BUX 42,977.88
-1.10%
BUMIX 3,931.61
-0.63%
CETOP20 2,013.3
0.00%
OTP 10,320
-1.39%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+4.87%
+0.56%
-1.49%
ZWACK 17,450
+2.35%
0.00%
ANY 1,600
0.00%
RABA 1,165
-0.43%
+4.04%
+0.85%
0.00%
0.00%
-0.95%
-8.13%
-0.50%
0.00%
-3.91%
OTT1 149.2
0.00%
-1.91%
MOL 2,874
+1.13%
DELTA 39.85
+1.92%
ALTEO 2,370
+0.42%
0.00%
-0.99%
EHEP 1,700
-3.95%
-7.01%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.86%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.93%
+0.76%
-2.48%
0.00%
-1.54%
-4.80%
GOPD 12,000
-5.51%
OXOTH 3,740
+7.78%
-0.43%
NAP 1,190
-1.65%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Terhek az építőipari vállalatokon

Az európai uniós támogatás nem csodafegyver, és bár kitörési lehetőséget jelent, csak az alapvető hazai jogi, működési, gazdasági körülmények megváltoztatása hozhat tartós fellendülést az építőipar számára – hangsúlyozta Tolnay Tibor, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke a szervezet évzáró rendezvényén. Az ágazat legnagyobb problémái között a lánctartozást, az irreálisan alacsony vállalási díjakat és a részben emiatti feketefoglalkoztatást említette az ÉVOSZ-elnök.

A lánctartozás visszaszorítására az év közepén elfogadott három törvénymódosítás hatásait egyelőre nem érzi a szakma, és bár a tagok visszajelzései szerint nagyon kedvezően fogadták, hogy elindult egy olyan folyamat, amely változást hozhat, még mindig vannak problémák. Ilyen például a jelzálog bejegyzése olyan esetekben, amikor nem fizet a megrendelő, ugyanis a tapasztalatok szerint számos esetben a földhivatal ezt minden indoklás nélkül megtagadja. Így hiába született olyan szabályozás, amely segíthetne a helyzeten, a gyakorlatban egyelőre nem vagy alig lehet alkalmazni.

A másik állandósuló gond a feketemunka, hiszen a KSH szerint az építőiparban valójában a hivatalosan bejelentett munkaerőnek közel dupláját, azaz 309 ezer embert alkalmaznak. Az ágazat szereplői ugyan már 2005-ben úgy döntöttek, hogy önszabályozással próbálják mérsékelni ezt a jelenséget, azonban az ágazati kollektív szerződés, illetve az annak mellékleteként megjelent szakmai minimálbér-táblázat nem bizonyult megfelelő eszköznek. Ennek fő oka, hogy korábban az illetékes hatóságok nem kaptak jogosítványt ezek ellenőrzésére, és bár az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség már megkapta ezt a jogot, az APEH még mindig nem vizsgálhatja a szakmai minimálbér betartását. Egyébként míg az idén ez az összeg a szakmunkások esetében 115 ezer forint volt, jövőre 130 forintra emelkedik az értékhatár.

A feketefoglalkoztatás fennmaradásában szerepet játszik a közbeszerzéseknél tanúsított kormányzati, közigazgatási magatartás is. Megkövetelik ugyan a jogszabálykövető magatartást, de a vállalási árakban ezt nem érvényesítik, nem ismerik el. Éppen ezért az ÉVOSZ azt javasolja, hogy közbeszerzéseknél határozzanak meg egy reális vállalási árat, amelynek kifizetése után már joggal számon kérhető a jogszerű foglalkoztatás. Zórándy Miklósnak, az ÉVOSZ alelnökének számításai szerint jelenleg a minimálbér alapján a legalacsonyabb rezsiórabér 1480 forint körül van, ennyi lenne a reális vállalási ár.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek