A MÁV Zrt. január 1-jétől 90 százalékos tulajdonú leányvállalataként kívánja működtetni a MÁV Trakció Zrt.-t, amely előtársaságként már ma is létezik. A cég 10 százaléka a már kiszervezett személyszállítási üzletágé, azaz a MÁV Start Zrt.-é.
A MÁV Zrt. január 1-jétől 90 százalékos tulajdonú leányvállalataként kívánja működtetni a MÁV Trakció Zrt.-t, amely előtársaságként már ma is létezik. A cég 10 százaléka a már kiszervezett személyszállítási üzletágé, azaz a MÁV Start Zrt.-é.
A végső döntést a tulajdonos GKM hozza meg. Az anyacég szándéka szerint a Trakció tulajdonába megy át a MÁV közel ezer mozdonya, s e vállalat alkalmazza majd a mozdonyvezetőket és a mozdonyok kiszolgálását végző munkatársakat is. A cég előtársaságának a megalapítása 20 millió forintos alaptőke bejegyzésével történt meg 2007 októberében – tájékoztatta a Világgazdaságot Sipos Sándor, az állami társaság portfóliókezelési általános vezérigazgató-helyettese.
A MÁV Trakció Zrt. tevékenységének 2008. január elsejei hivatalos megindulásával megörökli a MÁV vontatójárművekhez kapcsolódó hiteleit. A Trakció esetleges későbbi eladása a gazdasági tárca illetékessége; annyi sejthető, hogy nem jövő évi eseményről lesz szó. A dízelmotorvonatok az anyatársaság tulajdonában maradnak. Január 1-jétől egy másik önálló cég is létrejön, amely MÁV-Gépészet Zrt. néven a vasúttársaság járműjavító tevékenységét viszi tovább. Itt a MÁV tulajdonhányada 80 százalék, a MÁV Starté 10 és szintén 10 a MÁV Trakcióé. Az állami vasúttársaság elsőként a most eladás alatt lévő áruszállítási üzletágát szervezte ki tavaly, MÁV Cargo Zrt. néven.
Ezt követte e nyáron MÁV Start Zrt. néven a személyszállítás, amelynek eladásáról még nincs szó, s most önállósul a „mozdonyos cég”. Az infrastruktúra üzemeltetése tartósan állami kézben marad. A MÁV Zrt. november 28-án átutalta az op-cionálisan megrendelt újabb harminc FLIRT motorvonat előlegét, azaz a teljes ár 30 százalékát a Stadler társaságnak – értesítette lapunkat a szállító. Az első két vonat 15 hónapon belül érkezik, az utolsó kettő 2010 áprilisában. Ekkorra hatvan FLIRT-je lesz a vasúttársaságnak. Az első harminc motorvonatnál az újak kevesebbe, összesen 141 millió euróba kerülnek, mert a MÁV a hitelező Raiffeisen Banknál alacsonyabb kamatot alkudott ki.