Turizmus. A jelentős magántőkés fejlesztések ellenére is pang a budapesti programszervező és városlátogató cégek piaca. A beutazó turisták száma évről évre változatlan, s lassan a magyar főváros fő vonzerejének tartott árelőnye is eltűnik a nyugat-európai és amerikai turistákért folytatott harcban. A budapesti cégek nyereségét az idén a dollár és az euró forinthoz viszonyított alacsony árfolyama, valamint a magas üzemanyagárak is csökkentik, kitörési pontot az alternatív programszervezésben látnak a piaci szereplők.
Jelentős, mintegy 10 százalékos csökkenést tapasztal az egyéni látogatók körében Budapesten az Eurama program- és utazásszervező cég ügyvezető igazgatója. Weber Mario szerint az erős forint miatt drága a külföldieknek a főváros, lassan már alig van különbség az egyhetes budapesti, párizsi vagy londoni tartózkodás között. A beutazó vendégek elmaradásához hozzájárult az is, hogy átstrukturálták a Malév járatait, és a Sky Europe légitársaság kivonult Magyarországról. A programszervező cégek idei nyereségét valószínűleg a magas olajár következtében megnőtt üzemanyagár is apasztja. Weber Mario hangsúlyozza: az idei árakat 250 forintos literenkénti dízelár alapján állapították meg, de az ár ezekben a hónapokban eléri a 350 forintot is. Ezzel a növekedéssel arányosan csökken a cégek profitja.
A nagy nemzetközi sportesemények – labdarúgó Európa-bajnokság, pekingi olimpia – elszívó hatása miatt a tavalyihoz hasonló évre számít az idén Toldi Annamária, a budapesti programszervezéssel foglalkozó Program Centrum Utazásszervező Kft. ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozza, ez nem azt jelenti, hogy a turisták tömegével Ausztriába, Svájcba vagy Kínába utaznának, hanem szívesebben nézik az eseményeket a saját televíziójukon. Budapesten az idén nincs ehhez hasonló attrakció, így az évi 30-40 ezer turistát szállító cég programjában a főváros mellett a Dunakanyar, Lajosmizse, a Balaton, Eger és Gödöllő látnivalói jelennek meg.
Toldi Annamária szerint a városnéző szokások is átalakulnak: a hagyományos buszos túrák mellett – a nemzetközi tendenciákat követve – hódít a „hop-on, hop- off” típusú utazás. Ennek keretében a turisták az adott látványosságoknál leszállhatnak, és a következő buszra felszállhatnak, végigjárva Budapest nevezetességeit. Az ilyen típusú városnézésekre a jegyek általában 24 vagy 48 órán át biztosítják a le- és felszállás lehetőségét. A fővárosban a vásárcsarnok-látogatások és a sétahajós túrák a legnépszerűbbek.
Hasonló tendenciáról számol be Erdei Bálint, a Cityrama ügyvezető igazgatója, aki szerint egyre nagyobb az érdeklődés az alternatív programok iránt, a hazai szolgáltatók ezekben tudnak újat mutatni, s más városokból hozzánk csábítani a vendégeket. A Cityrama 2007 tavaszán elindított Trabantos városnézés programja keretében például a turisták megtekinthetik az egykori kommunista érára emlékeztető látnivalókat, a szoborparkot, az ecseri piacot és egy panelnegyedet. Amit eddig megpróbáltunk elrejteni, azt most meg kell mutatni, hiszen erre van kereslet: elsősorban angol, belga, svájci és spanyol turisták keresik az alternatív programokat.
A piaci szereplők szerint az elmúlt években jelentős fejlesztések zajlottak, elsősorban magántőkéből. A buszparkokat lecserélték, a parkolókat korszerűsítették, és a kínálat is jelentősen bővült. Mégis, egy péntek délután, csúcsidőben egyetlen turistabusz árválkodott a budavári palota parkolójában. TL
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.