Aktív cselekvés helyett több helyen is csak „kezdeményezésre”, „törekvésre”, „figyelemmel kísérésre” korlátozná a kormány feladatát a szocialisták módosító indítványa, amely a 2007–2020 közötti energiapolitika tervezetéhez készült. Elvárnák viszont, hogy a politika összhangba kerüljön több, rajta kívül eső, de fontos területtel. E hangsúlyeltolódással azonban maguk az energiapolitikai célok is veszélybe kerülhetnek. Ismert, hogy a parlament által most tárgyalt tervezet is már egy lebutított változata annak, mint amelyet a gazdasági tárca eredetileg készített.
Az ellátásbiztonság, a versenyképesség és a fenntarthatóság hosszú távú optimalizálását hangsúlyozza a módosító indítvány első pontja. Bár ez nem mond újat a GKM-ben készített anyaghoz képest, de rávilágít, hogy a beadvány készítői számoltak egyes célok háttérbe szorulásával. Erre példa az a javaslatuk is, hogy elő kellene írni a hazai energiatermelés részarányának megtartását, sőt növelését is a kiegyensúlyozott energiaforrás-struktúra érdekében. Ez ütközhet a gazdaságos termelés elvárásaival.
Vitatható az a javaslat is, amely szerint adókedvezményekkel és támogatásokkal kell ösztönözni a megújulóból és a hulladékból nyert energia felhasználását, de nincs szó benne a támogatások későbbi fokozatos leépítéséről. A támogatások fennmaradása gazdaságtalan tevékenységeket tesz versenyképessé közpénzből, s nem ösztönzi az érintett cégeket a hatékonyság javítására. Megkurtítja vagy elveszi a valóban versenyképesen energiát termelő vállalkozások előnyét is, s nem tisztítja, hanem homályosabbá teszi a piaci folyamatok képét. Az energiapolitika tervezete szerint viszont a megújulók felhasználását az e célra bevezetendő, úgynevezett zöldbizonyítvány garantálná. (Ezzel igazolná a kereskedő, hogy az általa forgalmazott energia előírt százalékát megújulóból szerezte be.)
Nem újdonság a tervezethez képest az MSZP-s javaslatban a fajlagos energiafelhasználás csökkentésének, a megújulók aránya ésszerű határok közötti növelésének, de még az innovációs eredmények fokozott beépítésének a hangsúlyozása sem. A kiegészítő javaslatok aláírói olyan energiapolitikára vágynak, amely a tervezetben foglaltnál nagyobb összhangot teremt a közleke-dés-, a klíma- és a külpolitikával, valamint a diplomáciával, a fogyasztóvédelemmel, a műszaki biztonsággal, az egészségügygyel az energia- és környezettudatos szemlélet kialakításával, fejlesztésével.
Félő, hogy egy ilyen széles körű és mélységű „összehangolástól”, az energiapolitika feloldódna, miközben a más területeken készítendő politikák elemeit tartalmazná fölöslegesen.
A meglévő, rossz rendszer konzerválásának tekinthető az a változtatási javaslat, amely szerint a kormánynak nem kellene a hatékonyság növelését kikényszerítő rendszert kidolgoznia és az így keletkező hasznot eljuttatnia a fogyasztókhoz. Elég erre törekednie. Szintén elég figyelemmel kísérnie a kapcsolt energiatermelés támogatási rendszerét, de nem kell felülvizsgálnia, s pláne nem jobb rendszert kidolgoznia helyette, ahogyan az a tervezetben szerepel. Megmaradhatna szemlélőnek a szociális energiatámogatásoknál is, a felülvizsgálat már fölösleges. Nem kell továbbá a kormánynak hozzájárulnia a nagy kapacitású földgázvezeték építéséhez, bőven elég, ha azt csak kezdeményezi. Kihúzták a szocialisták a szövegből az ország elosztó és gáztranzitsze-repének megcélzását is, helyette a régiós szerep erősítését helyezik előtérbe. Új színként említik az ország villamosenergia-rendszere szabályozhatóságának a felülvizsgálatát. (Ismert, hogy a probléma az egyébként erősen támogatott szélenergia rendszerbe illesztésével merült fel.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.