BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elszálltak az LNG-szállítási árak – már most érezhető a tél előtti pánik a gázpiacon

Hónapok óta nem látott magasságokba emelkedtek a cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítási díjai. A hajóhiány, az egyiptomi kikötőkben kialakult késések és a tél közeledtével fokozódó kereslet együttesen fűtik az árakat. A drágulás újraélesztheti a versenyt a szabad hajókapacitásokért az Atlanti- és Csendes-óceánon egyaránt.

Több hónapos csúcsra emelkedtek az LNG-szállítás díjai, mivel a hajópiacon egyre kevesebb szabad szállítóhajó áll rendelkezésre, Egyiptom késlelteti a szállítmányok kirakodását, és a téli szezon közeledtével erősödik a kereslet – derül ki hajózási piaci forrásokból. A fuvardíjak emelkedése hirtelen fordulatot hozott, hiszen az év nagy részében kifejezetten gyenge volt a szállítási piac, februárban pedig ötéves mélypontot ért el.

Elszálltak az LNG-szállítási árak – már most érezhető a tél előtti pánik a gázpiacon
Elszálltak az LNG-szállítási árak – már most érezhető a tél előtti pánik a gázpiacon / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A növekvő kereslet és a szűkös kapacitás miatt most újra erős verseny indult a szabad hajókért. Az Atlanti-óceán térségében a kétütemű, 174 ezer köbméteres LNG-szállítóhajók napi díja kedden 61 500 dollárra emelkedett, ami több mint 50 százalékos növekedés egy hét alatt – idézte a Spark Commodities adatait a Reuters. Ez az ár augusztus vége óta a legmagasabb, és jócskán meghaladja az előző hétfői 39 750 dolláros szintet. 

A Csendes-óceánon az ilyen LNG szállítóhajók díja 42 250 dollár naponta, ami szintén közel nyolchavi csúcs.

A drágulást több tényező is mozgatja: az egyik legfontosabb az egyiptomi LNG-terminálokban bekövetkezett késedelem, mely felborította a hajók menetrendjét. Az ország kérésére több szállítmány kirakodását elhalasztották, emiatt a hajózási cégek kénytelenek előre lekötni újabb hajókat a következő fuvarokra. Ez a piaci keresletet is megdobta.

A téli szezon közeledése sem kedvez az LNG-szállításnak

A hajóhiány mellett a szezonális tényezők is megdobják az árakat. A téli hónapokra készülő európai és japán importőrök gyors ütemben növelik készleteiket, hogy felkészüljenek a várható fogyasztásnövekedésre. „A közműcégek és a kereskedők már most növelik a tartalékokat a hideg hónapok előtt” – mondta egy neve elhallgatását kérő hajózási bróker.

A szállítási kapacitást az is szűkíti, hogy az Egyesült Államokból Ázsiába tartó export nőtt, miután az úgynevezett arbitrázsablak – vagyis a keleti irányú exportot ösztönző árkülönbség – újra megnyílt. A hosszabb keleti útvonalak több hajót kötnek le hosszabb időre, ez pedig csökkenti a rendelkezésre álló tonnatartalmat az atlanti térségben. 

Az amerikai Plaquemines LNG és a Corpus Christi Stage 3 projektek felfutása további exportnövekedést hozott, ami tovább fokozza a nyomást a hajópiacon.

Rövid távú szállítási szűkösség alakult ki, különösen az atlanti térségben, ahol kevés hajó tudja vállalni a novemberi rakodási időpontokat. A „laycan” – az a periódus, amikor a hajónak a rakodási kikötőben kell lennie – szűkössége miatt a bérleti díjak további emelkedése sem kizárt.

A jelenlegi piaci folyamatok arra utalnak, hogy az LNG-hajózási szektor kilábalt az idei pangásból, és a tél közeledtével tovább erősödhet. A hajókapacitás szűkössége, az amerikai exportnövekedés és a geopolitikai feszültségek együttesen egy olyan helyzetet teremtettek, ahol a szállítmányozás ismét a földgázpiac egyik legforróbb szegmensévé vált.

Kikötött az LNG Croatia tankhajó – mostantól rengeteg cseppfolyósított földgázuk lesz

Tesztüzemben működik az új átalakító modul, mely megduplázza a krki LNG-terminál (cseppfolyósítottföldgáz-terminál) kapacitását – közölte hétfőn az LNG Hrvatska, a létesítményt üzemeltető horvát vállalat. A társaság tájékoztatása szerint a modulnak minden tengervíz-hőmérsékleti körülmény között át kell esnie a tesztelésen, ami néhány hetet vesz igénybe. A terminál indulásakor a rendszer beállítása hét hónapig tartott.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.