Minimális volt a különbség a múlt évben a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az Airbus és a Boeing között. Az európai társaság tavaly is megőrizte piacvezető pozícióját 2007-ben, az egy évvel korábbinál 19-cel több, összesen 453 kereskedelmi repülőgép leszállításával – derül ki a Bloomberg összeállításából. A verseny kiélezettségét mutatja, hogy ez mindössze egy tucattal több, mint amennyit amerikai vetélytársa adott át megrendelői részére a múlt évben. A nettó rendelésállomány tekintetében azonban az amerikai cég nyert, 1413 gép gyártására kapott megbízást, és hiába érte el 38 éves történetének legjobb eredményét ebben a mutatóban az Airbus, így is csak 1341 repülőgépre kapott megrendelést, 157,1 milliárd dollár értékben.
Bár a tavalyi rendelésállomány 80 százalékkal meghaladta a 2006-ost, a cég helyzete közel sem nevezhető rózsásnak. A 2006-os 572 millió eurós veszteség hatására a múlt évben 10 ezer embert küldtek el az Airbusnál. Összehasonlításként: a Boeing 3,81 milliárd dolláros profittal zárta 2006-ot.
A veszteségek megugrásában komoly szerepet játszottak az új fejlesztésű gépekkel kapcsolatos csúszások. Az A380-as jelzésű óriásgép kétéves késése 6,8 milliárd dollárjába kerül az European Aeronautic, Defence & Space Co. (EADS) leányvállalatának, míg az A400M katonai szállítógép egyéves csúszása 1,1 milliárd eurós bírságot vont maga után. A széles törzsű A350-est ötször kellett áttervezni, hogy megfeleljen a légitársaságok elvárásainak, így csak 2013-tól tudják szállítani. A Boeingnál is vannak késések a társaság elmúlt 15 évének egyetlen új fejlesztésű repülőgépe, a Dreamliner bevezetése féléves elmaradásban van az eredeti tervekhez képest. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.