BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Windows Vista: felemás képet mutat a hazai terjedés

Felemás képet mutat a Microsoft új operációs rendszerének hazai terjedése.

A Windows Vistát ma még inkább az otthoni felhasználók veszik, a cégek többsége egyelőre kivár – így összegezhető a piaci szereplők véleménye közel egy évvel a termék bevezetése után. Az elmúlt fél évben 63 százalékkal nőtt a Windows operációs rendszerek eladása, de ebből a hazai PC-összeszerelőknek eladott licenceknek csak a negyede volt Vista. A nemzetközi márkák ugyanakkor 80 százalékban már az utóbbival kínálják a számítógépeiket.

Túlzottnak bizonyult a várakozás a Microsoft részéről is. „Az előzetes várakozások alapján úgy gondoltuk, az áttérés jelentősen gyorsabb lesz, mint a korábbi rendszer bevezetésének idején. A tényleges váltás azonban éppen olyan ütemben megy végbe, mint a Windows XP-nél, főként a nagy üzleti felhasználók lassabb adaptációja miatt. Ugyanakkor az otthoni felhasználók és a kisvállalkozások körében gyorsabban terjed a Vista, főként a multimédiás funkciók és a könnyebb kezelhetőség miatt” – magyarázza a fejleményeket Deme Csaba, a szoftvercég hazai leányvállalatának marketingigazgatója.

A nagyobb vállalatok viszont jóval óvatosabbak, és ez érthető is – vélik kereskedői körökből. Molnár Imre, a HP személyiszámítógép-üzletágának vezetője mondja ennek kapcsán: „A Vista bevezetésével kapcsolatban az eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy a nagyvállalati szektor – csakúgy, mint az államigazgatás – kivár. A korábbi gyors termékátállásoknál felmerült problémák óvatossá teszik a felhasználókat. Noha hardverértékesítésünk jelentős része már kizárólag Vista operációs rendszerrel történik, a biztonsági és a kompatibilitási szempontokat figyelembe véve vállalati ügyfeleink egyelőre jellemzően az XP-nél maradnak.” Általában is igaz, hogy az új operációs rendszerre való áttérés gondos felkészülést igénylő feladat, s a cégek csak azért, hogy új operációs rendszeren futtassák üzleti alkalmazásaikat, nem változtatnak IT-beruházási szokásaikon. Náluk a szoftverfrissítés a PC-k időszakos cseréjével egy időben kerül fel a megoldandó feladatok listájára. A vállalkozások a szervereiket kétévente, a PC-ket azonban legfeljebb három-hét évente cserélik le.

Mivel a váltás a teljes PC-környezetre kihat, fontos az összes elem tesztelése és a gondos tervezés. Nem csoda, hogy emiatt még a legtapasztaltabb informatikai szakemberek is inkább megvárják mások fáradságos munkával megszerzett tapasztalatait. Maga a Microsoft is elismeri, hogy a Windows Vista jelentősen eltér operációs rendszer elődeitől, s a bevezetést gondos tervezésnek kell megelőznie.

Az áttérés egyik legnagyobb kihívása, hogyan működnek az új szoftverrel a számítógépes rendszerben eddig meglévő alkalmazások. A legfontosabb üzleti alkalmazásoknak már van Vista-kompatibilis verziója. Az egyedi fejlesztésű programokat azonban egyenként kell tesztelni. A Microsoft több olyan eszközt is ad az ügyfeleknek, amely segíti az előzetes hardver- és szoftverkompatibilitás felmérését – mondja Deme Csaba. Általánosan elfogadott ugyanakkor az a vélemény is, hogy mindaddig nem érdemes új operációs rendszerre áttérni, amíg a fejlesztők piacra nem dobják a terméknek legalább az első javítócsomagját.

Az otthoni felhasználóknak is érdemes körültekintőnek lenni a vásárlásnál. A Vista megfelelő működéséhez ugyanis nagyobb teljesítményű hardverre van szükség, különösen a grafikai programok használatához. A rendszert futtató PC-nek legalább 1 GB RAM memóriára és jó teljesítményű videokártyára (legalább 128 megabyte-os) van szüksége. Igazi „Vista-élményt” az új operációs rendszer prémium változatai nyújthatnak. Sajnos – teszi hozzá Deme Csaba –, a hazai piacon tapasztalható gyilkos árverseny miatt a PC-forgalmazókat ez kevésbé érdekli, a gépek többségét a Windows Vista alapverziójával hozzák forgalomba, miközben a két változat közötti árkülönbség mindössze nyolcezer forint. A cég szerint az eddig eladott összes Windows Vista-licenc harmada volt prémiumos verzió.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.