Példátlan balesetet szenvedett a Rynart Transport Hungary Kft.: az M0-ás biatorbágyi csomópontja mellett a cég egyszerre mind a hatszáz tehergépkocsijával megborult. Az ország második legnagyobb közúti fuvarozójának felszámolását tavaly októberben rendelték el, de az eset körülményeit még vizsgálják - írja a Népszabadság.
Az már kiderült: a Rynart Kft. kozmetikázott könyveléssel dokumentálta működését. Katasztrófájával párhuzamosan a cégcsoport Hollandiában is lehúzta a rolót, és román, török vállalkozásainak a sorsa is erősen kétséges.
Több mint negyvenmilliárd forintot követelnek hitelezői a Rynart Kft.-től - tájékoztatta a napilapot Pinka György. A fuvarozócég felszámolásával megbízott Mátraholding Zrt. felszámolóbiztosa azonban csak mintegy 25 milliárd forint követelés jogosságát ismeri el. Ami akár egymilliárd forinttal csökkenhet, ha eredményes lesz a lízingcégek követeléseiben nevesített mintegy 2,5 milliárd forintnyi eszköz - elsősorban tehergépkocsik - értékesítése.
A jó híreknek azonban itt vége is. A felszámoló legalábbis nem titkolja: a Rynart tavaly október 18-i zárómérlege nem mindenben felelt meg a társaság valós helyzetének. A jelenlegi felmérések szerint a cég vagyona kevesebb, mint egymilliárd forintnyi követelés kielégítésére nyújt fedezetet.
Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Rynart kasszájából hozzávetőleg 24 milliárd forint hiányzik a követelések kiegyenlítéséhez. A kevéssé édes tortából a legnagyobb, mintegy húszmilliárd forintos szeletet a hitelező bankoknak kell majd lenyelniük. Arról, hogy pontosan kinek, a felszámoló nem nyilatkozik. Mindenesetre a pénzintézetek közül a legnagyobbat feltehetően a holland Rabobank bukik majd a Rynarton. Ez a bank volt a hitelezője a hírek szerint kezdetektől az eredetileg Hollandiában családi vállalkozásként piacra lépő Rynart anyavállalatnak.
Úgy tudni, több, hazánkban működő pénzintézetnek is jelentős követelései vannak a céggel szemben. Ezek elbírálását és rendezését azonban nehezíti, hogy a Rynart által lízingelt járművek tulajdonviszonyai nem minden esetben egyértelműek. Amit megmagyaráz, hogy a cég az elmúlt időszakban teherautói eladásával, majd visszalízingelésével próbált legalább átmenetileg úrrá lenni fizetési gondjain. De gondot jelenthet az is, hogy a záloggal terhelt kamionok egy részének műszaki állapota nem éri el az elvárható szintet.
Sokba kerül a Rynart bukása szállítóinak is. A felszámoló szerint a cégtől mintegy 240 üzleti partnere jogosan hárommilliárd forintot követel. Valószínű azonban, hogy hiába. Kifizetésükre ugyanis a cég vagyona nem biztosít fedezetet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.