BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Európai bioetanol: game over?

Miközben uniós illetékesek a bioüzemanyag termelésben való mértéktartásra figyelemztetnek, a szakma hazai szövetsége a korábbi célkitűzések realitása mellett érvel.

Valóban vége a bioüzemanyagoknak Európában? Sztavrosz Dimasz, Európai Uniós környezetvédelmi biztos szerint Európának inkább nem kellene teljesíteni a 2007 márciusában elfogadott 10%-os (2020-ra) bekeverési arányt, mondván, hogy a bioüzemanyagok csak ártanak a környezetnek és a világ szegényeinek - áll abban a közleményben, amelyet a Magyar bioetanol Szövetség küldött el lapunkhoz. A szövetség szerint a megállapítás nem több mint a bioüzemanyagok használatában ellenérdekelt nagyipari szervezetek, az egyes politikai érdekcsoportok és a civil mozgalmak lobbizásának visszatükröződése.

A bizottságon belüli belső harcokat mi sem bizonyítja jobban, mint Piebalgs energetikai biztos azon nyilatkozata, hogy az Európai Uniós Bizottság utasítást kapott az Európai Tanácstól, miszerint a bioüzemanyagokra vonatkozó mennyiségi előírást be kell tartani, tehát ez a szándék változatlan, és ezért a megújuló energia direktíva a bioüzemanyagokra vonatkozó 10 százalékos célkitűzéssel kerül benyújtásra. Az MBSZ összhangban más, a bioüzemanyag gyártással kapcsolatos érdekeltekkel, mértékadó és hiteles szakmai szervezetekkel egyértelműen azon az állásponton van, hogy a környezetvédelmi biztos állításai tényszerűen cáfolhatók, ezért a kitűzött globális célok elérése érdekében a bioüzemanyagok alkalmazásának nincs ésszerű alternatívája.

Az Európai Unió az általa kitűzött pozitív és a jövő érdekében elérendő célok érdekében a késlekedés, a bizonytalankodás helyett mihamarabb jóvá kell hagyja az átgondolt megújuló energia direktívát és Magyarország, mint a megújuló energia és ezen belül a bioüzemanyagok egyik potenciális haszonélvezője el kell, hogy kövessen mindent annak érdekében, hogy érdekeivel összhangban álló uniós jogi szabályozás jöjjön létre.

Az Európai Bizottság több levelet is kapott civil szervezetektől, miszerint a bioüzemanyag termelésnek adott állami támogatások hozzájárulnak az élelmiszerárak emelkedéséhez és erdőirtáshoz, éhínséghez és a vízbázis túlzott igénybevételéhez vezetnek. Ezekkel érvel Dimasz környezetvédelmi biztos is. Ezek az érvek a következők szerint cáfolhatók. Az erdőirtással kapcsolatos aggályok szigorú EU szabályozással, mely meggátolja az erdőirtás lehetőségében előállított bioüzemanyag behozatalát, kivédhetők, hiszen egyik uniós ország sem akar erdőirtással bioüzemanyagot előállítani. A bioüzemanyag ipar megfontolt fejlesztése abban az esetben, ha az alapanyag biztosítása a megfelelő módszerekkel történik, nem vezet az élelmiszerárak jelentős növekedéséhez és így nem a szegények ellen van. A legfőbb kritika az élelmiszer, üzemanyag konfliktusban az etanol gyártókat éri, tekintettel arra, hogy az etanol gyártás alapanyagát ma még főleg olyan növények biztosítják, amelyeket elsősorban élelmiszer célú felhasználásra termesztettek.

Ezek a kritikák a közlemény szerint figyelmen kívül hagyják azt a tényt, hogy az etanol gyártáshoz szükséges gabona mennyisége is növelhető, továbbá a 2020-as célszámoknál már a cellulózbázisú és nem az élelmiszer alapú gyártás fog dominálni. Ezt mutatja az USA 2017-re törvényben szabályozott négyszeres mennyiségi növekedési célkitűzése is, amelyből kötelezően 2/3 arányban kell a cellulózbázisú etanolnak részesedni. A közelmúltban az Informa Economics kutatóintézet készített egy tanulmányt arra vonatkozóan, hogy mi okozza az élelmiszerárak növekedését. Ez azt bizonyítja, hogy semmiféle statisztikai módszerrel nem mutatható ki, hogy az Egyesült Államokban a bioetanol ipar felelős a fogyasztói árak emelkedéséért.

