Miközben a fúziós törekvéseket gyakran zátonyra viszi az alapító tulajdonosok között a menedzsmenti jogokért kirobbant csata, az Ápisz és a Buda-Piért tulajdonosai a semleges, menedzseralapú irányításban látták a jövő zálogát. Az erők egyesítésének értelme a stabil tőkeháttér megteremtése mellett a tíz százalék feletti piaci részesedésben is megmutatkozik.
Igaz, ez első hallásra nem tűnik túl nagy számnak, de mindjárt más megvilágításba kerül, ha hozzátesszük, hogy a piacvezető részesedése sem haladja meg a 12 százalékot. Ez a terület a világon mindenütt rendkívül sokszereplős, ugyanis kifejezetten alacsony a belépési küszöb: elég néhány százezer forintnyi induló tőke és néhány olyan ismerős, aki valamelyik nagyvállalatnál a beszerzéssel foglalkozik, és máris összejön a 200-300 milliós forgalom. A piac meghatározó szereplői ezért a nagyközönséget megcélzó papír-írószer ellátásról az irodaellátás irányába mozdultak el: a társaságnál jelenleg 90 százalékot képvisel az utóbbi üzletág aránya.
A másfajta árukészletet és filozófiát igénylő kiskereskedelemről már csak a fogyasztók szemében ma is értéket képviselő márkanév miatt sem mond le a cég. A drágán üzemeltethető saját hálózat helyett azonban a franchise-t részesítik előnyben: partnereiknek a márkanév mellett a beszerzési és logisztikai hátteret nyújtják. Az irodaellátás területén a partnerek hatékony elektronikus kiszolgálását biztosító portál őszi beindításának szánnak nagy szerepet, miközben a társaság a vezető független európai irodaellátó cégeket tömörítő EOSA-tagságból eredő beszerzési és értékesítési lehetőségeket is igyekszik kihasználni. Berta Zsolt szerint a nemzetközi cégek ellenpólusának számító, egyre integráltabban működő szervezet története is jó példa arra, hogy a növekedésnek elérkezik az a pillanata, amikor a globalizált piacon globális kihívásokkal találja magát szemben egy vállalkozás. Például azzal, hogy a multik az értékesítés és a beszerzés tekintetében egyetlen partnerrel akarnak leszerződni. Függetlenségét megőrizve pedig csak az lehet képes a növekedésre, aki ehhez a nemzetközi porondon is hasonló elveket valló szövetségeseket talál.
Ember. „Egyetemistaként még cégalapító vezető akartam lenni, olyan, aki a személyes tudása, lelkesedése, karizmája segítségével teszi sikeressé az újonnan alapított vállalkozását. Osztom Morita Akiónak, a Sony alapítójának nézeteit, aki azt mondta: a szórakoztatóelektronikai óriás talán még ma is hatalmas szalagos magnókat gyártana, ha Morita álmai megvalósítása helyett a könyvelője kezébe adta volna a döntést...” – osztotta meg a Világgazdasággal életfilozófiáját Berta Zsolt. Az élet azonban más szerepet szánt neki: a kihívásokat felvállaló cégalapítók mellett kellett a stabilitásra törekvő, rendszerekben gondolkodó menedzsment ellenpontját képviselnie. A vezető első munkahelyi élménye, hogy ötödéves egyetemistaként – annak köszönhetően, hogy édesanyja orosz származású – a Hajdú-Bét ukrajnai baromfipépgyárának a megalapításánál vállalt többféle feladatot. Ám mire ott vezetővé nőtte ki magát, az orosz piac összeomlásának következtében a cég csődbe ment. Az eset tanulságaként azt szűrte le, hogy aki valós világpiaci versenyben akarja megméretni magát, annak tisztában kell lennie a világgazdasági folyamatokkal, és gyors döntéseket kell hoznia. Egy önkormányzati cégnél tett rövid kitérő után – miután megtapasztalta, hogy nem motiválja a verseny nélküli közeg – az Ápisz megvásárlására alakult projektcégnél vállalt többrétű feladatot. Így kapott szerepet az Ápisz és a BudaPiért fúziójában is.
„A párhuzamos kihívások néha fárasztóak, de élvezem azt, hogy folyamatosan lehetnek sikerélményeim” – vallja. Igazgatósági tagként már korábban is volt rálátása a cég életére, de az operatív döntésektől távol érezte magát.
Azért mondott igent a vezérigazgatói felkérésre, mert úgy érezte, első számú vezetőként az elgondolásainak konkrét megvalósítására is lehetősége nyílik. „A váltás zökkenőmentes volt, hiszen tisztában voltam a munkatársak teljesítményével, és így azonnal a konkrét feladatokra, a cég hatékonyabb üzemelésének a megteremtésére koncentrálhattunk” – magyarázza. „Első lépésként máris minden folyamatot mérhetővé tettünk. Meggyőződésem, hogy hosszú távon csak az a cég áll biztos alapokon, ahol nemcsak a kudarc, de – miként most nálunk – a siker idején is pontosan tudják, mi az, amit a külső tényezőknek, s mi az, amit a saját teljesítménynek kell betudni.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.