BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

További outletek jöhetnek

Outlet központ nyílik meg még az idén a rigai repülőtéren, amely számos divatmárkát vonultat fel, köztük az Ermenegildo Zegnát, az Iceberget, a Roberto Cavallit, a Valentinót, a Pradát, a Missonit, a D&G-t. A bérbe adó ügynökség szerint az ilyen központok rendkívül ígéretesek a balti államokban, különösen Lettországban, és felvehetik a versenyt a klasszikus kereskedelmi centrumokkal.

„Eljött a pillanat, amikor egy adott piaci szegmens már foglalt. Itt az ideje, hogy egy másik terület, a kereskedelmi parkok és outletek fejlesztésére fordítsuk a figyelmünket” – érvelt a vezető. Elmondhatta volna ugyanezt korábban a prágai repülőtérrel kapcsolatban is, ott ugyanis nem kevesebb mint ötvenezer négyzetméteren alakítanak ki igazi outlet központot.

Észak-Olaszországban outlet falvak is vannak – több márka lerakatai együtt, egy helyen. Ilyenek például a Vicolungo outletek és a Fox Town Milánó szomszédságában, valamint Biella a Piemonte régióban és Como Lombardiában – ezek történelmi iparral rendelkező, gyönyörű kisvárosok (Biella fontos gyapjúfeldolgozó központ, Como pedig roppant híres a selyemgyártási hagyományairól). Népszerűségüket magyarázza az a tény is, hogy a konzervatív öltözködési stílus piacán a divat nem változik olyan gyorsan, a minőség kétségbevonhatatlan, az árak pedig kedvezőek (30–70 százalékos árengedmény).

Breznay Attila, a Budaörsön épülő M1 Outlet Center beruházását végző FTB Invest vezérigazgató-helyettese nem csupán a fejlesztők oldaláról érthető optimizmus okán, de tapasztalatból is azt mondta: Magyarországon az outlet forma még jó ideig megfelelő kiegészítő elem a kereskedelmi láncban, ugyanis a plázákban és a belvárosokban kifutó, jó minőségű, ismert márkákat képviselő termékeknek meg kell találni az új értékesítési helyet. Nagyban befolyásolja az outletek jövőjét is a makrogazdasági környezet, a vásárlóerő változása, illetve az, mennyire divatos az adott márka.

Nyugati példákra hivatkozva kifejtette: a nálunk fejlettebb outlet piacú Olasz- vagy Spanyolországban a középosztálybeliek az igazi luxusmárkák között válogathatnak az ilyen központokban, egy-egy Guccit vagy Valentinót ugyanis nem tudnának megvenni a nagyvárosok központjában. Nálunk még nem ez a helyzet, de e felé haladunk. Egyébként az outlet központok között is éleződik a verseny a telítettebb nyugati országokban, igaz, eleve magasabb pozicionáltságú helyszínekről beszélünk.

Tudomása szerint a tervezett M3 Outlet Centerben olyan márkák is helyet kapnak, amelyek a budaörsi Premier Outlet Centerben is ott lesznek. Nyilván nem tehetik meg, hogy kimaradnak – fűzte hozzá, utalva arra, hogy az új központ vonzáskörzetének a kialakításakor az ország keleti megyéit, sőt a szomszédos romániai és ukrajnai határ menti körzeteket is figyelembe vették. Szintén „távolabbra nézhet” a Baja melletti területre tervezett M5 Outlet Plaza.

A vezető szerint a fejlesztőknek-üzemeltetőknek ugyanúgy „kötelező házi feladat” a megújulás, mint más kiskereskedelmi ingatlanok esetében. Ez megjelenhet a kiegészítő szolgáltatásokban éppúgy, mint az említett felfelé pozicionálásban. A távolabbi jövőben a kevert centrumoké lehet a terep, ugyanis a „vegytiszta” outlet központok vélhetően nem válhatnak olyan sikeressé, mint a másféle értékesítést és pluszszolgáltatásokat vele egyszerre felvonultatók.

Az M1 Outlet Center fejlesztője műszaki okok miatt – a bérlőkkel és a bérlőjelöltekkel egyetértésben – novemberről jövő áprilisra halasztotta a nyitást. Jelenleg a 16 500 négyzetméternyi bérterület 40 százalékát kötötték le, s a tervek szerint karácsonyra 55-60, nyitásra pedig 75 százalékos lesz a foglaltság. Ez megfelel az előzetes elvárásoknak, és a lehetséges befektetőket is megnyugtatja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.