Az intézet vizsgálata szerint az Egyesült Államokban az élelmiszer-termelés költségein belül egyre csökken a mezőgazdasági alapanyagok aránya, 1973-ban ez még 37%-ot képviselt, míg jelenleg 19%. A fönnmaradó 81%-ot az ún. marketingkiadások teszik ki, amelybe beletartozik a csomagolás, a szállítás, a munkaerő és energia költségek, de ide tartoznak a vertikum további ráfordításai is, mint hirdetés, értékcsökkenés, bérleti díjak, kamatok, adók és egyéb költségek, amelyek az alapvető élelmiszeripari termékekben megtalálhatók.

E kiadások erősebb korrelációt mutatnak a fogyasztói árindex változásával, mint pl. a kukorica áréval. A fogyasztói árindex vizsgálatában arra is figyelemmel kell lenni, hogy milyen arányt képvisel az élelmiszerekre fordított kiadás a háztartások elkölthető jövedelmén belül. Az átlagos amerikai család elkölthető jövedelmének 1950-ben 21%-át fordította élelmiszerekre, míg 2006-ban ez az arány már 10% alatt van. Az is megállapítható, hogy az otthon felhasznált élelmiszerek aránya jelentősen csökken, míg 1950-ben az összes élelmiszerkiadások 83%-át az otthoni felhasználású élelmiszerekre költötték, 2006-ban már ez az arány csak 58%-os. Ha a fenti két kategória árindexét nézzük, megállapítható, hogy a nem otthon fogyasztott élelmiszerek ára gyorsabban nő, mint az otthon fogyasztottaké.

Az élelmiszerek árindexe az Egyesült Államokban 1985 óta átlagosan 2,96% volt évente, ezen belül a legmagasabb érték 5,84% volt 1989-ben, míg a legalacsonyabb1992-es 1,02%. 1992 óta egyébként az élelmiszerek áremelkedése lelassult, az elmúlt 15 éves átlag 2,54%. 2007 első három negyedévében az átlagos élelmiszerár-emelkedés 3,4% volt. Az árváltozásokban a megtermelt és eladásra felkínált kukorica mennyisége fontos szerepet játszik. 2006–2007. évi termés 11%-kal, a 2005–2006. évi pedig 6%-kal kisebb, mint a 2004–2005. évi. Az exportra eladott kukorica mennyisége pedig 17%-kal nőtt. A jelenségre magyarázatot ad az is, hogy a dollár leértékelődött (különösen 2007 őszén), így a relatíve olcsóbbá váló kukorica iránt jelentős nemzetközi kereslet jelentkezett. Az exportált kukorica részaránya 2004-ben 11% volt, 2006-ban pedig 20%-ot tett ki.

A kukorica árak jövőbeni mozgását vizsgálva a kutatóintézet arra a következtetésre jutott, hogy a kukorica árai csak 4%-ban magyarázzák az élelmiszerárak fogyasztói árindexének növekedését. Összességében helytálló az a nézet, hogy nem a bioetanol-gyártás felelős a fogyasztói árindex növekedésért, hanem egy komplex és egymással összefüggő ok-okozati rendszer az, amely az élelmiszerárak növekedését előidézte. Az utóbbi időben hangot kapott az a nézet is, hogy az etanol ipar jelentősebb térnyerése kedvezőtlen, egyes szélsőséges elővezetésben káros hatást gyakorol a földünk víz – elsősorban ivóvíz – háztartására. Ez, a tények alapján teljes mértékben cáfolható, mert ma már léteznek olyan etanol gyártási technológiák, melyeknek gyakorlatilag nincs szennyvízkibocsátása, mivel a víz zárt ciklusban kerül felhasználásra és csak teljesen tiszta gőzként kerül a környezetbe, ahonnan víz formájában visszatér a természetes körforgásba. Az iparági átlag alapján 1 liter etanolhoz 3 liter vizet használnak fel, ezzel szemben az alábbi táblázat tartalmazza hasonló mennyiségű termékek vízfelhasználását, amely meggyőzően igazolja, hogy a vízháztartást az etanol ipar jellemzően nem veszélyezteti.

A bemutatott álláspontok az ellenérveket cáfolva erősítik azt a követelményt, hogy Magyarország - kihasználva, hogy az élelmiszergazdaság piaci igényein túl kukoricatermelés gazdaságosan csak az etanol gyártás alapanyagaként jöhet szóba -, Európa egyik vezető bioetanol gyártójává váljon - állítja a szövetség. Ennek a mezőgazdasági munkaerő megtartása, a vidékfejlesztés és az ország külkereskedelmi mérlege szempontjából is meghatározó jelentősége van.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.