A hitelpiaci válság miatt azonban megváltoztak a körülmények – mondta Giovanni Bisignani, az IATA főigazgatója –, a növekedési ciklus csúcsán már túljutott a nemzetközi gazdaság, miközben az ágazat még mindig legalább 190 milliárd dolláros adóssággal küszködik.
A megkérdezett hagyományos légitársaságok hazai képviselői csak nagy fenntartásokkal bocsátkoztak árjóslásokba. Mindannyian azt hangoztatták, sok múlik azon, mennyire sikerül jól ütemezni az üzemanyag-felhalmozást, és mennyire képesek rugalmasan átcsoportosítani a kapacitásaikat. Farkasdy Zoltán, az amerikai Delta itteni irodájának vezetője azt mondta: folyamatosan vizsgálják az üzemanyaghelyzetet, illetve a magyar keresletet, s ennek megfelelően változtatnak. Legutóbb a múlt hét elején emeltek kismértékben árat.
A német Lufthansa – budapesti ügynökségén keresztül – hasonló értelmű információt közölt, megtoldva azzal, hogy az üzemanyagfelárat decemberben nem változtatta. Arról nem sikerült többet megtudni a cégtől, hogy a tavaszi menetrendváltáskor lesz-e kapacitásmódosítás a Ferihegyről kiinduló járatoknál. Ez ugyanis közvetve választ adhatott volna arra, miként alkalmazkodik a cég a fejleményekhez.
Nagy Katalin, a British Airways képviselője szerint a cég tavaly novemberben emelte utoljára az üzemanyagfelárat, és most nem tud hasonló előkészületekről. A repülőjegyek árát minden országban önálló hatáskörben döntik el, így annak elemzése nem eredményezne releváns összehasonlításokat. Egyébként a társaság már október óta bruttó (adókkal és illetékekkel kiegészített) jegyárakat közöl minden utazási szakaszra, emiatt nehéz megítélni, pontosan milyen ármozgásokat hajt végre.
Várhatóan mintegy 980 millió fő veszi igénybe 2011-ben a légi közlekedést – derül ki a Droege & Comp és a Németországban működő Európai Légitársaságok Szövetségének (AEA) közös felméréséből. A tanulmány szakemberek és légitársaságok megkérdezése alapján készült és a Frankfurter Allgemeine Zeitung idézett belőle részleteket.
Várakozásaik szerint az Egyesült Államok és az Ázsia közötti transzatlanti légijáratok forgalma növekszik majd. A megkérdezettek 42,5 százaléka szerint várható az arab és az ázsiai légitársaságok szerepének növekedése, ez pedig az európai légiszövetségek jelentőségének csökkenésével jár. A légi közlekedés várható, évi ötszázalékos növekedésének a motorja főként Kína, India és Brazília lesz. A felmérés a bővülés mellett egyúttal az iparág érzékenységét is hangsúlyozza, főként a dollár-euró árfolyamhoz és az emelkedő olajárakhoz kapcsolódóan.
A tanulmány egyúttal javaslatot tesz a szükségesnek tartott szabályozási és politikai keretek kialakítására is. A megkérdezettek többek között a légi közlekedéshez kapcsolódó emisszió-kereskedelmi párbeszéd fokozását sürgetik. Véleményük szerint az európai légiipar konszolidációjának erősödése várható. Ennek következményeként a szakértők több mint 80 százaléka a légiszövetségeken belüli együttműködések intenzitásának növekedését várja. MN
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.