Folytatódik a légicégek kiélezett csatája
Minimális volt a különbség a múlt évben a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az Airbus és a Boeing között. Az európai társaság tavaly is megőrizte piacvezető pozícióját 2007-ben, az egy évvel korábbinál 19-cel több, összesen 453 kereskedelmi repülőgép leszállításával – derül ki a Bloomberg összeállításából. A verseny kiélezettségét mutatja, hogy ez mindössze egy tucattal több, mint amennyit amerikai vetélytársa adott át megrendelői részére a múlt évben. A nettó rendelésállomány tekintetében azonban az amerikai cég nyert, 1413 gép gyártására kapott megbízást, és hiába érte el 38 éves történetének legjobb eredményét ebben a mutatóban az Airbus, így is csak 1341 repülőgépre kapott megrendelést, 157,1 milliárd dollár értékben.
Bár a tavalyi rendelésállomány 80 százalékkal meghaladta a 2006-ost, a cég helyzete közel sem nevezhető rózsásnak. A 2006-os 572 millió eurós veszteség hatására a múlt évben 10 ezer embert küldtek el az Airbusnál. Összehasonlításként: a Boeing 3,81 milliárd dolláros profittal zárta 2006-ot.
A veszteségek megugrásában komoly szerepet játszottak az új fejlesztésű gépekkel kapcsolatos csúszások. Az A380-as jelzésű óriásgép kétéves késése 6,8 milliárd dollárjába kerül az European Aeronautic, Defence & Space Co. (EADS) leányvállalatának, míg az A400M katonai szállítógép egyéves csúszása 1,1 milliárd eurós bírságot vont maga után. A széles törzsű A350-est ötször kellett áttervezni, hogy megfeleljen a légitársaságok elvárásainak, így csak 2013-tól tudják szállítani. A Boeingnál is vannak késések a társaság elmúlt 15 évének egyetlen új fejlesztésű repülőgépe, a Dreamliner bevezetése féléves elmaradásban van az eredeti tervekhez képest. VG


