BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hibrid autó: a vágy nem titkolt tárgya

A fogyatkozó és dráguló kőolajtartalékok, a klímaváltozás és zöldtudat az egyik, míg az autó és az autózás iránti egyre erősebb vágy a másik oldalon. Ezek a trendek az idén, és várhatóan később is. A Világgazdaság Online a manager magazin májusi számából ad előzetest.

A világ személyautó-gyártása köszöni, jól van. Tavaly már 53 millió gépkocsi készült, hárommilliónál is több, mint 2006-ban. Ráadásul ez tartós tendenciának látszik, hiszen a Föld nevű bolygó személyautó-előállítása 2004-ben még csak 44,5, rá egy évre pedig 46 millió darabra rúgott. Az azonban figyelemre méltó, hogy a tömeggyártás hazája, az Egyesült Államok tavaly kevesebb kocsit készített, mint egy évvel korábban, míg Európa, Japán és India produkciója egyenletesen növekszik.

Ennél gyorsabban csak az üzemanyagok ára nő, ami érthető, ha a tartalékokat nézzük. A Föld fosszilis energiahordozó-készletének 88 százaléka szén, 8 százaléka földgáz és csupán 4 százaléka kőolaj. Nem csoda, hogy az autóipari fejlesztések egyre inkább az alternatív üzemanyagok felé fordulnak. Ugyanakkor az is igaz, hogy a bioetanol a kenyérrel és a kenyér árával versenyez, mert az élelmiszer céljára termesztett gabona elől veszi el a termőterületet, vagyis az enni vagy kocsikázni dilemmája a szó legszorosabb értelmében érvényes. A zöldtudat viszont erősödik, a környezetvédők azonban arra még jó ideig nem számíthatnak, hogy a villannyal, hidrogéncellával vagy éppen lábbal hajtott járművek kiszorítják a dízel- és benzinmotorosokat.

A világ egyébként ebben az iparágban is Kínára figyel, amely a lehető legnagyobb mértékben fejleszti autógyártó kapacitásait. Ha a fejlett országok környezetvédelmi és ütközésbiztonsági elvárásait kielégítő modelljei is lesznek, nem kérdés, hogy az ázsiai ország fogja ellátni a világpiacot – egyébként a kínai autók a magyar piacon is megjelennek.

Nézzük most az autóipart kissé alulnézetből! Ami a hazai fejlesztőket illeti: május végén mutatja be az őriszentpéteri Antro Kht. az általa fejlesztett, Solo fantázianevű napelemes hibrid autó első működő prototípusát. Akkumulátorait a tetején lévő napcellák, valamint a taposópedálok töltik menet közben – mondta el a manager magazinnak Hegedűs Zsolt ügyvezető igazgató. A későbbiekben a hibrid hajtás kibővül egy kisméretű, növényiolaj- vagy alkoholüzemű motorgenerátorral, amely lehetővé teszi a nagyobb sebességű haladást is, a könnyű és áramvonalas kialakításnak köszönhetően 1,5-2 l/100 km üzemanyag-fogyasztással!
 
Az Antro Kht. 2001 óta körülbelül 200 millió forintot fordított a közvetlen fejlesztésekre és a prototípus megvalósítására regionális, országos és uniós pályázatok, valamint az MKB-Euroleasing Zrt. támogatásai révén. A tervezett sorozatgyártás beindításához több milliárd forintos tőke szükséges, ezt a Solo-Duo Zrt. kockázati tőkebefektetők és a későbbi gyártásban is részt vevő szakmai befektetők bevonásával kívánja finanszírozni.

Van egy elektromos kisautó is, amelyet november végén mutattak be Budapesten. A TZ-Elma német befektetői csoportot képviselő Bednár András arra törekszik, hogy még az idén megkössék a szerződést egyebek között az állami támogatásról. Egyelőre csak annyit tudni a 2,7 méter hosszú, kétszemélyes gépkocsiról, hogy 16 lóerős motorjával elérheti a száz kilométeres sebességet, és a továbbfejlesztésbe akarnak bevonni magyar egyetemeket és kutatóintézeteket.

Előfizetés a manager magazinra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.