Nehéz idők előtt a légicégek
A hitelpiaci válság miatt azonban megváltoztak a körülmények – mondta Giovanni Bisignani, az IATA főigazgatója –, a növekedési ciklus csúcsán már túljutott a nemzetközi gazdaság, miközben az ágazat még mindig legalább 190 milliárd dolláros adóssággal küszködik.
A megkérdezett hagyományos légitársaságok hazai képviselői csak nagy fenntartásokkal bocsátkoztak árjóslásokba. Mindannyian azt hangoztatták, sok múlik azon, mennyire sikerül jól ütemezni az üzemanyag-felhalmozást, és mennyire képesek rugalmasan átcsoportosítani a kapacitásaikat. Farkasdy Zoltán, az amerikai Delta itteni irodájának vezetője azt mondta: folyamatosan vizsgálják az üzemanyaghelyzetet, illetve a magyar keresletet, s ennek megfelelően változtatnak. Legutóbb a múlt hét elején emeltek kismértékben árat.
A német Lufthansa – budapesti ügynökségén keresztül – hasonló értelmű információt közölt, megtoldva azzal, hogy az üzemanyagfelárat decemberben nem változtatta. Arról nem sikerült többet megtudni a cégtől, hogy a tavaszi menetrendváltáskor lesz-e kapacitásmódosítás a Ferihegyről kiinduló járatoknál. Ez ugyanis közvetve választ adhatott volna arra, miként alkalmazkodik a cég a fejleményekhez.
Nagy Katalin, a British Airways képviselője szerint a cég tavaly novemberben emelte utoljára az üzemanyagfelárat, és most nem tud hasonló előkészületekről. A repülőjegyek árát minden országban önálló hatáskörben döntik el, így annak elemzése nem eredményezne releváns összehasonlításokat. Egyébként a társaság már október óta bruttó (adókkal és illetékekkel kiegészített) jegyárakat közöl minden utazási szakaszra, emiatt nehéz megítélni, pontosan milyen ármozgásokat hajt végre.
Várhatóan mintegy 980 millió fő veszi igénybe 2011-ben a légi közlekedést – derül ki a Droege & Comp és a Németországban működő Európai Légitársaságok Szövetségének (AEA) közös felméréséből. A tanulmány szakemberek és légitársaságok megkérdezése alapján készült és a Frankfurter Allgemeine Zeitung idézett belőle részleteket.
Várakozásaik szerint az Egyesült Államok és az Ázsia közötti transzatlanti légijáratok forgalma növekszik majd. A megkérdezettek 42,5 százaléka szerint várható az arab és az ázsiai légitársaságok szerepének növekedése, ez pedig az európai légiszövetségek jelentőségének csökkenésével jár. A légi közlekedés várható, évi ötszázalékos növekedésének a motorja főként Kína, India és Brazília lesz. A felmérés a bővülés mellett egyúttal az iparág érzékenységét is hangsúlyozza, főként a dollár-euró árfolyamhoz és az emelkedő olajárakhoz kapcsolódóan.
A tanulmány egyúttal javaslatot tesz a szükségesnek tartott szabályozási és politikai keretek kialakítására is. A megkérdezettek többek között a légi közlekedéshez kapcsolódó emisszió-kereskedelmi párbeszéd fokozását sürgetik. Véleményük szerint az európai légiipar konszolidációjának erősödése várható. Ennek következményeként a szakértők több mint 80 százaléka a légiszövetségeken belüli együttműködések intenzitásának növekedését várja. MN


