Az idei évben az Adriatic Challenge Kft. horvátországi leányvállalata rendezi a III. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságot, miután megnyerte a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) által kiírt pályázaton a rendezés jogát. Noha csak harmadik alkalommal szerveznek ilyen versenyt az MVSZ égisze alatt, az érdeklődés folyamatosan nő, hiszen tavalyelőtt 36 hajó indult, az elmúlt évben már 39, az idén pedig körülbelül 50 hajón 450-500 versenyző részvételére számítanak a rendezők az október 6–12. között az Adrián zajló bajnokságon.
A csapatok persze nem saját, hanem bérelt hajókkal indulnak, s a flotta egy részét a horvát Adriatic Challenge d. o. o. (AC) biztosítja. A céget Láng Róbert két éve alapította 4 millió euróból, amelynek háromnegyedéből húsz 12 méternél hoszszabb, nyolcszemélyes vitorlást vásárolt. A bajnokság lebonyolításához szükséges többi hajót is már időben kibérelte a társaság.
A vitorlázás nem olcsó sport, hiszen ezen a bajnokságon egy hajó bérleti díja, a nevezés és a részvételi díj körülbelül ötezer euróra rúg. Ám a magyar vizeken sem számít olcsónak a vitorlázás, és miután egyre szűkebbek az utánpótlás-nevelés lehetőségei, az AC a bajnokság bevételeiből 10-10 ezer eurót felajánlott az olimpiai keret felkészülésének támogatására, valamint az utánpótlás nevelésére.
A teljes vitorláscharter-piac forgalmának túlnyomó többsége Németországból érkezik, emellett jelentős az osztrák, a cseh és a lengyel bérlők száma is. A chartervitorlázás ára hajómérettől, típustól és a szezontól függően változó. Természetesen az Adriatic Challenge is a piaci lehetőségekhez igazította saját tarifáit; egy Bavaria 42 Match egyhetes charterdíja 2000–2400 euró között alakul.
Az idén először indulhat a bajnokság keretein belül az utánpótlás-korosztály is. A serdülő és ifjúsági versenyzőkből álló csapatok számára kedvezményes áron biztosított hajókat azért egy-egy tengeri kapitányi vizsgát tett felnőtt edző irányítja. Szponzort szerezni egy vitorláscsapathoz nehéz, ám a fiatalok közül a győztesnek az AIS Holding még ezer euró díjat is felajánlott.
Az AIS elkötelezettsége nem meglepő, hiszen csapata volt az elmúlt évi bajnok, tavalyelőtt pedig a Volksbank hajója nyerte a bajnokságot, amelyen rengeteg magyar bajnok, olimpikon vitorlázó vett részt; ki kormányosként, ki a legénységek soraiban. Olimpikonjaink közül legalább tizenöten indulnak az idén, ám egyre többen vannak a gazdasági élet személyiségei közül is, és sorra létesülnek a céges csapatok, amint az a nagy világversenyeken már megszokott.
Az ilyen, nagy szponzorcégek nevét viselő hajók mellett megjelentek a profi csapatok is. E tendenciát, a versenyre szerződtetett legénységet kedvezőnek tartja Láng Róbert. Mint mondja, ez egyrészt nagy nyilvánosságot jelent a hajót szponzoráló vállalkozásnak, másrészt a sportág csak megfelelő anyagi háttérrel képes fejlődni.
Láng Róbert egyébként elég messziről érkezett a sporthajó-üzletbe: korábban az övé volt az országos hálózatot kiépítő autóalkatrész-kereskedő vállalat, a Láng Kft. Azonban miután úgy látta, egymaga nem fejlődhet tovább, 1999-ben előbb a cég 51 százalékát, majd 2003-ban a megmaradt részt is eladta egy multinacionális vállalatnak.
Az üzletember az Adriatic Challenge megalapításával tulajdonképpen összekötötte a kellemest – a hobbit – a hasznossal. Cége versenyeket, amatőrkupákat, valamint flottillaprogramokat egyaránt szervez, de magánszemélyeknek is kínálja hajóit és szolgáltatásait, a hagyományos chartervitorlázástól a szervezett túrákon át a vevő kívánságának megfelelő speciális rendezvényekig. Vitorláskörökben az 1944-ben épült, a balatoni Kékszalag időrekordját 1955 óta tartó Nemere II vitorlás 2000-ben befejeződött felújíttatásával és versenybe állításával vált ismertté Láng Róbert.
AIS Holding (2006-os bajnok )
Volksbank (2005-öy bajnok )
CIB Bank (az idén két hajót indít)
Honda
Murus Zrt.
AIS Holding (2006-os bajnok )
Volksbank (2005-öy bajnok )
CIB Bank (az idén két hajót indít)
Honda
Murus Zrt.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.