BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bombardier-t vett a Malév

Fekete Bombardier-tollat tehetett zsebre tegnap délben Leonov Péter, a Malév vezérigazgatója Farnborough-ban a vasárnapig tartó légi show-n. Az új szerzeményt pillanatokkal azután kapta, hogy azzal aláírta a Bombardier céggel előzőleg kialkudott szerződést. Ennek értelmében a Malév még az idén négy hatéves Q400-as regionális hatótávú gépet lízingel, 2012-ben négy új érkezik a légitársasághoz, és négy újra opciót vállal. Ha 2013-ban él az opcióval, akkor 12 gépre növelheti Bombardier-flottáját a Malév. Az ügylet teljes értéke 226 millió dollár lesz (közel 32 milliárd forint mai dollárárfolyamon). Négy új gép listaára egyébként 113 millió dollár.

Azt egyik cég képviselője sem közölte, pontosan melyik kanadai pénzintézet biztosítja a finanszírozást, de azt megtudtuk, hogy a használt gépek esetében operatív, az újaknál pénzügyi lízing lesz a pénzügyi megoldás.

Leonov Péter szerint a Malév-flottából kivonni és eladni szánt regionális hatótávú CRJ200-asok és a forgalomból jövő év végén eltűnő Fokkerek helyére érkező Bombardier Q400-asok sokkal kevesebbet fogyasztanak, mint közvetlen versenytársaik, gyorsabbak, és rugalmasabban alakítható a belsejük. „Új fejezetet nyitottunk ma, még erősebb lehet a kelet-európai pozíciónk ” – mondta a kameráknak szánt széles mosollyal. Az egekbe szökött üzemanyagárakat látva jó választásnak tűnik, hogy megújítja gépparkját a Malév is. A korábbi gyártású gázturbinás gépekhez képest járatonként sok száz dollárt spórolhat a cég, 22 százalékkal több a férőhely a hasonló típusú repülőkhöz képest, és gyorsabb lehet a gépek fordulója, ez pedig elemi érdeke az egyébként nem túl rózsás anyagi helyzetben lévő Malévnak. Mindez együtt több mint tízmillió dolláros pluszbevételt hozhat évente.

A Malév–Bombardier ügy természetesen eltörpül azokhoz képest, amelyek ezen a nemzetközi fórumon köttetnek. A főszereplő Airbus–Boeing páros egymás után jelenti be üzleteit, bár azok értéke sem a két évvel ezelőtti itteni, sem a tavalyi párizsi show számait nem közelíti meg – egyelőre. A kifutó köré épített hatalmas sátrakban a pálya mentén felállított gépek között orosz, arab és indiai akcentusú angol uralja a terepet. Ezek a régiók a fő vásárlók, de látványosan képviseltetik magukat a gyártói és kereskedői oldalon az oroszok (főleg hadiipari vállalatok) és az indiaiak is. A potenciális vevők golfkocsikkal és luxusautókkal furikáznak az óriási vásári területen. Szemük gyakran téved a business jetekre, néha megállíttatják a járműveket, és közelről is szemügyre veszik a masinákat. A vendégek álla még mindig az Airbus A380-asnál esik le igazán: mindenki csak áll, bámul és méreget. Kicsit bizarr, hogy a Northrop Grumman fantomja a szomszédja, hiszen mégiscsak egy felderítőről van szó. Bár az igazán hozzáértők mindkettőre azt mondják: nem semmi.

A nagy üzlet

A Bombardier eddig 301 darab Q400-asra kapott megrendelést, ebből kétszázat már le is szállított, balti, észak-európai és japán cégeknek.

A Malév lesz a 25. vállalat, amely ilyet üzemeltet. A Q400-asok hatótávolsága maximum 2400 kilométer, s 50-60 fő utazhat rajta.

A Malév lesz a 25. vállalat, amely ilyet üzemeltet. A Q400-asok hatótávolsága maximum 2400 kilométer, s 50-60 fő utazhat rajta.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.