BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

2008-ban a nőkre hajtanak majd a lakáspiaci szereplők

2008-ban továbbra is az ár, az elhelyezkedés és a minőség lesz a döntő szempont ingatlanvásárláskor, ám két egyforma lakás megvásárlása között olyan tényezők dönthetnek, mint például a lakás "zöldkártyája"a „bűntérképen” való elhelyezkedése és nem utolsósorban az, hogy mennyire „védett” az új lakás a városi légszennyezettségtől. Marketing szakemberek szerint: az új szempontok felkutatására már csak azért is szükség lesz 2008-ban, mert a tavalyinál is több eladatlan lakás van a fejlesztők kínálatában.

A lankadó piaci kereslet megállítását, a szakemberek elsősorban a nőktől várják, hiszen a kutatások szerint a nők döntik el, hova is költözik a család. A statisztikák azt mutatják, hogy Budapesten a tavalyhoz képest 8250-ről közel 9900-ra emelkedett a készleten lévő lakások száma.

A kedvezőtlen számadatok ellenére Magyarországon jó esély van arra, hogy újabb lendületet kapjon az ingatlanpiac. Ugyanakkor a pangó ingatlanpiacon csak újszerű, sok extrát felvonultató lakóparkok növelhetik látványosan eladásaikat, hiszen a különlegességekre Magyarországon nem csökken, hanem 2008-ban is nőni fog az igény. Látványos eladásokra elsősorban az agglomerációban épülő és a „zöldövezeti” lakóparkok számíthatnak – olvasható a Bicske határában épülő Budapest Gate gyorselemzésében.

A 75 milliárd forint beruházással épülő projekt elemzése rámutat arra is, hogy a „zöld” lakóparkoknak kedveznek a levegővel kapcsolatos rossz adatok is, amelynek egyik bizonyítéka, hogy egyre több család költözik a főváros vonzáskörzetébe. Mint ismert: Karácsony környékén a mérőállomások többsége az elfogadhatónál nagyobb szennyezettséget jelzett. A levegő már konkrét egészségügyi kockázatot jelentett, elsősorban a szív- és érrendszeri betegeknek, időseknek és a gyermekeknek.

A város egyes részein két és félszer volt magasabb a légszennyezettség, mint a napi határérték. A rossz levegő egyébként nem újdonság a fővárosiak számára, az Európai Unió egy évben 35 porral túlszennyezett napot engedélyez a tagállamoknak. Magyarország már ősszel túllépte a keretet – olvasható a Budapest Gate gyorselemzésben. Hasonlóan vélekedik Dömötör Mónika, a tízmilliárd Ft beruházással épülő Sasad Resort értékesítésért felelős igazgatója is. Mint mondta: Amennyiben az időjárás 2008 –ban is hasonlóan rossz adatokat produkál, jó esély van arra, hogy az ingatlanpiacot befolyásoló tényezők között, a „jó levegő” megléte az eddigieknél fontosabb szempont lesz új lakás vásárlás esetén. Szerinte a XI. kerületben épülő projekt egyik legnagyobb vonzereje, hogy ez Budapest legnagyobb zöldterületű beruházása.. Ugyanakkor a Sasad Resort már elnevezésében is utal arra, hogy a majdan itt lakók nemcsak otthonra, hanem egy, még Budapesten különlegességnek számító”zöld életstílusra" is szert tehetnek.

A „resort" kifejezés Amerikából származik, az ottani ingatlanpiacon ez azt jeleneti, hogy a vevő az ingatlanhoz egy életstílust is vásárol, amelybe beletartozik a wellness-fitness lehetőség éppúgy, mint a hatalmas zöld terület, a jó levegőjű környezet (gyakran lovaglási vagy golfozási lehetőséggel) - nyilatkozta a szakember. Éskovács Péter, az A-Z Produkció PR ügynökség vezetője mindezekhez hozzátette: A hazai ingatlanpiaci szakemberek nemcsak a magyarországi, de külföldi kutatások eredményeit is felhasználhatják a „zöld” lakóparkok kommunikációs kampányaiban. Jó példa erre az International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health c. szaklapban publikált cikk, amely a környezetszennyezés és az orvosi vizsgálatra jelentkezők közötti számadatok összefüggéseire mutat rá. A tanulmány szerint: a kanadai Egészségügyi Minisztérium munkatársai rávilágítottak arra, van összefüggés a légszennyezettség és az azonnali sürgősségi ellátást igénylő depressziós helyzetek között.

A kutatók több mint tizenötezer személy adatainak vizsgálata során kimutatták, hogy a szennyezettségre főként a nők reagálnak rosszul. Éskovács szerint ez a kutatás már csak azért is fontos lehet az ingatlanpiaci szakemberek számára, mert köztudott, hogy a nők szemelik ki azt a lakást, ahova a család majd költözik, a férfiaknak „csak” az a dolguk, hogy a technikai jellegű és a finanszírozással kapcsolatos kérdésekben döntsenek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.