Megérkezett a Mol Nyrt. első, 80 ezer tonnás kőolajszállítmánya az omisalji olajkikötőbe, ahonnan az Adria, majd a Barátság kőolajvezetéken át jut el a százhalombattai finomítóba. A szombat hajnalban érkezett tételt további havi egy-két rakomány követi – ismertette a társaság tájékoztatóján Horváth Ferenc, a termék-előállítási és kereskedelmi divízió vezetője. Az átszámolva 630 ezer hordó olaj körülbelül 50 millió dollárba került. „Valamivel tehát drágább, mint az orosz forrásból érkező szénhidrogén – válaszolt lapunknak az igazgató –, de az orosztól eltérő összetétele miatt nagyobb hasznot is ígér.” Több gázolaj és kevesebb benzin állítható elő belőle, vagyis alkalmasabb a megváltozott piaci igények kielégítésére. Tavaly a magyarországi gázolajigény 17, a benzinigény 4-5 százalékkal bővült, az idén eddig 10, illetve 1-2 százalékos a növekedés. Mindez egybeesik az európai trenddel. A nagyobb európai kereslet kielégítéséhez a Mol Nyrt. a nemrég bejelentett százhalombattai fejlesztésével 2010-től évi 1,3 millió tonna dízel előállításával kíván hozzájárulni. A többletként előállítandó dízelolajat nemcsak Magyarországon, hanem a térség olyan országaiban is forgalmazni kívánja, ahol jelen van, az osztrák üzemanyagpiac ötöde például a magyar társaságé.
A Világgazdaságnak az igazgató azt is elmondta: nem biztos, hogy a Mol a további szállítmányokat is Szíriától vásárolja majd. A következő hat hónap feladata annak kitapasztalása, hogy a különböző, kis kéntartalmú könnyűolaj-féleségek közül melyiket lehet a legnagyobb hatásfokkal feldolgozni Százhalombattán, ahol alapvetően a kénesebb, urál olajkeverék finomítására rendezkedtek be. (Az urál minőségű kéntartalma 1,5 százalék, a szíriaié 0,6 százalék.) Később célszerű lehet a legmegfelelőbb minőség szállítójával lekötni az éves igény nagy részét.
A társaság júliusban összesen 100-150 ezer tonna könnyűolajat venne, vagyis még egy tankert fogad számára az omisalji kikötő és az Adria olajvezeték horvátországi szakaszának üzemeltetője, a helyi Janaf társaság. A Mol egyébként a kikötői tartályba átrakva vásárolja meg az olajat, vagyis a szállító gondoskodik a tartályhajó bérléséről és a kirakodásról is. Egy 80 ezer tonnás tétel közúti szállításához egyébként háromezer tankautó kellene, a Molnak mintegy 300 ilyen járműve van.
Ezentúl összesen évi másfél millió tonna szabadpiaci könynyűolajat venne az évente öszszesen 13,0-13,5 millió tonnát feldolgozó Mol.
Az újfajta beszerzés azonban nem jelenti azt, hogy ezentúl kevesebb orosz olajra lenne szüksége. Mint a cégnél fogalmaztak: „Minden orosz olajat megveszünk, amely szembejön, még évi 800 ezer tonna, minősítés nélküli orosz gázolajat is beszerzünk, ezt magunk alakítjuk át az uniós szabványoknak megfelelő minőségűvé.”
A Mol pénteken 1 553 884 saját részvényt adott kölcsön és transzferált az MFB Invest Zrt.-nek, amelynek így 10 százalékra nőtt a Mol-részesedése. Még aznap – június 22-i bejelentése alapján – 225 000 saját részvényt vett a BÉT-en 28 333 forintos darabonkénti átlagárfolyamon, így most 1 663 041 A sorozatú és 578 C sorozatú részvénye van. (A cég a kölcsön- adott részvényeket és megkötött vételi opciókat is figyelembe véve a részvények több mint harmada fölött gyakorol befolyást.) Egyébként a Molt minősítette az európai olajcégek közül a negyedik leginkább befektetőbarát társaságnak a Institutional Investor. A listát a Total, a BP és a BG vezeti. vg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.